Tältsemester på Daftö

En av våra semesterveckor har vi spenderat nere på västkusten, nämligen tältandes en bit utanför Strömstad. En torsdag hoppade vi in i bilen vid 8-tiden och kom fram vid 16 nånting. Gick förvånansvärt bra länge, även om jag satt som på nålar hela tiden. Med ca 45 min körande kvar så kom den, Allies åksjuka.... Vi fick stanna och tvätta av henne, stol, bil osv igen - tycker så synd om henne! Som tur var den här gången var det ju riktigt varmt ute, så det gjorde ju ingenting att hon fick stå ute i bara blöja ett tag. Och direkt efter vi satt oss i bilen och börja köra igen, så började det ösregna! Tur i oturen att det inte skedde bara en liten stund senare. Stolens klädsel, Allies kläder mm fick vi sedan tvätta på campingen, och jag stod i solen och skurade hennes stol... Men nog om det nu :)

Campingplatsen vi hade, på Daftö Camping & Resort, var en tältplats med el som låg nere vid vattnet. Vi hade en camingtomt nedanför oss, en liten väg och sen ganska så hög vass/kaveldun innan vattnet. Nära till servicehuset var det också. Läget gav oss sol från ca 6.30 på morgonen till ca 21 på kvällen - riktigt bra, även om solen gärna hade fått komma åtminstone en timme senare på morgonen. Det blir så satans varmt i tältet!

Vår plats t.v, och knäppt ner över tältområdet från servicehusen t.h

Första dagen (fredagen) började vi med att jag och Allie gick till butiken när de öppnade (kl 8) och köpte frukostbröd och bytte kylklampar. Sen åt vi frukost och gjorde oss klara och var färdiga lagom till poolområdet öppnade kl 10. Där var vi sedan hela dagen, badade, åt glass, solade, åt lunch och badade lite mer. Ungefär så här kom i princip alla dagar utom lördagen ut. Efter allt badande blev det matlagning vid tältet, dusch och sen en sväng till affären igen för byta av kylklampar.

"Mamma, jag ällkar Saaandwich"

Rutschkana - "Inte ta emot mig mamma"

På lördagen kom det in kyligare väder. Vi bestämde oss därför att gå till Daftöland, nöjesfältet som låg i (utkanten av) campingen. Där spenderade vi en stor del av dagen med att åka karuseller i kylan, för det var verkligen kallt! Vi som trodde att det var sommar (som alla andra dagar) gick i shorts och linne/t-shirt, utan tröjor med oss. Det borde vi inte ha gjort. Det gick dock ganska bra ändå, och barnen var nöjda som fick åka karusell, leka och till sist kolla på Pirat-teater.

Ni som sett på min instagram att jag lagt upp film på Allie när hon dansar, vet redan vad det handlar om ;) Annars så var det så att dirket när vi hade kommit in på Daftöland så hittade Allie den här scenen där det spelades musik, hon fick feeling och började dansa direkt, och ville inte gå därifrån för att musiken aldrig tog slut ;) Älskade, härliga lilla människa <3

Silverforsen

Lekborgen som var full av rutschkanor

Allie fick köra lite bil medan N och pappan utforskade Spökkällaren

Kruttunnorna

Allie och pappan åkte Skutan. "Inte roligt åka Skutan, de va läskigt", sa hon efteråt

Piratteater med Daftöpiraterna...

...och Maran.

Vi hoppade hoppkudde, och behövde sedan vila - man blev både trött i benen och nästan åksjuk av att hoppa länge ;)

På söndagen var vi i poolen och badade hela dagen igen, när vi sedan på kvällen satt i tältet och fikade så fick N plötsligt ont i foten. Vi trodde att hans fot hade somnat, då han hade suttit på den en stund, men det verkade inte så. Det onda fortsatte resten av veckan tyvärr och han och A åkte till och med in till Strömstad för att kolla upp foten, vad det kunde vara. Inga klara besked, men troligtvis en inflammation i foten, så han fick Ipren ordinerat. Han hade ont varje dag och kunde inte gå själv, vilket gjorde att vi höll oss vid poolen/tältet mest hela tiden.

Äter frukost, grillar mashmallows och äter äpple vid/i tältet :)

En liten vandring upp på berget blev det en dag för mig och Allie - det var mysigt!
Mindre mysigt var det att behöva plocka bort en fästing som kröp på henne när vi hade kommit ner ;S

Vi hade tänkt ta båten ut till Kosteröarna en dag, men det kändes dumt om inte N kunde gå. Inte heller blev det någon tur in till Strömstad för min och Allies del. Vi gjorde dock en liten utflykt en förmiddag - vi var ut på Saltön, vilken är en utav öarna som ligger utanför Daftö Camping, och Daftön. Vi åkte bil tills vi kom till en parkering ute på Saltön, där ett naturrreservat började. Därifrån fick vi promenera (med N i vagnen och A på axlarna/gåendes/bärandes) en liten bit tills vi kom ner till en lugn och fin strand. Vi var där nån timme bara, badade lite grann och barnen plockade snäckor. Vi såg massor, då menar jag massor, utav små krabbor som kröp runt överallt på botten. Även spår efter en hel del andra djur + en massa snäckor/musslor. Jag tyckte att det var väldigt obehagligt, och här känner jag verkligen att västkusten och saltvatten inte riktigt är min hemmaarena.... ;P

På väg ner mot en utav badplatserna på Saltön

Lite västkustkänsla fanns det ju ute på de här öarna med, även om jag tyckte att det mesta såg ut ungefär som hemma. Var inte alls lika mycket såna här små röd båthus nere vid vattnet och så mycket klippor som jag tänkt mig :P

Vi hade campingplatsen bokad tors-tors, men vi bestämde oss för att åka hem på onsdagen redan. Vi packade ihop alla grejer, utom själva tältet, på morgonen och gick sedan till poolen i några timmar, badade och åt lunch, innan vi packade ihop även tältet och åkte hemåt. Var skönt att slippa stressa med allt ihoppackande för att vara klara vid elva. Nu kunde vi fortfarande gå in och duscha och så efter vi hade plockat ihop tältet. Allie sov sedan i bilen tills vi typ var framme i Lidköping. Väl där gjorde vi ett lite längre stopp med lekparkshäng och restaurangbesök, hon somnade sedan i bilen igen och sov i princip resten av vägen hem. Ingen åksjuka på vägen hem med andra ord - så det var värt att komma hem kl 01 på natten!