Vecka 30 & 31

Bebisen
 

Bebisen har växt från ca 1600 - 1800 g och är nu 43 cm lång. Bebben växer snabbt och ökar ungefär 200 gram i vikt i veckan nu och fram till förlossningen. Det börjar bli trångt, men din bebis kan faktiskt slå en kullerbytta inne i livmodern. I nästa vecka vänder sig de flesta bebisar sig och ligger med huvudet neråt tills födseln, då kan man känna sparkarna upp mot bröstkorgen. Bebisens hjärnan växer ihop mer och mer för att få plats i kraniet. Bebisens kroppsbehåring – lanugohår – börjar försvinna. Bebisen har oftast ögonen öppna nu när det är vaket och stängda när det sover. Bebisens ögonfärg bestäms nu, men bebisen kommer inte att få sin rätta ögonfärg förrän 6-9 månader efter födelsen. det behövs nämligen ljus för att pigmenten ska bildas färdigt. Bebisen kan känna igen och reagera på musik som spelas vid upprepade tillfällen. Barnet är i princip färdiutvecklat nu, det är bara lungorna som behöver lite mer tid och barnet behöver lägga på sig lite mer vikt.

 

Mamman 

 

Måttet på livmodern har växt till mellan 29-32 cm och börjar närma sig revbenets kant. Bebisen fyller nu nästan upp hela din mage och många tycker att det är full fart där inne under den här tiden. Det finns även de som säger att så som barnet är i magen blir det även när det är fött. Du kan påverka hur du mår med rätt kost, motion och vila. Ät efter tallriksmodellen så får du i dig ordentlig med vitaminer. All extra vikt kan vara påfrestande för ryggen så tänk på hållningen. Dina lungor tar upp cirka 20% mer syre vilket kan göra att du känner dig mer anfådd. Eventuellt har du lite läckage av råmjölk från brösten. Råmjölk är den första mjölken brösten producerar och är rik på fett, protein och antikroppar, vilket skyddar bebisen mot infektioner och ger immunförsvaret en god start. Brösten börjar producera mjölk redan i vecka 16, men alla läcker inte. Många samlar på sig mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan vara svullna. Både du och din familj kan ha glädje av att ni redan nu talar om hur ni tror att det kommer att bli när bebisen är född.

 
Egna Reflektioner
 
Under vecka 30 var jag till MVC igen på koll. Allt såg fortsatt bra ut, till och med blodtrycket som jag oroat mig lite över. Det är så mycket som rör sig i mitt huvud nu, så jag trodde att jag kanske skulle vara stressad. Blodtrycket var till och med lägre än tidigare. Det enda som bm påpekade var att mitt blodsocker gått upp (fortfarande på "godkänd" nivå), men det kunde bero på vad jag hade ätit till frukost - hoppas på det. SF-måttet skrev jag senast efter att jag varit hos MVC att jag skulle fråga om. Det var 25 sist jag var där och hade i vecka 30 ökat till 29. Jag följde normalkurvan men låg något över.
 
Under vecka 30 har jag känt små "ilningar" över blygdbenet (?), max en gång om dagen. Det var inget konstigt enl bm, utan kunde eventuellt vara en nerv som kommit lite i kläm. Under vecka 31 har det inte hänt så mycket mer alls, känner att brösten börjar bli lite mer ömma igen, men annars har det inte varit nåt särskilt eller annorlunda. Sparkarna fortsätter vara utspridda över stora delar utav dagen, men bebis är nog ändå vildast på kvällen. Bebis förresten, nu har jag fått höra att jag har en typisk tjejmage också - den första som sa det ;)
 
Det börjar nästan kännas lite läskigt nu, att det IGÅR bara var 9 veckor kvar till BF! Hur ska jag hinna förbereda mig mentalt på det? Tiden behöver inte alls skynda på, jag skulle gärna vara gravid längre. Vi får väl se om jag säger samma sak om några veckor... :) Idag går vi alltså in i vecka 32.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback