Vecka 38

Bebisen
 

Nu är bebisen ca 48 cm lång och väger 3,17 kg. Nu förbereder bebisen sig på att födas. En normal graviditet brukar vara 37 till 42 veckor. Det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Ca 4 procent av alla barn i Sverige föds före vecka 38 och lika många efter vecka 42. Ungefär 92 procent föds inom den normala perioden. De allra flesta bebisar ligger med huvudet neråt nu. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen.

 
Mamman
 

Bebisen fortsätter att växa och det kan även du göra. En del ökar med 20 till 25 kg under graviditeten och andra mindre eller mer. Din livmoder är ca 34 till 36 cm. Ha dina favoritkläder på dig, något som inte sitter åt. Tänk på din hållning, en del lutar sig bakåt för att kompensera sin framtunghet, det kan göra dig lite extra klumpig. Försök att hitta en sovställning som passar dig, sover du för lite kan du lätt känna dig deppig. Allt fler känner förvärkar nu. Du kan känna en stickande känsla (check!) i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter dig för snabbt på en stol. Du kan få en ökad mängd mjölkig flytning. Se till att ladda med kolhydrater nu och packa BB-väskan.

 
Egna Reflektioner
 
2 veckor kvar. 95% av graviditeten är klar. Bebisen är "färdigbakad". Det kan ske när som helst. Mycket som snurrar i huvudet just nu, men jag känner mig trots allt rätt så lugn. Under den här graviditetsveckan har vi fått en hel del gjort, köpt barnvagn mm (som jag skrev om här), varit på ett till BM-besök (som jag skrev om här) och landat mer och mer i tanken. I bebisgrupperna på facebook är det fler och fler beräknade julimammor som får sina bebisar, så man förstår ju att det är dags snart! Eller förstår jag verkligen att det här gäller mig också...?
 
På nätterna måste jag fortsatt gå upp minst en gång och kissa, ibland två. Även på dagarna blir det väldigt täta toabesök, och särskilt om jag varit uppe och gått runt.
 
Både händerna och fötterna har svullnat känns det som. Jag märker det framförallt på morgonen/natten när jag vaknat och ska ta de första stegen på golvet. Känns som att fötterna har ballonger i sig, som trycks ihop när jag belastar fötterna ;) konstig känsla. Även fingrarna känns som tjocka korvar och det tar liksom emot när jag ska knyta händerna ^^.
 
En lite rolig grej (som A verkligen tyckte att jag skulle skriva med) är att det är lite svårt att laga mat på spisen. Vi har ju en induktionsspis med touchknappar... Flera gånger när jag har stått där och lagat mat så har magen tagit i spisen och jag har råkat sänka/höja värmen på nån platta. Igår hände det tre gånger innan jag den fjärde gången till och med lyckades stänga av spisen med magen... ;) haha (här skulle jag verkligen behöva emojin som skrattar så han gråter ;) ). Det är så komiskt så jag har stått där och skrattat åt mig själv :P
 
Annars är jag också väldigt påverkad utav värmen, blir riktigt trött och framförallt svettig! Vill helst att det ska fläkta och jag har inte suttit särskilt mycket i solen. Men på lördag funderar vi på att åka och sola/bada, då det ska bli riktigt fint väder. Min förhoppning är då att kunna ligga mycket i vattnet och på så sätt svalka mig. Sen kanske vi får göra något jag aldrig gjort förut (på stranden) också, nämligen att söka oss till skuggan... Haha, hemska tanke ;) Det här kanske blir min enda chans att bada nu under sommaren, man vet ju aldrig när bebis vill titta ut och sen vet man ju inte hur lång tid kroppen behöver på sig att återhämta sig efter förlossningen - det KAN med andra ord bli en badfri sommar för min del.
 
Igår var det 14 dagar kvar till BF, alltså enbart 2 veckor!
Idag går vi in i vecka 39... :O <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback