Vecka 37

Bebisen
 
Bebisen är nu ungefär lika stor som en vattenmelon och väger nästan 3 kg och är 46 cm lång. De flesta bebisar har vänt sig med huvudet neråt nu. Ibland har huvudet sjunkit ner ordentligt i bäckenet och då brukar barnmorskan säga att det är fixerat. Då har huvudet sjunkit så långt ner att det inte går att rucka på det. Om bebisen inte har vänt sig så brukar man försöka vända bebisen. Den tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Lungorna är det sista av bebisens organ som mognar.
 
Mamman
 
Livmoderns mått kan vara detsamma som förra veckan. Det kan även vara mindre eftersom att bebisen sjunker mer och mer. Men är du förstagångsföderska kan ditt magmått vara 33 till 36 cm. Försök vila nu inför förlossningen, varje dag när du kan, för sen kommer du bara få göra det när bebisen vill. Den första mjölken som kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring och antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två – tre dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten. Nu är det vanligt att få förvärkar. Då blir livmodern hård i 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa förvärkar ska inte göra ont.
 
Egna reflektioner 
 
Den här graviditetsveckan har bara sprungit iväg, så jag knappt hunnit reflektera över att vi är ännu en vecka närmare födseln! Veckan har i alla fall varit bra, en rörlig bebis som nu sparkar/rör sig så att det gör lite ont flera gånger om dagen. Senaste dagen har den även varit riktigt livlig i magen - och jag njuter. Njuter av att känna mitt barn där på insidan <3 det var en dag som jag tyckte att bebis var lite slö och inte alls sparkade så mycket  inte ens när jag la mig på kvällen. Jag tänkte att "har den inte kommit igång till imorgon förmiddag så skulle jag ringa in". Den natten var den mest livliga jag upplevt, oj vad bebis sparkade - kanske för att göra mamma medveten om att "här är jag, jag mår bra" ;) sen dess har det som sagt var varit full fart inne i magen!
 
Jag behöver nu gå upp på toaletten varje natt, natten som var fick jag till och med gå upp två gånger. Jag har alltid ont i magen då när jag vaknar, men så fort jag fått tömma blåsan så försvinner det onda. Antar att det är lite för fullt där inne :P 
 
Värmen är också något jag känner av mer och mer. Trots att det "bara" är 20 grader ute, men soligt och fint, så håller jag på flyta bort. Svettas väldigt lätt och snabbt! Även hemma är det riktigt varmt, tur man kan gå klädd lite som man vill där ;) nätterna är riktigt varma de med, vaknar ofta alldeles svettig när jag ska upp på toa, så duschen på morgonen är nog min bästa vän just nu ;) Värmen gör nog också att jag sväller mer. Fingrarna börjar kännas "fyllda med vätska" när jag knyter händerna och fötterna kan ibland kännas ungefär lika när jag går (särskilt utan skor). Annars har jag fått höra att graviditeten satt sig på magen, och inte att jag svällt upp överallt. Är lite så det känns också.. :)
 
Här är dagens status, imorgon går vi alltså in i vecka 38 och bebisen sägs då vara "färdigbakad" !
Än kan du få stanna där inne ett tag till tycker jag, men får
pappa bestämma så skulle du nog komma ungefär nu på en gång ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback