Vecka 27

Bebisen

 

Nu är din bebis 37 cm och väger omkring 1 kg. Bebisen känner igen din röst och din partners om ni är tillsammans ofta. Sjung för din bebis redan i magen, den kan höra dig! Bebisen suger ofta på tummen. Håret kan ha börjat växa ut. Vissa bebisar har mycket och långt hår när de föds medan andra inte har något alls. Det finns gott om plats fortfarande för bebis att röra sig. Många bebisar är mer vakna på kvällen, då kan man märka att de sparkar mer i magen. När bebisen rör sig tränar den upp sin fysik och blir starkare. Bebisen börjar bli knubbig nu. De flesta bebisar skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad! Om bebisen föds nu klarar tarmarna att ta emot modersmjölk. Lungorna har utvecklats mycket och bebisen klarar av att andas men lungblåsorna behöver mer tid för att utvecklas fullt.


Mamman

 

Andra trimestern är snart över. Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm och sträcker sig upp nånstans mellan naveln och revbensbågen. Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen. Du kan känna av: halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna. Du kan förmodligen känna att bebis har blivit starkare och att den prövar sina krafter genom att ta spjärn med den lilla foten mot din mage.

 

Egna Reflektioner
 
Igår avslutade vi alltså vecka 27, vilket jag trodde betydde att jag gick in i tredje trimestern idag... Det står dock lite olika här och där, och min gravidapp säger att jag fortfarande är i trimester 2. Aja, jag hade igår exakt 3 månader kvar till BF i alla fall - helt sjukt! :O Något jag glömde att skriva förra gången var mitt SF-mått, som vi mätte hos MVC. Jag har för mig att det låg på 26, men det kan även ha varit 24... :P Jag återkommer om det nästa gång jag ska mäta!
 
Det har varit en vecka med väldigt mycket livliga sparkar igen :) Jag har känt, men framförallt sett, mycket mer utifrån den här veckan. Magen har liksom börjat gunga i sidled när bebisen sparkar lite hårdare. Järntabletterna har jag som sagt tagit nu sen förra inlägget och de påverkar mig inte  mycket faktiskt, vilket är väldigt skönt! Har inte vågat mig på att börja ta två per dag än, men det får nog bli så nu när jag har märkt att en går bra. Något som går mindre bra är min Tuba Aperta - jag håller på bli tokig vissa dagar när den inte vill släppa! Så fruktansvärt irriterande att hela tiden höra sina andetag i örat, eller inte höra folk som pratar runtomkring en, ordentligt... Hoppas verkligen att det inte bli värre! Lite mer krämpor har jag också fått, har ont i ljumskarna varje dag, så mina vanliga långa, snabba promenadsteg funkar inte riktigt längre. Är det nån typ av foglossning tror ni?
 
Något som jag såg i måndags framför spegeln var att jag har börjat få en hormonrand på magen. En liten kort en som inte når längre upp än halvvägs till naveln. Jag ser den inte uppifrån om jag bara tittar ner på magen, utan måste stå framför spegeln - men den ser ganska fin ut ändå måste jag säga :) Flera dagar i rad har jag också drömt om bebisen, att den är ute. Det har varit en tjej varje gång och jag har drömt allt från att vi klädde på henne för första gången, till att jag gick och bar på henne och skulle amma för första gången. Hon sov även hela första natten efter att hon var ute ;) Vi får väl se sen om det stämmer det här med att det är en tjej och hur allt kommer att gå... Längtar efter att det ska bli sommar nu, så att vi får träffa dig (även om jag fortfarande verkligen inte kan förstå att jag ska föda ut ett barn då)! <3
 
Det här var alltså igår, idag gick vi in i vecka 28 - med bara 90 dagar kvar... :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback