Vecka 24

Bebisen
Nu börjar det bli trångt, bebisen är 30 cm och väger ungefär 650 g. Nu börjar nästa viktiga utvecklingsstadium av bebisens hjärna. Undvik all alkohol, om du röker bör du sluta genast. Balansorganen i örat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek. Bebisen vet vad som är upp och ner, du känner hur den vrider och vänder sig i magen. Bebisen suger på tummen som är en träning för att suga på bröstet. Ibland börjar bebisen hicka, då känns det som att det klickar till i magen. De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när bebisen är runt 24 veckor kan det börja andas luft om det skulle födas för tidigt. Bebisens unika ansiktsdrag har börjat ta form. Nu är bebisen komplett med ögonfransar, ögonbryn och hår (häftigt!). Blond, brunett eller rödhårig? Allt hår är vitt eftersom bebisen fortfarande inte har fått någgra pigment.

 

Mamman
Du kan ha gått upp mellan 5 – 7 kilo nu. Livmoderns mått är mellan 22 och 25 cm och mäter 4 till 5 cm ovanför naveln. Magen växer och putar. Det kan dra och smärta runt livmodern och ner mot ljumsken. Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar. När du skrattar eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut.

 

Egna reflektioner

Tänk att bebisen är 30 cm lång nu, det är ju lika lång som en linjal ;) Det känns så stort, men samtidigt så litet. Bebisen har i alla fall växt mer än vad den ska göra tills den kommer ut, och konstigt vore det väl kanske annars, eftersom att vi redan gått 60% av graviditeten.
 
Under vecka 24 har det inte hänt sådär jättemycket olikt från tidigare veckor, förutom att jag haft väldigt mycket sendrag! Jag har vaknat på nätterna och fått sendrag i båda vaderna samtidigt. Jag har dragit ut dem/släppt men det har tagit väldigt lång tid varje gång innan jag kunnat slappna av, utan att sendragen kommit tillbaka, och somna om igen. Jag har även behövt stretcha vaderna om dagarna då jag känt att de varit spända. Även i fötterna/tårna har jag fått sendrag flera gånger, på dagtid. En annan sak som påverkat mig mycket under den här veckan är min (självdiagnostiserade och förmodliga) Tuba Aperta. Jag har känt av den mest varje dag och under flera, flera timmar. Det är nästan så att man har glömt bort det på morgonen när man vaknat, men efter ca 30 min vaken tid har det kommit tillbaka... Så jobbigt!
 
Gällande vikten så vet jag inte riktigt vad jag ska tro, från förra veckan skiljer det nu -1,8 kg, vilket alltså betyder en total viktuppgång på +7,9 kg. Frågan är alltså vilken veckas vägning som stämmer bäst...? Vi kan ju hoppas på den här veckans ;) Vi skulle ju annars kunna säga att det beror på att jag har tränat två gånger under v24. Jag har blivit frisk från förkylningen, känt suget igen och gått till gymmet med A. Stod på crosstrainern i 30 min båda gångerna, med lite kompletterande styrkeövningar för armar, axlar, rygg och bröst. Kul att göra något igen, och jag har heller inte fått ont utav det (vilket har varit ett litet orosmoment) :)
 
 
Det här var alltså igår, idag gick vi in i vecka 25 :)
 

Kommentarer
Johanna säger:

Kul att följa din graviditet! Jag har också (egendiagnosiserad ;)) tuba aperta och hade det ännu mer under graviditeten, sååå jobbigt! Men det blev bättre efter förlossning iaf! Glöm inte dricka mycket vatten, det kan hjälpa mot sendraget! Lycka till vidare :-) :-)

Svar: "Kul" att det är fler som egendiagnostiserar sig ;) Det låter bra om det blir bättre efter förlossningen i alla fall, får håll tummarna för det (även om jag hade en del i perioder innan jag blev gravid också)! Tack så mycket för tips och pepp :)
Helbraflinga

2016-03-18 | 14:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback