Alkoholfri Sangira

Vet ni vad jag fick hem igår? :) Jo, det första köpta bebisplagget! Nu är det ju visserligen köpt på bloppis, men det är ju lika nytt för oss ändå. En supermysig "björn"-tröja, som vi köpte av Jennifer!
 
Annars hade jag tänkt skriva om helgen som var, men inser att det redan har gått fyra dagar - och det alltså är helg snart igen! Vi hade i alla fall en lugn helg hemma jag och A, och blandade längdskidåkning och fotboll på tv, med sovmornar, promenad, matlagning och lite plockande. På söndagen fick vi hem N igen och lyxade till det med Tapas på kvällen. Vi åt vitlöksmarinerade räkor, baconlindade dadlar, patatas bravas, rostat bröd med aioli, sallad och kyckling på, 5 sorters ostar, tomat, oliver (de åt inte jag) och sist men inte minst, en hemgjord alkoholfri Sangria :)
 
Det ser kanske inte så mycket ut för ögat, men oj va ott det var och oj va mätta vi blev!
 
Här är receptet jag använde mig av till den alkoholfria Sangrian, jag gjorde dock om det lite:
 
1 l starkt blandad svartvinbärssaft
(tänk på att sodavattnet späder ut saften sedan)
2 st kanelstänger
1 msk kryddnejlikor
1 st äpple
1 st apelsin
2 dl bubbelvatten
Gör såhär:
 
Blanda svartvinbärssaft. Skiva frukten och lägg i den tillsammans med kanelstänger och kryddnejlika, i saften. Låt dra i kyl i ca 30 minuter. Toppa med sodavatten.
 
Något att tänka på, som vi skulle göra annorlunda till nästa gång, var att:
 
1. Blanda saften starkare från början och ha i mer bubbelvatten på slutet. i tyckte att det blev för lite kolsyra.
2. Lägg kryddnejlikorna i en tesil eller likande, så att den går att ta ur efter 30 min. Det blev väldigt mycket smak av dem efter ett tag.
 

Kommentarer
Fröken M säger:

åh va mycket gott !
Baconlindade dadlar är min stora favorit och jag vet inte hur många kilo dadlar jag har ätit på sistone :) haha !!


Svar: Ja men visst är det väl gott! Är riktigt glad att jag testade det i Spanien när jag var där, annars vet jag inte om jag kommit på att äta det här hemma faktiskt :)
Helbraflinga

2016-02-20 | 17:24:27
Bloggadress: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback