Rom - Del 1

Här fortsätter semesterberättandet! Den 13 juli klev vi upp tidigt på morgonen och kl 04.00 bar det sedan av iväg mot Arlanda. Vi åt lite frukost där innan det var dags för boarding, och avfärd strax efter 7. Vi mellanlandade i Köpenhamn och var sedan framme i Italien vid elva. Men när vi landat åkte vi inte direkt in till gaten utan fick stå kvar en bra stund ca 50 meter därifrån. Det fanns tydligen ingen personal som kunde dra in planet och koppla på gången åt oss. De ringde och ringde till personalen som skulle komma dit, men utan svar. Kaptenen fick istället ringa till flygplatsen i Köpenhamn och be dem ringa ner och försöka få dit folk. Efter ca 30 minuter var problemet löst och vi kunde gå av. Då kommer nästa problem, väskorna. I drygt 50 minuter fick vi stå och vänta på min väska (A hade ju bara en kabinväska)... Var kanske samma personal som inte kunde komma till vårt flyg som skulle fixa med väskorna, och att det därav tog lång tid. Drygt var det i alla fall! När vi väl fått den promenderade vi en bra bit bort till Leonardo Express (tåget) som skulle ta oss in till Termini Station (centrala Rom). Det hade vi ju såklart missat med 2 minuter, så det var bara att sätta sig och vänta i 28 minuter till nästa skulle gå (vi åt en pizzaslice under tiden i alla fall)...

Första stoppet efter flyg- och tågresan - Santa Maria Maggiore
...och den där hatten kom att bli min bästa kompis i soliga Rom!

Tågresan gick bra och vi började gå ner mot vårt hotell. På vägen gick vi förbi kyrkan Santa Maria Maggiore och var ju såklart tvugna att fota lite ;) Väl framme på hotellet hade klockan blivit nästan två (vi landade kl 11)... Även om det gick jättebra att checka in så var det problem med vårt rum, AC:n ville inte fungera som den skulle, så det var kokhett (!) inne i vårt rum, var verkligen som en bastu som slog emot oss. Vi fick dit någon som fixade det, bytte om och gick ut och åt en (ordentlig) pastalunch på första bästa stället vi hittade - gott var det :)

När vi ätit gick vi ut på en promenad i hettan. Vi var förbi och tittade på Colosseum utifrån och även triumfbågen Arco di Constantino. Det passade bra med en lite kortare promenad innan vi tog en glass (smakerna krossad mandel, kokos, hasselnöt) vid hotellet. Måste ha varit en av de godaste glassarna jag ätit (såklart, vi var i Italien), då alla smaker hade krossade nötter/kokos i sig. Jättegott med lite tuggmotstånd alltså :) Efter glassen gick vi upp och duschade och bytte om igen.

Colosseum

Arco di Constantino

Kvällsturen började med att vi gick förbi Monumento a Vittorio Emanuelle II, Ponte Fabricio och Ponte Cestio innan vi fortsatte bort mot "turistområdet! Trastevere. När vi kom till Tibern (som delar Rom i två delar), upptäckte vi en lång marknad nere längs vattnet. Vi gick runt lite och tittade innan vi satte oss för att ta ett varsitt glas Prosecco. Satt där och bara njöt av stämningen, Proseccon (ja den var god) och såklart varandras sällskap <3

Framför Monumento a Vittorio Emanuelle II

Ponte Fabricio

Här under bron Ponte Cestio satt vi ock drack vår Prosecco :)

En staty längs Tibern/marknaden

Innan vi åkte iväg hade vi fått en hel del restaurangtips av en Italienare på mitt jobb. Han hade tydligen en kompis som växt upp i Rom, så han hade lite pärlor att tipsa om, vissa lite mindre turistiga än andra. I Trastevere hade vi fått flera stycken. Vi gick runt och letade efter den första som vi tänkte prova, hittade den knappt men insåg sedan att den hade sommarstängt under juli. Typiskt tänkte vi och gick vidare. Även rstaurang nr två visade sig ha sommarstängt, så det kändes lite snopet - så mycket restauranger som det ändå var i området. Vi valde istället en annan restaurang som såg väldigt mysig ut. Det var den, och god mat fick vi också :) Det jobbiga var bara att när vi började fundera på att säga till om notan så gick strömmen. Inte bara på restaurangen vi satt på, utan i hela kvarteret. Det blev med andra ord väldigt mörkt! Vi satt där bra länge bland alla andra folk som funderade hur det skulle bli med mat, betalning osv. Restaurangpersonalen kom ut med ljus till borden och kunde ta betalt av de som betalade med pengar. Vi skulle dock betala med kort, och då blev det jobbigare... Vi satt ett bra tag mest och väntade, fick en varsin "limoncello-sorbet-drink" som kompensation och fortsatte vänta. Till slut fick A följa med vår servitör in i restaurangen. Tydligen så hade de även gått ut på baksidan av restaurangen för att han skulle visa A en bankomat som fanns där. Meeen, eftersom strömmen hade gått så fungerade inte den heller... När de sedan kom in i restaurangen igen så kom tack och lov strömmen tillbaka och vi kunde betala. Eftersom det då blivit rätt sent tog vi och promenerade hemåt för att sova.

Här vid torget satt vi på restaurangen när strömmen gick

På tisdagen (ja vi åkte en "pensionärsweekend") klev vi upp och gick ner för att äta frukostbuffé. Hotellet vi bodde på hette Duca d'Alba och de hade tack och lov en bra frukostbuffé. Tycker det är bland det värsta som finns när frukosten är dålig, eftersom att man ofta ser fram emot den :) Vi åt oss mätta och gjorde oss klara för att gå ut (solkräm på, hatt på, kamera, pengar med osv...).

Det här var en dag vi lyxade till det med crossianter till frukost, men de hade massa annat gott bröd som vi åt de andra dagarna :)

Första besöket blev på Forum Romanum, det antika Roms centrum för handel, politik och religion. Idag var det mest som en stor park med ruiner och trädgårdar. Var ett ritkigt häftigt ställe att vandra runt på, och det här kom att bli en av de häftigaste upplevelserna under vår Romvistelse. Det var bra mycket bättre än jag trott, och helt klart värt ett besök! Låter bilderna tala sitt eget språk:

Foto: APanoramabild över (en del av) Forum Romanum och Colosseum (t.h.)

Översiktsbild över Forum Romanum och allt folk

Fina valvbågar

Och den mest underbara delen av de alla, "parken" som vi höll på missa!

När vi gått runt i några timmar var det dags för lunch, vi stannade på en resturang utanför och åt pizza och tog det lugnt i skuggan. Pizzorna här var väldigt spröda och knapriga på kanterna, inte alls som överallt annars. A gillade det inte riktigt, men jag tyckte det var rätt gott att de var så :P Efter lunchen promenerade vi vidare bort mort Piazza Navona (ett riktigt stort torg). På vägen dit stannade vi och tittade på en massa byggnader, men störst, och mest känt, är nog ändå Pantheon. Var riktigt mäktigt att titta på betongkonstruktionen med hålet längst upp och verkligen fundera på hur det har gått till när de har byggt det. Jobbskadad, ja kanske... ;)

När vi sedan kom fram till Piazza Navona blev det att vila i skuggan, särskilt för A som inte mådde så bra. Var förkyld på resan och det blev ju inte direkt lättare av att det var närmare 40 grader varmt ute... Jag gick runt och fotade en massa och så köpte vi den dagliga glassen :) Vi tog oss sedan tillbaka till hotellrummet för att "chilla" lite, i dubbel bemärkelse. Hittade en Peroni (öl) som var en citrusvariant och inte alls lika stark. Jag tyckte den var riktigt god.

Piazza Navona

På kvällen vandrade vi iväg till området Rione Testaccio, som låg lite utanför alla turistområden. Där hade vi fått ytterligare tips på restauranger och hoppades verkligen att någon av de här skulle ha öppet. Vi hittade faktiskt favoriten till han som tipsat oss om restaurangerna, och vi förstod varför det var en favorit. Felice a Testaccio var ett riktigt mysigt ställe med riktigt god mat, de friterade mozzarellabollarna var inte direkt dåliga... Mmm :) Det som dock var negativt och kändes lite konstigt, var att det var myggor där (vilket man knappt tänkt på att skulle finnas där). Vägen hem var sen rätt lång, så vi stupade i säng när vi kom tillbaka till hotellet.

Goda charkuterier och de friterade mozzarellabollarna högst upp i bild. Mozzarellabollarna såg inte mycket ut för världen, men det var såå himla gott!!

En del häftiga målningar fanns det där ute också!