Kolmården

Dag 1
I fredags packade vi in oss i bilen för en tvådagars på Kolmården. Solen sken, shortsen var på och det kunde väl inte bli annat än bra? Men precis när vi svängt av motorvägen och hade en knapp mil kvar till själva parken så spyr Allie i bilen. Den här jäkla åksjukan... Jag känner igen den så väl från en syster som blev ständigt åksjuk i sina yngre dar, och en Allie som gjorde samma sak när vi åkte upp till fjällen i vintras också. Det var bara att stanna, plocka ur en gråtande Allie ur bilen, ta av henne kläder, tvätta både henne och stolen så gott det gick och sen köra vidare. Ja hon fick nya kläder och så "packade vi in" stolen i diverse blöjbytarunderlägg och handdukar innan vi körde vidare. Väl framme på Kolmården tvättade vi av henne ordentligt med tvål och vatten och sen var vi redo för en dag på Bamses Värld.
 
Taggade ungar ;)
 
Ja det där var ju bara en parentes (men det blev ett helt stycke ändå), för dagen i övrigt blev ju riktigt bra! Både Allie och Neo var riktigt taggade och sprang och ropade Bamse på vägen dit - de var så gulliga! ;) Vi började med ett besök i Bamses hus, en tur i Skalmans Veteranbilar och fortsatte sedan med Farmors Dunderhonungsburkar innan det var dags för fika/lunch. Sedan sprang A (alltså pappa A) och Neo iväg och åkte Godiståget (bergodalbana) innan Bamse-teatern började. Teatern sen var väldigt uppskattad av både Allie och Neo och sen när den var slut sprang de ner för att köa till kramkalaset med Bamsefigurerna. Jag trodde inte att Allie skulle våga krama någon utav dem, men hon kramade faktiskt allihopa; Bamse, Lille Skutt, Vargen och Farmor :)
 
"Bamse och den hemliga kistan" hette teatern
 
 
 
   <--- Klicka för större bilder
 
Vi gick sedan till Katta Lo's godisaffär och Brummelisas leksaker. Där köpte vi en dunderhonungsburk fylld med godis, två Bamsetallrikar och två Bamseglas till Allie och gosedjuren Bamse och Lille Skutt som vi tänkte att barnen får ha tillsammans :) 
 
 
En liten promenad förbi några utav djuren blev det också, där vi faktiskt fick en rejäl (!) regnskur på oss. Är så kul att se Allie så intresserad utav djuren och vad de gör :) efter lite lek i (den nu blöta) lekparken blev det en glasspaus i solen innan det var dags att åka mot Norrköping och vårt hotell.
 
Bäää !
 
Tittar på hönorna...
 
...med Bamse i högsta hugg ;)
 
Björnen var i full fart att flytta på en jättesten
 
En söt liten röd panda uppe i trädet :)
 
Allie och Neo var så roliga, men krävande, när de lekte runt och busade med varandra under kvällen. Bamse och Lille skutt fick vara med och leka de med, men mest fick de nog åka upp och ner i luften. På promenaden till/från restaurangen (Burger & Barrels, goda hamburgare och sötpotispommes hade de) skulle de gå/springa och hålla varandra i handen och trissade upp sig själva rätt bra. De somnade inte förrän vid 22...
 
Dag 2
Vi vaknade runt 7-tiden på hotellet, gick ner och åt frukost i lugn och ro innan vi åkte mot parken igen för att hänga på låset. Det var inte bara vi som tänkt så, men det gick rätt snabbt att komma in ändå. Vi styrde stegen direkt mot Safarit och linbanan där Allie sedan stod upp och tittade nyfiket ut på alla djuren. "Titta lång hals" "mer lång hals" kommenterade hon girafferna ;)
 
Här var den där långa halsen ;)
 
Sjukt häftiga horn på den här Watussin!
 
Zebror är bra häftiga alltså, de där ränderna... :)
 
Alla lejon låg och sov, såg nästan lite läskigt ut, som att de inte levde.. Men än dock så är de bra mäktiga djur!
 
Efter lite tittande på schimpanserna gick vi ner mot Wildfire och jag bestämde mig ganska snabbt för att jag måste åka den. Jag skulle ångra mig så mycket om jag inte tog chansen, trots att jag skulle få åka själv. Gick och ställde mig i kön, som lyckligtvis bara var en ca 10 min. Pulsen gick upp, som alltid vid bergodalbanor, och jag såg oroligt att det var en säkerhetsanordning som krävde väl böjda ben. Min oro var befogad, för efter att ha provat två olika platser i tåget så fick jag snopet och besviken gå ur därifrån. Jag kom helt enkelt inte ner i stolen då jag inte kunde böja knät tillräckligt, så säkerhetsbygeln gick inte att fälla ner. Alltså, jag blev SÅ ledsen! :( bergodalbanan såg sjukt häftig ut, och jag som hade bestämt mig... Lite pinsamt på nåt sätt att behöva gå ut därifrån också. Min kära man kommenterade med att "jag börjar tro att du har ont i knät på riktigt"... Jä*la knä alltså! Jag ska berätta om min knäskada i ett senare inlägg.
 
Så gulligt att se hur ungarna klamrar sig fast :)
 
Ena riktiga klättrare är de, använder alla händer och fötter och slänger sig hit och dit. Människans närmsta släktning !
 
Här har de fått mat!
 
Första backen upp och första backen ner ser ni till höger i bild. Som jag alltså inte fick åka... :(
 
Lunch åt vi sedan utanför Delfinariet, blev nachos-tallrik som vi alla uppskattade. Allie år massor utav kyckling, gurka, majs och nachos, men jag fick även i henne tomat (som hon aldrig annars äter) och sallad :P Neo och pappa A åkte den lilla bergodalbanan några gånger medan Allie sov och jag satte mig på en bänk för att skriva lite på det här inlägget.
 
Vi gick sedan mot Bamses Värld igen för att barnen skulle få leka av sig det sista, men först blev det fika. Jag åt en riktigt god vegansk chokladkaka med cashewnötter på och en klick mjukglass, plus kaffe som verkligen behövdes då. Allie och Neo ville krama Bamse och de igen, så efter fikat gick vi ner till kramkön som var precis då. Idag kramade dock inte Allie alla, utan bara Lille Skutt, sen frågade hon vart Skalman var nån stans - Sötfia :) en tur i Flygande Mattorna och en i Skalmans Veteranbilar, samt besök i Bamses hus betade vi av innan vi gick till stora lekparken sista 20 min. Ingen av barnen ville sen åka hem när parken stängde, men det gick ändå att få med dem relativt lätt. Allie skulle dock inte åka vagnen, utan gick själv hela vägen från Bamses Värld till bilen typ längst bort på parkeringen. Vi åkte sedan hemåt, stannade på Burger King i Nyköping och åt och var hemma 30 min innan Eurovision skulle börja - bra tajming!
 
Fullt fokus!
 
De tre bästa:
- Syskonkärleken och glädjen mellan Allie och Neo, och att få se de så nöjda hela dagarna 
- Sommarvärmen
- Att vi tog två dagar istället för en, det hade varit väldigt stressigt annars
 
De tre värsta:
- Känslan när Allie på restaurangen på kvällen ställde sig upp på stolen, lutade sig mot ryggstödet (det var en vanlig stol) och stolen tippade bakåt mot klinkergolvet... Jag satt mitt emot och såg liksom i slowmotion hur det hände. SOM TUR VAR gick han som jobbade där precis förbi och Allies huvud ramlade på hans fot! Inte ett ljud från Allie och det gick alltså bra - hjärtat i halsgropen räcker inte där...
- Allies åksjuka och alla illaluktande kläder, bilstol mm efter det.
- Att jag inte kunde sätta mig ner i Bergodalbanan :(

Kommentarer
Angelica Wåhlin säger:

Åh, älskade Kolmården när jag var liten :)

Svar: Ja det är ett väldigt fint ställe :)
Helbraflinga

2018-05-17 | 21:47:45
Bloggadress: http://angelicawahlin.se/
Hanna Karlsson säger:

Vilken rolig dag ni hade!

Svar: Det hade vi verkligen! :)
Helbraflinga

2018-05-18 | 13:40:09
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback