Skärsjövålen - innan jul

Fredagen innan jul började med att vi gick upp och jobbade som vanligt. Men det blev en kortdag och vi gick hem vid tvåtiden. Åkte iväg och fixade lite småsaker, bl.a. köpte nya torkarblad till bilen, innan vi åkte hem för att packa in allting i bilen. Skidor, väskor, kläder och en hel del julklappar stuvade vi in innan vi åkte mot Sandviken. Väl framme där blev vi bjudna på mat och fick, förutom familjen, även träffa mormor och morfar - alltid lika trevligt :) Nästa morgon åt vi frukost och sen åkte jag och A upp till fjälls! Vi kom fram till stugan runt sex-tiden på kvällen och då var det bara att "starta" upp stugan med allt vad gäller element,vatten, elda i kaminen och en del till saker. Det gick bra och snart hade vi även fått upp värmen i stugan!
 
När vi kom fram var det bara att börja skotta för att ta sig in i stugan, tur vi hade strålkastare ;)
 
Efter att all "uppstartning" av stugan var gjord blev det mat, nämligen pasta med kyckling och rödvin :) 
 
Dagarna som följde var snöiga och kalla och precis som de borde vara den här tiden på året. Till vår (särskilt min) stora förtjusning så snöade det några dagar så vi till och med fick skotta lite. Första dagen blev det längdskidåkning 9km, mys och fika i stugan. Så kom de flesta dagar att se ut, så jag bjuder mest på bilder från dagarna :)
 
Snön låg fint på marken och himlen glödde första morgonen, såg 10 gånger finare ut i verkligheten!
 
Innan vi tog skidorna och åkte ut med så fick jag ta och lägga på lite glid också - sånt vill man ju inte vara utan! Första gången jag gjorde det, men det gick bra (tror jag). 
 
 Underbara vinter!
Varje gång jag är uppe i fjällen fascineras jag över den fina naturen och måste fota, fota, fota... :)
 
På måndagen (22:a december) åkte vi till Vemdalen för att åka slalom i Björnrike. Vi hade först tänkt åka till Vemdalsskalet, men eftersom att Björnrike hade fler av backarna öppna så valde vi det istället. Dagen till ära (eller inte alls faktiskt) så snöade det hela förmiddagen och det var rent ut sagt skitkallt att åka!! Man var ibland tvungen att stanna i backen efter halva åket för att det stack och blev så kallt med snön i ansiktet. Man skulle verkligen ha behövt en skoterhjälm! Vi gick in för att ta en tidig lunch vid elva, men då hade de inte börjat med lunchen än. Vi satt kvar inne ändå och tog det lugnt och snart fick vi även beställa mat och få upp värmen litegrann. På eftermiddagen blev vädret bättre och det var mycket roligare att åka. Backarna var även riktigt bra (hela dagen) så det var verkligen ett bra första åk den här vintern! :) På vägen tillbaka till stugan stannade vi i Hede och handlade mat, och även lite julgrejer som jag kände att behövdes i stugan.
 
Dags att bege sig ut i backen!
 
(klicka för större bilder)
 
Snöigt och kallt!
 
På dan före dan blev det längdskidor igen. Det var soligt och fint men hade blivit kallare och blåsigare. Jag valde i alla fall att ta med mig A till Skärsjön, då det var ett ställe jag ville visa honom. Vi hade matsäck med oss och efter en kall och rätt lång klättring uppför satte vi oss i solen framför raststugan och fikade den. Trots varm choklad och mat i magen blev vi inge varmare, så fort efter att vi fikat färdigt blev det hemfärd igen - och oj vad mycket snabbare den gick. Nedför hela vägen till stugan ;) Hemma i stugan fick vi sedan värma oss med en dusch och sedan lite glögg med pepparkakor. På kvällen vankades sedan Uppesittarkvällen - något som verkar ha blivit en tradition för väldigt många. Vi hade köpt Bingolotter och satt faktiskt och spelade, även om jag tycker att allt det andra runtomkring är det roligaste. Men vi hade en riktigt mysig och julig kväll, dan före dan, och vann faktiskt 100kr på min lott = pengarna tillbaka för båda ;)
 
Vyerna vid fina Skärsjön (klicka för större bilder)
 
Det var KAAAAALLT (trots att vi satt där det var hyfsat lä) !!!
 
Uppesittarkvällen med Ingvar Oldsberg (och tomtarna vi köpte i Hede) :)
 

Kommentarer
Me & My Baby Dolls säger:

Men åååh så fina och juliga bilder!!! Jag saknar den där snön!

Svar: Taack :) Ja jag med!!
Helbraflinga

2015-01-04 | 23:51:01
Bloggadress: http://mybabydolls.se
Cissi säger:

Härliga dagar med massor av snö :)

Här har vi haft snö några få dagar, och nu känns det mer som våren är på gång (önsketänkade! kylan kommer säkert hit också snart...)

2015-01-05 | 10:52:56
Bloggadress: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback