Glassfestival & Trädgårdsmässa

I lördags mötte jag upp Sandra utanför Stockholmsmässan vid tiotiden. Hade turen att bli skjutsad hemifrån utav A som ändå skulle åka till Älvsjö och slå lite golfbollar på rangen :) istället för att åka hemifrån 8.50 så åkte vi ungefär 9.25! Väl på Sthlmsmässan var det dags för Glassfestivalen och trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar. Hade mest sett fram emot glassfestivalen faktiskt, då jag hade tänkt mig att det skulle vara ungefär som chokladfestivalen med en massa olika märken, provsmakningar osv, men vi blev såå besvikna. Det som fanns var typ 6 ställen med kulglass, där man fick köpa glass för vanligt pris, och några andra typer av ställen. Vi gick runt där en gång men gick snabbt iväg igen - istället spenderade vi några timmar inne på Nordiska Trädgårdar, som istället var långt över förväntan :)
 
Där inne fanns inte bara plattläggningar, trädgårdsverktyg och sticklingar/plantor/lökar/frön (som jag mest hade tänkt mig, utan även massor av fina trädgårdsdekorationer, blomsterklänningar, bokhandel, provsmakning av allt från choklad, godis, sylter/matmelader/chutneys, bröd, olika fruktmuster m.m. De hade även "byggt upp" olika tematrädgårdar där inne som var väldigt fina och mysiga. 
 
Tematrädgården från Wenngarn :)
 
Blomsterkläder - det kanske vore nåt...?
 
Gulliga vattenkannor och blommor gjorda utav bröddeg!
 
Fler trädgårdar - de hade till och med liljekonvaljer där inne :)
 
Vi gick runt där inne och kollade på allt innan vi satte oss ner för att fika och vila benen. Från senast jag var på mässa hade jag lärt mig att man ska köpa saker innan man går hem, så man slipper gå och bära på en massa saker länge! Efter vi fikat, vilat och pratat en massa gick vi runt igen - och handlade det vi tänkt oss. För mig blev det två sorters Chutney och en marmelad från Fredrikssons Smakglädje (verkligen såå goda och smakrika), choklad/fikabröd (bla en jättegod 88:an-boll och en marsipanpistagestång till A) och en trädgårdsmålarbok (ni vet en sån där "avkopplingsbok" som börjar bli så inne nu. Ska bara se till att ta mig tid till att sitta med det, och koppla av. Risken finns nog att jag kommer att bli stressad istället ^^ men... i sommar kanske ;)
 
Het Chili- och Barbequesås, Het Äpple och Aprikoschutney samt en Päron- och Valnötsmarmelad
 
Här köpte jag en 88:an-boll - den smakade faktiskt som glassen, även om jag var tveksam innan :P
 
När vi var klara på mässan skulle det här virriga och stressade preggot ta bussen till A som befann sig ute i Segeltorp vid det här laget. Eftersom att jag inte kan springa nu, men mina onda ljumskar så fick vi gå i den takt vi kunde. Bussen skulle gå .30 och vi var där typ .30. Hade hyfsat koll på att det var buss 173 jag skulle med, så så fort vi såg den, och att den startade, så vinkade Sandra på den åt mig och busschauffören stannade. Jag sa snabbt tack och hej då till Sandra och fick kliva på, varefter busschauffören frågar om jag tagit bussen åt rätt håll... Det hade jag ju såklart inte, så hon tutade på bussen på andra sidan vägen, som också var påväg att åka just då. Jag tackade snabbt för det och sprang över till den andra bussen, som var min. Den var såklart jättevarm och nästan full, men jag fick sittplats och var på väg.
 
Vad vi gjorde i Segeltorp får bli ett annat inlägg... :)
 

Kommentarer
Cissi säger:

Låter som en mysig dag. Vilken tur med bussen ;)

Svar: Ja det var det, båda delarna ;)
Helbraflinga

2016-04-28 | 10:06:10
Bloggadress: http://nastanperfekt.blo.gg
Fröken M säger:

Gud va skoj ! Trädgårdsmässa låter som en tillställning helt i min smak !
Och glass och godsaker... I say no more ;)

Svar: Ja det var riktigt trevligt :) Kul att jag blev så positivt överraskad utav trädgårdsmässan också!
Helbraflinga

2016-05-09 | 21:35:09
Bloggadress: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback