Vecka 13-20

Under vecka 13-14 började jag på riktigt känna att min lukt hade ändrats. Jag hade tidigare tyckt mig känna lukter väldigt väl/starkt, även om A inte tyckte att han kände dem. Men i de här veckorna började det bli lite smått jobbigt. Alltid när jag drack vatten (eller något annat) ur våra glas här hemma så tyckte jag att det luktade riktigt unket. Jag trodde först att det var något fel på vår nya diskmaskin, men när ingen annan kände lukten så fick jag inse att det nog bara var jag och min näsa :P
 
vecka 16 var vi på ett nytt besök hos barnmorskan, och den här gången fick vi träffa "vår" barnmorska. Pratade lite med henne och vi fick även lyssna på hjärtljuden i magen. Jag var inte alls beredd på det men blev superglad. Jag som inte hade känt någonting av att jag var gravid under de senaste 5 veckorna, hade nästan börjat tro att jag bara inbillade mig graviditeten, att graviditetstestet hade visat fel och att jag bara hade blivit tjock. Är det fler av er som har tänkt så? Hjärtljuden hos bebisen (som jag då ändå inte kunde vara säker på att det var EN bebis) låg på fina 145, och jag blev så lugn av att höra dem. Det var verkligen en lättnad! Dock hade jag lite högt blodtryck den här gången, varefter bm frågade om jag var stressad. Och ja, det måste jag väl ändå säga att jag var.
 
I början av vecka 18 kände jag de FÖRSTA RÖRELSERNA i magen, och jag förstod nästan direkt att det måste vara bebisen. Det liksom bubblade på framsidan av magen, nedanför naveln, och jag tänkte direkt att "där har jag ju inga tarmar, så det kan inte vara gaser". Sedan dess har jag känt rörelser mer eller mindre varje dag och det är ju bara för mysigt <3
 
vecka 19 var det dags för ULTRALJUD. Jag hade inte alls varit särskilt nervös inför det, utan mest förväntansfull. Men när jag klev på tunnelbanan (och det alltså var 30 min kvar) blev jag riktigt nervös! Allting gick dock bra och vi fick se den lilla bebisen som låg där inne, och som jag skrev mer om här. När man är gravid blir ju tydligen slemhinnorna känsligare och man blöder lättare i mun, näsa osv. Att tandköttet är känsligare hade jag märkt för ett tag sedan, men när jag sedan började blöda näsblod var och varannan dag blev jag lite förvånad - tydligen är även det vanligt :P Den här veckan började jag även känna av en annan (rolig) sak, nämligen att naveln börjar "vända sig ut och in". Man känner verkligen att huden är sådär bebislen inuti, som folk säger ;)
 
Nu är vi som sagt inne i vecka 20, och under senaste två veckorna har jag känt i ryggen och höfterna att jag är gravid. Mest i svanken, vilken jag har märkt av på jobbet om jag suttit still/stått i samma position för länge. I helgen var vi även ute och gick, och på slutet av promenaden började det bli väldigt jobbigt i svanken igen - så sen blev det vila resten av dagen :) En annan sak jag märkt nu i veckan är hur mycket varmare jag har blivit i kroppen. På jobbet kan jag sitta i t-shirt eller linne om dagarna, vilket aldrig har gått annars, och på nätterna svettas jag utav mitt täcke (som är typ det tunnaste IKEA har) :P
 
Idag är vi halvvägs, och jag känner verkligen hur jag bara längtar mer och mer! Först och främst längtar jag till nästa bm-besök där jag förhoppningsvis får lyssna på hjärtljuden igen. Vem är du där inne som ligger och sparkar om dagarna? Det är verkligen en underbar känsla att känna dig i magen varje dag <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback