Ingen vanlig dag

I onsdags förra veckan fyllde min fina sambo år. Blev inte så mycket firande just då, mer än att han fick paket av mig och N (brunt flätat skärp och boken Snyggt) och att vi lyxade till det med Leilas chokladbakelse (igen), ananas och glass på kvällen.
 
Vad var det för en dag, var det en vanlig dag?
Nej det var ingen vanlig dag, för det var Älsklings födelsedag.
Hurra, hurra, hurra!
 
På fredagen däremot, hade jag bokat bord (för oss två) på restaurangen SMAK inne i stan. Så efter jobbet tog jag med honom dit och bjöd på en sjurätters (motsvarar en 3-rätters middag i mängd) med bubbel och vin till. Vi hade det riktigt mysigt och gillade maten vi fick. För de som inte vet hur det fungerar på SMAK så har de en meny som är lite annorlunda. Det finns 20 smaker (små rätter) att välja mellan och man får bestämma om man vill ha 1, 3, 5 eller 7 stycken. Vi valde 7 stycken var, så då blev det två utav de som verkade som förrätter, tre stycken av de som verkade vara huvudrätterna och sen två stycken efterrätter. Man fick ringa in valen man gjorde på en meny och sen fick man in rätterna i den ordning (man valt och som) de stod på menyn. Ville man så kunde man även beställa ett vinpaket till med 7 olika tillhörande viner (små glas), och då stod det ett rekommenderat vin till varje rätt.
 
 
Vi tog inte något vinpaket utan beställde in champagnen "Diebolt-Vallois, Blanc de Blancs" till förrätterna och sedan rödvinet "2012 Valpolicella Ripasso" till huvudrätterna. Till efterrätterna blev det sedan kaffe. A's absoluta favoritsmak av alla maträtterna blev KANEL, han hade kunnat äta en enda stor tallrik med enbart det:
 
KANEL - ”Boqueria” pata negra, fikon, stjärnanis
 
Min favorit blev, väldigt oväntat, LAKRITS. Jag som inte ens brukar tycka om lakrits, men här gjorde en chansning på att den rätten skulle vara god. Och det var ju tur det! Här kommer rätterna jag åt:
 
CITRON - ”Toast” löjrom, jordärtskocka
 
CHILI - ”Coupe” råräka, avokado, tomat 
 
SARDELL - “Wiener Café” kalvhare, spritärtor, kapris (mindre gott sardellsmör)
 
TE - ”L’Orange” ankbröst, pumpa, hasselnöt (väldigt god!)
 
LAKRITS (min favorit) - ”Morcilla” dovhjort, rotselleri, sviskon
 
CITRONGRÄS - ”Brûlée” mango
 
VANILJ - ”Lollipop” hjortron (så komiskt att få in en glasspinne på en fin restaurang)
 

Kommentarer
Camilla säger:

Vilken toppenpresent! Ser ut som ni åt massor med gott, mums! Och ja, inte det vanligaste med en glasspinne på restaurang! Men den såg ju elegant ut :D

Du gissade rätt, nästan :) Det var när jag gjorde polkagrisbiscotti som jag brände plåten. De skulle inte riktigt bli så mörka, så det var ingen höjdare. Det GÅR att äta dem om man vill, men de har en svag touch av bränt och jag avskyr sånt...särskilt när det är jag själv som har misslyckats ;(

Svar: Ja glasspinnen var rätt speciell faktiskt, med hjortronsmak på den nedre delen blev det något extra - även om jag hade väntat mig/sett fram emot vaniljglass med varma hjortron och någon extra tvist på det :P
Jaha, men det var ju spännande det med :) Jag tycker inte heller att det är kul med den där brända smaken, och när man har gjort dem själv och klantat till sig så blir man ju sååå sur till på köpet... xD
Helbraflinga

2015-01-14 | 11:10:16
Bloggadress: http://radhuslivet.blogg.se
Fröken M säger:

Vilken härlig present !!
Allt ser fantastiskt gott ut :)

2015-01-14 | 19:59:48
Bloggadress: http://frokenmela.se
Småstadsfrun säger:

Åh wow vilken härlig och GOD present! Superlyxigt med en sådan avsmakningsmeny. Önskar att vi med haft någon sådan restaurang i närheten :)

Svar: Ja det var verkligen en god och härlig middag. Och kul med ett lite annorlunda upplägg! Du får komma ihåg SMAK om du åker till Stockholm nån gång (ligger väldigt centralt), så får du gå dit då :)
Helbraflinga

2015-01-15 | 14:54:58
Bloggadress: http://www.smastadsfrun.se/
Camilla säger:

Har sett några recept på nyttiga chokladbollar som jag är bra sugen på att testa! Men jag är tyvärr svag för att baka allt som är lite extra onyttigt...attans! Fast jag skulle gärna baka och ge bort allt, något som händer ibland. Nu börjar dock frysen bli full så jag får nog lugna mig med bakandet här framöver *snyft*

2015-01-15 | 21:05:45
Bloggadress: http://radhuslivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback