Skönont

Det sägs ju att all träningsvärk är bra värk, och jag brukar hålla med. Då känns det att man har gjort någonting och man vet ju var smärtan kommer ifrån. Därför brukar jag uttrycka det som så att det gör skönont. Likaså när man får massage och det gör ont, oftast gör det ju skönont då också just för att man känner att det tar/hjälper på det ställe man har ont på. Men idag har jag en sån tärningsvärk/värk som gör ONT. Inte alls skönont. 
 
Jag började träna igen efter ca tre veckors uppehåll med sjukdom. Började med ett lätt gympass, hade "skön" träningsvärk i två, tre dagar innan jag tränade igen. Den här gången lite tyngre och träningsvärken höll i sig/fortsatte. Inget konstigt med det och det kändes bra. Tre dagar senare, när (den sköna) träningsvärken nästan gått över tränade jag igen. Tyngre än senast även den här gången, för att såklart komma närmare den marklyft-vikten jag var på innan jag blev sjuk. Ökade inte fullt så mycket som jag tänkt innan, just för att jag kände att det skulle bli för tungt.
 
Det här var i onsdags, och igår hade jag en fruktansvärd träningsvärk som gjorde lite ont, plus att jag hade ont i huvudet i alla fall halva dagen. Skönont (i kroppen, ej huvudet) trodde jag, så jag gick på step och core som jag planerat. Det brukar ju inte vara så tungt och den värsta träningsvärken var ju ändå i mina axlar och vid skulderbladen. Visst att jag kände av svanken också, men det var ingen fara. Stepen gick bra och var jättekul. Kul att komma tillbaka till koreografin igen, och trots att hon rörde till passet lite så gick det bra för mig ändå - och det är ju alltid kul :) MEN, sen på coren började jag känna av rygg och nacke väldigt mycket. Även fast jag försökte att slappna av i nacken på sit-upsen och fick vila lite extra just på grund av det, så kände jag hur ont det gjorde i huvudet då och hur det även gjorde ont mellan skulderbladen när vi gjorde rygglyft med "klappa händerna ovanför svanken"...
 
När jag kom hem var jag helt slut och det gjorde riktigt ont i min rygg. Kände verkligen på en punkt att det smärtade rejält. Försökte stretcha lite grann, men det hjälpte nog inte särskilt. Vaknade sedan under natten och hade ont på samma punkt igen och hade svårt att somna om. När klockan sedan ringde 2,5 timme senare (i morse) var jag helt förstörd. Låg kvar i sängen i 20 minuter och bara försökte hitta en skön position att ligga på. Gick sedan upp och har idag haft grymt ont på översidan av axlarna och i princip hela övre delen av ryggen. Och det har inte varit det minsta skönont. Plus det har jag haft ont i huvudet hela dagen idag också, så jag skulle kunna säga att (tränings)värken har golvat mig totalt.
 
Så, jag har alltså känt mig sjuk och oerhört trött med denna huvudvärk och (tränings)värk, och då kan jag nog inte kalla det för bra värk ändå. Frågan är bara vad felet är - Har jag gått ut för tungt efter sjukdomen? Eller har jag fått någon typ av överbelastning? Skulle ha velat gå till naprapaten idag, men tror inte att han kunnat göra så mycket eftersom att det ändå är träningsvärk och musklerna inte är "normala". Hoppas i alla fall att detta går över snart. Imorgon blir det ingen träning (vilket jag funderat på tidigare i veckan), vi får se om det ens bli på söndag...

Kommentarer
Jessica säger:

Någon snebelastning när du träna kanske eftersom det är just en punkt som gör så pass ont och sen sprider till huvudet..? :)

Svar: Kan så vara, men jag brukar ju ha punkter i ryggen som man kan trycka på, och så gör det ont upp i huvudet. Naprapaten brukar ju tycka att det är bra när han hittar såna och kan trycka på ;)
Helbraflinga

2015-03-13 | 23:45:39
en chic mammas bekännelser säger:

tusen tack :D

hoppas du får en jättefin dag !

2015-03-16 | 11:01:56
Bloggadress: http://frureinhold.se
Madeleines.se - Mamma & Fotograf säger:

Jaaa, nu går det åt rätt håll - jippi! Och visst är det så, helgerna går så fort ändå :D

Kramar

2015-03-16 | 20:48:21
Bloggadress: http://madeleines.se
Hanna Karlsson säger:

Jag tänker att du kanske gick ut för tungt så det blev någon form av belastningsskada. Hoppas att du mår bättre snart i alla fall.

Svar: Jo det kan vara så. Tack, nu är jag uppvilad och igång igen :)
Helbraflinga

2015-03-19 | 21:13:28
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback