Vecka 21

Bebisen

Din lilla bebis har nu alla sina kroppsdelar på plats och är ungefär lika stor som en banan, 26 cm och väger 400 g. Bebisen tränar sina matsmältningsfunktioner, nu kan man se via ultraljud hur bebisen sväljer fostervatten. Bebisen kissar också i magen. Bebisen kan höra och reagera både på ljud och ljus. Denna vecka är också bebisen smaklökar på tungan färdigutvecklade. Bebisen kan suga på tummen (hur gulligt låter inte det?!). Bebisen kan röra sig fritt i fostervätskan och du kan känna sparkar högt upp i magen och långt nere vi blygdbenet.

 

Mamman

Du kan känna livmoder nära naveln. Livmoderns mått kan vara mellan 19 till 22 cm. Normalkurvan för viktökning är 4,5 och 6,5 kg. Det syns nu att du är gravid. Du kan känna att du har ont i bäckenet, det kallas för bäckenuppluckring även kallat foglossning, det är normalt att man får det i femte eller sjätte månaden. När du är gravid samlar du även på dig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen. Brösten kan börja läcka råmjölk, ditt barns första kost. Halsbränna är inte helt ovanligt, det känns som en brännande känsla i bröstet som kan ge sura uppstötningar.

 

Egna reflektioner

Jag känner sparkar varje dag ner mot blygdbenet och det verkar vara en livlig liten person. Känner mestadels bara inne i magen, men känner även då och då med handen utanpå. Tycker att det kan vara lite svårt att känna med handen då jag ofta känner mycket puls (min egen) på magen. A har tyvärr fortfarande inte känt sparkarna vid något tillfälle, alltid när han ska känna så slutar bebisen sparka (hårt). Jag har börjat få känningar i svanken, särskilt såna dagar som jag är uppe och går en del. Försöker att inte böja mig med ryggen, som jag alltid gjort, utav mer med benen - och det blir mycket bättre. Jag är fortsatt mycket varmare i kroppen och kan sitta i linne på jobbet - inget jag direkt lider utav, än :P Brösten har även kommit igång den här veckan märkte jag ^^. Vad gäller sömnen så känner jag att jag behöver ungefär en timme mer per natt för att hålla mig pigg under dagarna. Är dock svårt att få ihop det, men jag passar på när jag kan. Näsblod blöder jag lite grann till och från, inte så att det rinner, men de gånger man snyter sig är det blodigt (så känsliga slemhinnor har jag fått).

 

I måndags var jag på MVC för besök. Fick äntligen lyssna på hjärtljuden igen (fortfarande lika fina), och det var ju för underbart <3 Barnmorskan berättade om de kommande kurserna som de har, och även de som finns på sjukhuset, plus att jag fick ett Moderskapsintyg som jag skickat in till Försäkringskassan. Vägde mig också, och jag har gått upp ca 6,5-7 kg nu (så i överkant enl. texten ovan).. Ska bli spännande att se/mäta alla värden nästa gång och börja mäta SF-måttet!

 

Imorgon går vi alltså in i vecka 22... :)

 

 

Kommentarer
Anonym säger:

Vad kul att följa din graviditet så här fast vi bor långt ifrån varandra <3

2016-02-25 | 11:10:13
Cissi säger:

Mysigt! Så häftigt att höra hjärtljuden ;)

2016-02-25 | 13:48:52
Bloggadress: http://nastanperfekt.blo.gg
Lisen säger:

Jag har fått sommarjobb på Gävle kommun och hoppas att jag blir kvar där eller hamnar på nåt annat ställe i Gävle och Fredrik håller på att söka än så länge. Så vi är ganska inne på Gävle och inte sandviken men time will tell :)

2016-02-26 | 11:52:48
Bloggadress: http://nouw.com/lisenlundgren

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback