Lucia & Lilla Julafton

Den 13:e december var det ju Lucia, som säkert ingen missat. Jag hade ställt klockan på 06.55 för att gå upp och titta på Lucia på tv. Dock behövde jag inte vakna av larmet utan vaknade vid 6 utav N som ropade. Jag gick upp till honom och försökte få honom att somna om, men icke. Han ville inte sova, var törstig, ville leka osv. Jag kände mig ganska pigg ändå (troligtvis för att jag bara drack en öl dagen innan och att jag kom hem i bra tid). Vi lekte en stund på hans rum och gick sedan ner för att titta på Lucia kl 7. N satt och tittade med mig en halvtimme innan han fick gå och väcka pappan i huset :) 
 
Lucia på tv :)
 
Julfrukost :)
 
 Dags att lägga upp godis!
(Leilas Rocky Roads, Bountykulor, Kardemummapraliner med kakao, brun-vit hasselnötspralin, vita pepparkaksbollar och ischoklad med två sorters choklad)
 
Efter att vi tittat klart på Lucia började jag slänga ihop degen till vörtlimpan som skulle stå och jäsa. Sen blev det riktig julfrukost; Tomtegröt med kanel och julknäcke med julskinka på - gott såklart! Under resten av förmiddagen fortsatte vi med att baka bröd (blev även en Högbolimpa), leka med Neo och fixa inför att gästerna (A's mamma + 1 samt A's bror) skulle komma. När de var här blev det först glöggfika med pepparkakor och en massa julgodis - kanske var lite väl ambitiös med antalet olika sorter... ;) haha. Efter fikat blev det julklappsutdelning och julklappsbyte. Neo fick såklart flera olika paket av oss och han hade att göra ett bra tag. När han öppnat ett paket ville han ju leka med den grejen och det tog därför lång tid innan han öppnade nästa, och så fortsatte det :) Av mig fick han ett påslakanset med hans älskade Blixten (från filmen Cars/Bilar) på, en minibrödrost i trä och en designad galge med en bil på. 
 
Bilder lånade från Glasverandan, där jag köpte sakerna.
 
Vi vuxna fick ett varsitt paket i julklappsbytet vi hade, och där lyckades jag få en Blender där man kan göra juice/smootie direkt i en flaska som man sedan kan ta med sig :) Superbra grej som jag dock inte hunnit testa än. Eftermiddagen flöt på och det blev dags för julmiddag. En massa mat, som vanligt, och även fast man åt tills man storknade blev det massor med mat över som jag, A och N fick äta i matlådor och till middagar i princip hela veckan efteråt... ;) En lyckad dag var det i alla fall :)
 
Godsaker.
 
Vörtlimpa, Högbolimpa, julskinka, whiskeycheddar och senap.
 

Kommentarer
Camilla säger:

Mmmm, vad mycket gott du hade gjort! Yummie! Likaså såg julbordet du var på inte dumt ut alls! Julmat är inte helt fel på något sätt. Men nu ska extrakilona tränas bort! Herrejösses, helt vansinnigt att gå upp nästan 4 kilo på så kort tid, snacka om frosseri!

Svar: Ja alldeles för gott blev allting... Frosseri var det verkligen! Men nu är det bara på't igen med träningen så ska extrakilorna förhoppningsvis försvinna snart igen! :)
Helbraflinga

2015-01-03 | 14:26:02
Bloggadress: http://radhuslivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback