Vecka 35

Bebisen
 
Nu väger bebisen ungefär 2560 g och är 44 cm lång. Bebisen ökar fortfarande cirka 200 gram i veckan. Bebisen har lagt på sig mer fett och huden är tjockare och har fått en ljusrosa färg. Det ulliga håret som tidigare funnits på bebisens kropp är borta och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. De flesta bebisar ligger nu med huvudet neråt.
 
Mamman
 
Livmodern har växt så att den når upp under revbensbågen och kan kännas ungefär 15 cm ovanför naveln och livmodern är ungefär 35 cm lång. Nu ökar du snabbare i vikt, cirka ett halvt kilo i veckan. Du har antagligen redan ökat mellan 11 till 13 kg nu i vikt eller mer. Alla är olika och ingen graviditet är den andra lik. Huvudsaken är att du äter rätt kost och mår bra. Broskbensfogarna i bäckenet mjukas upp pga av östrogenet, det kan göra att du får ont i ryggen eller i bäckenet. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. Bebisen trycker överallt, du kan ha svårt att sova och sitta. Du kan känna dig irriterad. Försök hitta en sovställning som passar dig. Till exempel kan du ha en kudde mellan benen när du sover, ända från knät ner till fötterna, då hålls bäckenet parallellt. Du kan även be din partner bulla upp bakom din rygg.
 
Egna reflektioner
 
Den här veckan har sprungit förbi i ett rasande tempo, även om den började lite kaosartat i mitt huvud, som jag skrev i det här inlägget. Jag känner mig dock lugnare nu och har även fått klart en del saker. Alla bebiskläder är tvättade, BB-väskan är packad till bebis (våra grejer saknas fortfarande), kurserna har påbörjats och babynestet är på väg.
 
Jag var även på ett BVC-besök i måndags där bm bland annat mätte livmodern. SF-måttet låg på 35,5, vilket var en rejäl höjning sedan sist. Då blev jag lite fundersam... Men ser det fortfarande ut att ha stigit snabbt uppåt vid nästa besök så kommer vi få åka iväg och göra ett TUL och kolla så att allt är som det ska. Hon sa att det även kan vara så att bebisen sträckte på sig en hel del. Det är ju i alla fall något jag känt av nu sista tiden, att det liksom tar stopp när man ska böja sig framåt/nedåt - det är nånting i vägen nedanför revbenen ;) På BVC skrev vi även ihop lite punkter till förlossningen, typ ett förkortat förlossningsbrev, och fick lyssna på hjärtljuden som vanligt. Fortfarande fina 145 slag/min :)
 
Vissa utav sparkarna numera gör lite ont och det börjar kännas att bebis ligger och rör på sig långt ner! Huvudet var fortfarande liite ruckbart, men bebis låg jättebra.
 
Domningen som jag hade i benet förra veckan trodde också bm att berodde på någon nerv som kommit i kläm. Men får jag det igen och om mer eller mindre hela benet domnar bort då tyckte hon att jag skulle åka in o kolla upp det, då det är större risk för blodproppar då man är gravid.
 
Det här var igår, idag gick vi in i vecka 36 :)
 

Kommentarer
Cissi säger:

Alice gjorde också ett sånt där jättehopp på kurvan, och fick till och med ett extramöte.. Men hon hade bara sträckt på sig eller tyckt ut sig för att jäklas... Retsticka redan då ;)

Svar: Okej, va skönt att höra! Hoppas att det är så här med, då kurvan sett helt normal ut hela tiden innan :)
Helbraflinga

2016-06-02 | 20:37:36
Bloggadress: http://nastanperfekt.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback