Julafton i Skärsjövålen 2014

När julaftonsmorgonen kom hade vi ju som tur var fortfarande snö utanför fönstret, så mysigt! För oss startade dagen med frukost och julklappsöppning. Jag hade önskat att vi skulle ha den på morgonen, och det var mest för att A skulle få ett par längdstavar av mig i julklapp ;) Förutom stavarna så fick han två böcker han hade önskat sig; Skitmat och Kristine Webers andra bok. Jag fick en Ralph Lauren-tröja av honom - så nu kan jag hålla mig både snygg och varm :) Av mamma, pappa, mormor, morfar och farfar fick jag presentkort för att köpa en Kitchen Aid - så snart så :D hihi. Av systrarna fick jag två kökshanddukar med Elsa beskow-motiv och en sockerkaksform formad som en ros :) Mycket bra julklappar allihopa!
 
 
Sen bar det av ut på en skidtur i spåren (såklart) och A var ju även tvungen att testa sina nya stavar ;) Det var en härlig och lite småkall tur och man kände av träningsvärken i benen en del. När vi kommit tillbaka till stugan, duschat och klätt oss för julfirandet så blev det en jullunch med en sprakande kamin intill. Väldigt mysigt, och här måste jag säga att julkänslan var som störst under dagen :)
 
Jullunchen bestod av julskinka, kalvsylta, rödbetssallad, kokt potatis, senapssill, grönpepparpaté, renkorv, whiskeycheddar, julknäcke, Högbolimpa och vörtbröd - med tillbehören smör, äppelmos, senap och Apotekarnes årgångsjulmust.
 
Efter jullunchen blev det såklart Kalle Anka på tv, julgodisätande och bara ett njutande av att vara tillsammans, för oss själva. Det var lugnt och skönt, men den där riktiga julkänslan infann sig inte ritkigt. Jag hade tappat stämningen redan efter Lucia, då både julbord med jobbet och Lilla Julafton hemma hos oss, var avklarade... Men mysigt hade vi det som sagt i alla fall - och vem mår inte bar av att vara i en varm stuga uppe i fjällen med massor av ljus och en sprakande brasa tänd?! :)
 
På kvällen blev det ingen julmat alls för vår del, då vi redan tröttnat på det. Istället blev det Pulled Pork-burgare med massa tillbehör - Gott! :) Fixade även till en supergod drink som jag kan rekommendera, nämligen Mimosa med blodgrape:
 
(bilden (utan recept) är lånad från Ica-kuriren)
 
Vi hade köpt frysta granatäppelkärnor, vilket var väldigt smidigt. Det blev inte röda stänk över hela köket när man skule få ur kärnorna, plus att vi fick drinken lite kallare med dem :) Om man vill kan man också byta ut Cointreaun mot annan apelsinlikör (t ex Triple Sec) och likaså Proseccon kan bytas ut mot valfritt mousserande vin eller champagne.
 
Kvällen avslutades sedan med att spela kort, äta mer julgodis och bara umgås :) <3

Kommentarer
yetirise.blogg.se säger:

Låter som ni haft en bra jul-vecka ;) härligt med lite snö och skidåkning också ;)

2015-01-05 | 23:42:17
Bloggadress: http://yetirise.blogg.se/
Camilla säger:

Låter som en riktigt mysig julafton! Härligt med snö dessutom!

Svar: Ja det var det :) Var så härligt att ha snö hela tiden där uppe, för här hemma har man ju knappt fått se den alls...
Helbraflinga

2015-01-06 | 08:57:46
Bloggadress: http://radhuslivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback