Vecka 23

Bebisen
Bebisen är stor som en papaya (till skillnad från en squash i vecka 22), väger ca 550 g och är 28 cm lång. I förra veckan började synen fungera och bebisen kunde uppleva ljus/mörker genom ögonlocken. Bebisen har även fått ögonbryn och naglarna täcker numera fingertopparna. Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska ända fram tills födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. Under vecka 23 fortsätter bebisen lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar insulin och hormoner. Bukspottkörteln ger ifrån sig mer insulin så att blodsockret hålls på en normal nivå. Bebisens första bajs finns sedan en tid tillbaka i tarmen, den kallas mekonium och är grönt. Ibland bajsar bebisen i fostervattnet redan innan den föds och då blir fostervattnet grönt. Bebisen har fått en egen dygnsrytm och rör sig mycket, speciellt på kvällarna - då kan det vara gymnastik i magen! Bebisens hörsel förbättras och den kan höra skillnad på ljud inifrån magen och utanför din kropp. När bebisen föds kommer den att känna igen din röst, tonläge och rytm.

 

Mamman
Viktökning omkring 5 till 7 kg, om inte mer. Livmoderns mått är mellan 21 och 24 cm från pubisbenet och livmoderns topp. När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och du blir kissnödig oftare. I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes. Allteftersom magen växer så påverkas matsmältningen. Du kan uppleva förstoppning eller halsbränna. Du kan nu börja känna bebisens olika kroppsdelar genom magen. Ligamenten som håller upp livmodern töjer sig när barnet rör sig, det kan orsaka smärta i sidan av magen. Stimulera din bebis utveckling av nervssystemet redan nu genom att prata, sjunga, buffa och klappa på magen.

 

Egna reflektioner
Eftersom att jag aldrig publicerade något veckoinlägg för vecka 22 ser ni att jag har bakat in den beskrivningen här ovan. Det har inte hänt jättemycket på de här veckorna, och inte särskilt olika saker heller. Bebisen har varit väldigt aktiv på kvällarna de flesta dagarna, men vissa dagar är det mest på förmiddagen på jobbet. Kan nog inte riktigt säga att jag har lärt mig bebisens dygnsrytm än, vilket har gjort mig orolig emellanåt... Men det kommer säkert :) Är dock väldigt mysigt när den rör sig på kvällen, då kan man verkligen ligga och känna på magen utan att vara mitt uppe i något annat.

 

Igår och i förrgår hade jag mina första ordentliga sammandragningar precis när jag vaknade på morgonen. Magen drog ihop sig och blev stenhård, som en hårt pumpad fotboll. I tisdags stack magen iväg väldigt mycket åt höger efter sammandragningen, vilket såg väldigt roligt ut. Magen återgick dock snabbt till sitt "normala". Min navel börjar ändra sig mer och mer och man märker att den är på väg ut, jag blev full i skratt en dag när jag märkte att jag kan få den att "ploppa ut" om jag håller i magen men ändå trycker ut den (ja, det är lite svårt att förklara) :P Brösten har börjat ömma igen och är fortsatt "aktiva". Jag har även märkt att magen blivit större och i morse vägde jag mig; +9,7 kg hittills. Undra var det här kommer landa ;) Kan kanske vara därför jag börjat känna att det är jobbigt att ha mina (gravid)jeans på mig hela dagar...

 

I förra veckan beställde vi gravidförsäkring till mig och bebisen (det blev Länsförsäkringars Gravid Plus), vilket kändes väldigt skönt. Nu har vi fått hem papper på det, så nu återstår bara betalningen - måste fixa det ikväll! Även bekräftelsen på moderskapsintyget har kommit, med lite blanketter, så nu ska även det registreras. Ska kolla hur det ser ut här på jobbet om de är anslutna till FK på "rätt sätt" så att vi slipper fylla i hela dokumentet för hand.

 

Imorgon går vi alltså in i vecka 24 :) Är spännande att ungefär från nu börjar bebisar att växa olika och de genetiska skillnaderna börjar visa sig. Vissa växer sig långa och smala, medan andra blir kortare och grövre. Undra vad vi har för en liten filur inne i magen?!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback