Vårdagjämning & Solförmörkelse

Idag är det vårdagjämningen, men det kanske inte är det som de flesta tänker på idag, utan det är nog mer solförmörkelsen som äger/ägt rum. Själv tittade jag ut på solen vid elvatiden, men eftersom att det var så molnigt ute (just idag, typiskt) så såg det mest ut som en stark måne som lyste igenom. Inte särskilt häftigt, tyckte jag.. Något som däremot skulle ha varit häftigt är om man hade varit på Svalbard och fått se den totala solförmörkelsen, utan ett molntäcke ivägen :) Kommer också ihåg att jag såg en solförmörkelse uppe i stugan förut, när vi var uppe på fjället och det var klarblå himmel. Det var första gången jag såg det och tyckte jag att det var riktigt häftigt :)
 
(bild lånad från smhi)
 
Att det är vårdagjämning däremot, som betyder att vi nu går mot ljusare tider, känns ju bara underbart! Mer ljus och mindre mörker - jag har nog aldrig känt mig så glad över ljuset som efter den här vintern. Tror jag har blivit aningen deprimerad den här vintern faktiskt. Läste igår att det enligt en studie finns ett nära samband mellan D-vitaminbrist och säsongsbunden depression. Kanske är det man åkt på... Nej jag vet inte, men så mycket som jag påverkats av ljuset senaste tiden har jag aldrig känt förut (och jag har nog aldrig längtat så mycket till sommaren), så det kanske stämmer. Eller så är det bara för att det har varit en otroligt dålig vinter, who knows ;)
 
Nej nu svamlar jag bara på, så dags att avsluta - Trevlig helg på er!
 

Kommentarer
Hanna Karlsson säger:

Älskar att vi går mot ljusare tider!

Svar: Ja det är så skönt, man blir så glad och lättad av det!
Helbraflinga

2015-03-20 | 16:58:32
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
Ida - foto & häst säger:

solförmörkelsen här var inte heller någon hitt haha, så himla tråkigt :( många har sätt framemot den och sen bara nej, ingenting för alla moln haha ;)

2015-03-20 | 19:03:29
Bloggadress: http://prinsesc.blogg.se/
Sarah - Mamma till Julia säger:

Ta D-vitamintillskott nästa vinter! Jag har tagit av Julias D-droppar både förra vintern och denna vintern och har inte alls mått lika dåligt som tidigare. Sen KAN det ju ha att göra med att jag har varit lycklig i övrigt dessa två vintrar också menmen... ;) Skadar ju inte att testa :)

Svar: Jo jag har tänkt göra det, det kan ju inte skada liksom :) Haha nej, det kan ju bero på att du mått så bra ändå, men det kanske har hjälp till ännu mer :)
Helbraflinga

2015-03-20 | 21:04:04
Bloggadress: http://sarahclasson.blogg.se
Linnea säger:

Tack så mycket för kommentaren på bloggen! För mig så såg jag inte så mycket av solförmörkelsen för att det var för molnigt. Det hade varit kul att se :)

2015-03-21 | 21:27:53
Bloggadress: http://neeiis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback