Dubai dag 4

Den här dagen var det sovmorgon som stod på schemat, och eftersom vi hade varit ut kvällen innan så var ju det väldigt skönt! Efter frukosten gjorde vi oss färdiga och jag tog en taxi med några till en strand, nämligen stranden bredvid stället vi hade varit på kvällen innan. Jag mådde inte alls bra och att åka taxiresan till stranden kändes lite sådär för min mage och att sedan stå i vattnet där vågorna slog in hela tiden gjorde inte heller saken bättre. Visst var jag lite bakis, men det känns som att det inte bara var drickat, för såå mycket drack jag inte ändå tycker jag. På stranden var det ju smällhett, liksom överallt annars, så vattnet kanske kunde svalka tyckte vi. Men nja, det var knappt ;) Det var ju dock skönare att stå i vattnet än på land innan man badat, men skönast var nog direkt när man kommit upp från vattnet, fortfarande var blöt och det blåste :)

Där ute såg man nattklubben 360° som vi var till kvällen innan. Vågorna slog in rätt bra ett tag, och usch va salt vattnet var när man fick det i munnen eller ögonen - det mest salta jag varit med om...

Burj al Arab

Vi var på stranden i ungefär två timmar innan vi tog nya taxibilar och åkte till Mall of the Emirates för att äta lunch. Träffade på en hel del folk från jobbet där, många som valt att shoppa istället för att bada. Det blev hamburgare till lunch och innan vi åkte tillbaka till hotellet var vi ju tvugna att ta en titt på slalombacken dom hade där inomhus i gallerian och som man hört så mycket om. Ja där var den, med -3 grader och folk som stod väldigt påpylsade med täckjacka och byxor - haha, vilken kontrast!

(klicka för större bilder)

När vi sedan duschat och bytt om hemma på hotellet var det dags för Jeep-/ökensafari. Jag hade sett fram emot det, men nu när jag fortfarande inte mådde så bra så var jag mest orolig över att jag skulle komma att spy under resans gång... Jag hade hört att det var rätt vanligt att man gjorde det och jag ville VERKLIGEN inte råka ut för det. Jag fick åka i samma bil som tre andra tjejer från kontoret och alla i vår bil ville ha en lugn körning, så det kändes ju skönt. Chauffören vi fick var riktigt skön, så vi fem satt och pratade en del på väg ut till den "riktiga" öknen. Sen när vi äntligen var framme och pulsen hade börjat gå uppåt fick vi kliva ur bilarna för att de skulle släppa ut en massa luft ur däcken. Och efter ett tag bar det iväg!

(Klicka för större bilder)

Kan knappt tro att det är jag som tagit den här bilden... :D

Vår chaufför körde verkligen inte lugnt, men det var tur - för det var så jäkla roligt!!! Och som tur var mådde ingen av oss illa när vi åkte. Dock körde chauffören så hårt att bilen gick sönder, och vi fick byta både bil och chaufför, vilket vi inte alls gillade... Efter en stunds körande blev det paus för att se solnedgången och knäppa kort om man ville (vem ville inte liksom?).

Vår trasiga bil och paus-platsen

Wiiie! :D

Solnedgången

Efter att vi kört runt i öknen var det dags för middag, även det ute i öknen. Men det var ett litet område (Beduin Village) där de serverade mat, hade bar, några små souvernirbutiker och en scen med framträdanden. Jag mådde fortfarande dåligt, men konstigt nog hade det inte blivit sämre av ökenkörningen, utan jag låg på ungefär detsamm fortfarande. Var inte alls sugen på mat och alkohol och kände mig faktiskt riktigt svag där ute. Men mat kände jag ändå att jag behövde och sen blev det en hel del vatten på det. För en gångs skull var inte efterrätten särskilt god heller, vilket var bra - då slapp jag ju "tvinga" i mig det när jag mådde dåligt ;)

Middagsbuffén och ett utav uppträdanderna, som ingen av oss verkade särskilt imponerad av, tyvärr...

När vi åkte från middagsplatsen var jag så trött och ville bara sova, men eftersom att vi då fått tillbaka vår roliga chaufför så blev det att vi alla satt och snackade en massa i bilen igen, tills vi var framme på hotellet :) Väl där blev det att duscha och packa ihop sina grejer innan vi skulle åka till flygplatsen. Vi hade hälften av våra rum kvar, så vi samsades och var sex stycken inne i mitt och Helenas rum. Jag somnade såklart direkt vi satte oss i bussen för att åka till flygplatsen och sov tills vi skulle av. Sen var det en massa sega passkontroller och sen lite tid att gå runt på flygplatsen. Jag köpte med mig en magnet (som alltid) och lite choklad. Hann även med att köpa en varm macka och äta innan flyget gick kl 02.40 (lokal tid). På planet somnade jag direkt igen, till och med innan vi hade lyft. Jag kommer ihåg att jag vaknade och kände hur planet gasade iväg på startbanan, men jag hade nog redan somnat igen innan vi hade lyft. Sen sov jag hela vägen hem till Sverige (med tre, fyra superkorta uppvaknanden) på de hårda och obekväma flygstolarna. Så flygresan gick väldigt snabbt för mig, medan jag tycker väldigt synd om de som inte kunnat sova alls... Vi landade kl 07.40 svensk tid och därmed var resan slut. Tack alla inblandade :)

Loka - Kryddigt Päron

När jag var in på Coop här om dagen såg jag den nya LOKA-smaken för den här vintern, Kryddigt Päron, så jag var ju tvungen att testa den! Vad tyckte jag då? Jo jag tyckte att den var riktigt god, bland de bästa av Lokas smaker skulle jag nog säga. Och om jag jämför med förra vinterns smak Pepparkaka, som var väldigt julig och som jag bara tyckte gick att dricka till just pepparkakor, så tycker jag att den här smaken verkligen går att kombinera med mat. Den är sådär lagom julig i smaken och jag kommer definitivt ha den här som en utav dryckerna på vårt julbord :) Dagens tips till er!

Har någon av er läsare testat den? Och vad tyckte ni i så fall? :)

Dubai dag 3 - Abu Dhabi

Egentligen inte Dubai, utan Abu Dhabi. Men överskriften får fortfarande vara densamma... På lördagen blev det tidig morgon, då bussen gick redan kl 8. På väg ut ur Dubai var det mest öken, inga träd och inga höga hus över huvud taget, det var knappt så att det var bebyggt längt ut. Men direkt när vi körde över gränsen till Abu Dhabi var det träd mellan vägarna och på sidorna och allting såg mycket mer påkostat ut, vilket det också var. Ett exempel till var lyktstolparna som hade fina snirkliga utsmyckningar i Abu Dhabi, men inte i Dubai. Det tog drygt en timme att åka till Abu Dhabi och vi fick möjligheten av sova ca 45 min på bussen - jag slocknade direkt kan jag säga, vilket var jätteskönt :)

Första stoppet blev området Masdar City. Än så länge var endast universitetsområdet uppbyggt, men det skulle bli bra mycket större och som jag förstod det skulle det bli som en ny stadsdel. På Masdar Institute of Science and Technology fick bara vissa utvalda gå, och de var personer som de ansåg ha väldigt hög potetial att "bli något". Om det kan man ju tycka vad man vill, men så pengastyrt som landet är så är jag inte direkt förvånad... Masdar City var ett "framtida" område som guiden berättade. De hade använt alla möjliga sätt för att få området så svalt och skönt, utan en massa airconditions som drar el osv. På alla hustaken satt solpaneler, byggnadernas skal var utformade så att endast det mest nödvändiga ljuset skulle komma in, fasaderna var vinklade och husen stod rätt nära varandra för att de skulle ge så mycke skugga som möjligt till varandra och gångarna emellan. Och det märktes att det var skillnad på det här bygget jämför med mycket annat. Det var verkligen mycket svalare att gå runt här än någon annan stans, upp till 15-20 grader svalare än utanför området.

Såhär såg fasaderna ut på själva bostadsbyggnaderna. Mönstret gjorde att det kom in ljus på balkongen och in i lägenheten, utan att det blev för mycket. Sen ser man även solpanelerna på taket.

Självgående elbilar hade de också som man kunde åka 4 personer i. Man tryckte på en knapp för det ställe man skulle till och sen åkte man iväg. Coolt och jättemsart, men man började ju fundera vad som skulle kunna hända om det blir något fel i systemet. Det gick ändå rätt fort, såen krock skulle definitivt kännas...

Andra typ av byggnader, där ljusinsläppet är begränsat och fasaderna vinklade utåt. Längst till höger (med trekantiga fönster) är idrottshallen. Där hade de glastak som det innifrån såg ut som att de var frostade, men det var faktiskt sand som låg där och hjälpte till att hålla solen borta - bra att bygga i öknen ibland! ;)

De hade även en 45 meter hög vintunnel som sög in luft ovanifrån och sen blåste ut den svala, något fuktiga, luften genom Masdars område. Det kändes som ett lätt duggregn att stå där under.

När vi sedan var på väg till den stora moskén Sheikh Zayed Al Nahyan Mosque, som för övrigt är världens åttonde största moské, stannade vi även för att titta på bron Sheikh Zayed Bridge som tog 8 år att bygga. Den är 842 meter lång och ska se ut som sanddynorna ute i öknen.

Sheikh Zayed Bridge

Passade även på att få med mig på bild när vi klev ur bussen för att titta på bron ;)

Sen var det dags för moskén, och vilken moské det var! Verkligen superhäftig! Och eftersom att det är en väldigt religös plats att gå till så var vi tvugna att täcka hela kroppen. Var bara händer, ansikte och fötter som fick visas. Så på med slöja och en lånad skjorta från mamma (man fick ju inte ha tajta kläder heller). Så när vi hoppade ur bussen stod det folk och synade oss och godkände vår klädsel. De som inte hade godkända kläder på sig fick låna stora, långa, svarta klänningar.

Hejhej, här är jag! Kände mig såååå snygg den här stunden...

(klicka för större bilder)

Riktigt häftiga takkronor och världens största handgjorda matta, hela 5,627 m2 stor! Här ser man även hur de byggt in aircondition (de mörka runda delarna) i alla "pelare", och det var riktigt kallt där inne.

Oj jäklar va mycket bilder det blir! Hmm, det kanske ni hört/märkt förut... Men det finns ju så mycket jag vill visa er :)

Efter vi varit i moskén var det dags för lunch. Det blev en snabblunch på en jättebuffé, då vi från början fick höra att vi hade 40 minuter på oss att äta... Det fanns allt möjligt på den här buffén och efterrättsbordet var grymt stort. Jag smakade "bara" 12 (!) olika bitar (ja man kunde ta många eftersom de var relativt små, men lite skämdes jag ändå xD även om det var fler som gjorde samma sak) vilka alla såg supergoda ut, men faktum var att det endast var två stycken som var riktigt goda. Efter att vi ätit åkte vi iväg till ett platsbygge där vi fick en strikt genomgång över säkerheten och allt annat vi behövde tänka på. Vi blev även tilldelade skyddsglasögon, handskar och "passerkort" för att få komma in där. Säkerhetsgenomgången var det en indier som gick igenom, vilket resulterade i att ingen förstod ett ord av vad han sa, förutom sista meningen "It's strictly forbidden to take photographs".... Så inga bilder därifrån. Platsbesöket var sjukt varmt, jobbigt och väldigt utdraget på tiden (tog flera timmar)! Vi fick stå och vänta på olika ställen väldigt länge och alla började bli irriterade. Att det hela sedan drog ut på tiden gjorde att vi fick hoppa över ett ställe som vi skulle till och endast vara på Ferrari World i 20 minuter...

Al Dhafra Restaurant och min enorma efterrättsassiett ;)

Bygget vi var in och upp i.

Snygga bilar hade dom på Ferrari World ;)

...och häftiga konstruktioner!

När vi sedan kom tillbaka till hotellet var det bara att hoppa in i duschen så fort som möjligt, för då gick ju bussen till middagen efter 40 minuter. Ingen vila här inte ;) Middagen sen åt vi på Beachcombers Restaurang vid Jumeirah Beach Hotel, ett hotell bredvid Burj al Arab, och det var helt underbar mat! Även efterrättsbuffén här var gudomlig - särskilt den vita chokladfontänen! <3

Allt var så himla gott, så det blev många små bitar av de flesta efterrätterna ;)

Efter middagen blev det sedan utgång på nattklubben 360° som låg på en lång pir ut från hotellet.

Fortsättning följer...

Skidor och julfika

I söndags blev det lång sovmorgon, nästan för lång. Det var ju tur att klockan visade en timme fel i alla fall, så vi fick vrida tillbaka den en timme ;) Till frukosten testade jag att baka ett kesobröd som jag hittat på Fridas blogg. Det var superenkelt att göra och blev riktigt gott (senare i veckan har jag rostat brödet, efter tips från frida själv = super!) - kolla in det vettja! Sen satt vi och njöt av en lugn och god frukost :)

För mig blev det sedan lite plock med allt möjligt här hemma, tvätt, disk och sen lite arbetande för styrelsen, medan A satt och pluggade sin stålkurs som han går just nu. De har uppgifter att göra varje vecka som tar några timmar varje gång, inte det roligaste när man dessutom jobbar heltid.. Men han är duktig :)

Innan vi sedan åkte och hämtade Neo var vi en sväng till Heron City och XXL där A köpte (sina första) längdskidor (någonsin). Jag är så himla glad att han tyckte det var kul att åka skidor och att han känner att han vill åka mer <3 Får se om han kommer att åka ifrån mig i vinter nu bara (är lite rädd för det faktsikt), när han har värsta racingskidorna ;) Vi har i alla fall planerat in vårt kommande fjällenbesök i alla fall, så då blir det väl upp till bevis antar jag - ska bli supermysigt och jättekul att åka upp! :)

Efter vi hämtat N var vi in och handlade en sväng, bland annat saffransgifflar som vi hade till vårt första lilla julfika den här kvällen. Han tyckte det var jättegott, särskilt pepparkakorna som han gick och letade efter och ville ha mera! Söta lilla Neo, som inte alls är så liten längre :)

Dubai dag 1 & 2

Nu när jag ändå är hemma och är sjuk, och med andra ord har tid att blogga, så kommer här det första inlägget om Dubai. Vi var ju där på studieresa med jobbet den 9-13 oktober - och vilken häftig resa det var! Det kommer mest att bli bilder - så håll i er ;)

På torsdagen åkte vi från jobbet vid lunchtid och planet lyfte sedan vid 13.55. Vi flög med Emirates, och det var den bästa servicen/utrustningen i planer som jag någonsin varit med om. Men då har jag typ heller aldrig flygit utanför Europa. Så på vägen ner var det inga problem att roa sig med tv:n vi hade framför oss. Jag tittade på filmen The truth of Emanuel, kollade på nån serie, spelade en del spel på "tv:n", gick runt i planet och pratade med folk runtomkring, åt flygplansmaten (som bara den tog en bra stund - det var inte direkt lite man fick, se nedan) mm. Vi landande 22.25 (deras tid) och då var det bara att åka till hotellet och sova - det väntade en lång dag därefter.

Förrätt (längst upp till vänster): Potatissallad med skinka, sallad och tomat
Huvudrätt (längst ner): Saffransris med grillad lax och kokta grönsaker samt bröd
Efterrätt (längst upp i mitten): Citron- & Vanilj- tartlette, typ
Övrigt: Vatten, kaffe, crostini och salta kex med chilimarmelad samt mjukost

På fredag morgon vaknade vi och gick ner och åt hotellfrukost - och är inte hotellfrukost det bästa som finns? :D När vi sedan kom ner till entrén på hotellet fick alla plocka på sig en massa grejer som skulle följa med oss under dagarna där nere, nämligen bygghjälm, arbetsskor (med stålhätta), reflexväst samt audiguider (hörlurar) som var ihopkopplade med guidernas (var nog det smartaste med hela resan). Sen bar det av:

Vi fick åka deras självgående tunnelbana/spårvagn ut på Palm Jumeirah (ni vet, en av öarna som ser ut som en palm uppifrån) och fick på vägen ut höra en del om ön. Vi stannade vid ett stopp, som ännu inte hade någon plattform att kliva av på, men som senare skulle bli ett shoppingcenter. Annars fick vi se Atlantis hotell och dess vattenland samt höra företaget Nakheel berätta om hur de byggt ön och även hur världsöarna (ni vet de som ser ut som hela världskartan) är uppbyggda (men ännu ej färdigställda). De berättade även hur de byggt upp stora vallar när de byggt tunneln ut till palm-ön. Den går alltså under vatten, men byggdes torrt.

Byggandet av tunneln

Tv: Gropen där vi stannade. Th: Hur det skulle se ut när det var färdigt. Den runda ljusbyggnades i mitten skulle vara stationen (där vi stannade)

Tv: En bild på mitten av ön. Var så häftigt att alla som bodde på varje "blad" av ön delade på varje vik som gick in däremellan. Såg inte så dumt ut kan jag säga :) Th: Nakheels kontor.

Jag var bara tvungen att ta bild på de fina (och underbart doftande) jasminblommorna :)

Vi åkte sedan vidare för ett platsbesök ute i solen, utan tak! Och då var det 36 grader i skuggan, fick jag höra i efterhand. Det var sjukt varmt som det var, och som om inte det räckte så var vi tvugna att klä på oss, då tjejer inte fick visa benen på byggarbetsplatsen. När vi gått runt där en stund blev det sedan en avkopplande, men till slut lite stressig lunch på golfbanans restaurang. Alla våra besök under dagen var tidsbokade, så kom vi efter i något var vi ju tvugna att ta igen det med något annat - så maten blev ofta lite lidande.

Tv: Såhär såg vår grupp (på 68 pers!) ut på bygget.
Th: Utsikten från byggarbetsplatsen mot bl.a. Burj Khalifa (längst till vänster i bild)

Och såhär snygg var jag i full mundering... Fin matchning va? (not!)

En del av sallads-/huvudrättsbordet

Efterrättsbordet - jammie! :)

...lite random byggnader som vi åkte/var förbi (klicka för större bilder).

Sen var det dags för Burj Khalifa, vilket är väldens högsta byggnad och byggnadsverk. Vi fick gå igenom gallerian Dubai Mall för att köa och sen åka hissen upp till 124:e våningen (av totalt 162). Hissen gick i en rasande hastighet (10 m/s ~ 3 våningar per sekund!) men trots det kändes det knappt att man åkte, det var bara locket i öronen som gjorde en påmind om det. Var rätt häftigt att vara där uppe sedan och titta ut över hela staden, men man fattade inte riktigt hur högt upp man var. Allt var ju ändå så långt bort. Var lite som att flyga flygplan faktiskt :P

Burj Khalifa och dess utsikt, både nerifrån och uppifrån (klicka för större bilder)

Utsikten var inte dålig!

De övriga låga (men annars så höga byggnaderna) reste sig runt vattnet bakom Burj Khalifa.

Den sista byggnaden vi fick se innan middagen var O 14 (säg det på engelska, inte svenska, det låter såå mycket bättre!). Det var en jättehäftig byggnad utan några som helst hörn i fasaden. Den var "klädd i en schweizerost av betong" vilken inte bara såg cool ut, utan även gav skugga och svalka till huset. När fönster skulle tvättas på det huset fick fönstertvättarna åka på en speciell maskin innaför "skalet" för att komma åt, en meters bredd hade de att röra sig på. Smidigt? nej. Men speciellt i alla fall (som allt annat i Dubai).

Några bilder från O 14 (klicka för större bilder)

På kvällen blev det middag på en utav alla träbåtar (Dhow) i Dubai Creek. Det blev god mat och trevligt sällskap samtidigt som man skulle ta in allt man sett under dagen.

fortsättning följer...

Lördagsplock

I lördags var jag och A och tränade på förmiddagen, gymmandet gick riktigt bra (förutom att jag hade ont på ena sidan av ryggen och var tvungen att hoppa över en övning) och som vanligt är det ju roligast att träna tillsammans :) När vi kommit hem blev det brunch och sen skulle vi göra oss färdiga för att åka in till stan och träffa A's mamma. Men istället började det helt plötsligt flimra framför A's ena öga. Det ville inte riktigt försvinna heller utan började istället bli värre. Senare övergick flimrandet i migrän, och det var väl tur i oturen att det "bara" var migrän. Vi satt och googlade på vad det kunde vara när det flimrade, och man fick ju upp det ena och det andra... Migränen kom sen ordentligt och A fick ligga i vårt mörklagda sovrum och vila/sova och tog till slut en tablett som hjälpte.

Det blev tyvärr alltså ingen fika på stan, men A piggnade på sig så pass bra att vi åkte in till stan till vårt bokade bord på Vassa Eggen kl 19. Det var verkligen ingenting vi behövde göra just idag, men A insisterade och sa att han mådde rätt bra - så vi åkte. Var jättetrevligt och de hade riktigt god mat som sist :) Den här gången tog jag "Meet of the week" till huvudrätt - vilket var Enbärskryddat hjortlägg med Trumpetsvampsrödvinssås och Tryffelaioli + potatisgratäng - hjorten var gudomlig! När det gällde efterrätten hade jag väldigt svårt att välja mellan två stycken, men det slutade med att jag tog Kardemumma, björnbär, rostad mandelglass, bakad äppelkräm - supergott det med! Så mysigt att få till en sån där kväll på restaurang bara han och jag, där vi kunde sitta och äta gott och prata om allt möjligt! <3

Istället för att bjuda på bilder på maten, som jag alltid gör, kommer här istället en bild jag tog när vi var på väg hem från restaurangen:

"Cyklar och mopeder får ej parkeras här" - nej just det...

Lyckokaka

Då var det måndag igen då. Helgen har gått i rasande fart som alltid och inleddes i fredags med en AW, med Sandra, +1 och Filip, vilket såklart var väldigt trevligt! Filip hade bokat bord på Koh Phangan inne på Östermalm. Jag hade aldrig varit på just den restaurangen förut, bara på den som ligger på Söder. Men det var lika mysigt på den här restaurangen och det fanns väldigt mycket god mat där med ;) Jag tog en scampi med röd curry och grönsaker, som skulle vara het (de har styrkorna "ingen markering", lite het, het och mycket het). Den var jättegod och med rätt bra styrka. Lite för starkt var det nog, eftersom jag började svettas när jag åt xD men som sagt, väldigt gott!

Till efterrätt (som vi förövrigt fick vänta rätt länge på, då de glömt bort oss) blev det passionsfruktscheesecake med glass, grädde, frukt och lyckokaka till. Förstår inte varför de skulle ha så mycket olika saker på tallriken, cheesecaken med frukt (och lyckokakan) hade räckt tycker jag :)

Går ju inte att få fin färg på bilder i mörker med min mobil... Men här är i alla fall efterrätten!

...och mitt meddelande i lyckokakan - Hmmm...

Ni vet...

Ni vet en sån där träning som man sett fram emot som inte alls blir som man tänkt sig. En sån där träning när instruktören är utbytt och flera personer avbokat passet. Ni vet ett sånt där pass när det är iskallt i salen och just den dagen hade man ingen extra tröja med sig. Ni vet en sån där tränare som inte är van att köra den typen av pass, ett sånt där pass som blir lätt och långsamt. Ni vet när en av oss frågar om ledaren kan höja tempot, ledaren "höjer" men tempot förblir detsamma. Ni vet ett sånt där pass när man känner att man istället borde ha varit hemma och gjort något bättre. Ett sånt där pass när man fortfarande är kall efter 1 timmes träning. Ett sånt pass hade jag tyvärr i torsdags.

Klaga ska man väl inte göra, för ledaren gjorde vad hon kunde och ställde upp när den ordinarie ledaren fick förhinder. Men lite tråkigt är det, när man planerar in ett extra pass i veckan, trots att man egentligen inte har tid, bara för att man verkligen vill gå på det där roliga passet...

Idag blev det gym med sambon istället, det gick riktigt bra faktiskt, trots smärtan i ryggen! Fick hoppa över en övning bara, men den bra känslan är tillbaka i alla fall :)

Två månader till julafton

Julinlägg igen! om nån inte vill veta av det. Idag är det "bara" två månader kvar till julafton (även om det är bara drygt en månad till julförberedelserna kommer igång - iiih! :D), och på vissa ställen i landet är det ju faktiskt snö nu. Tyvärr inte i Stockholm :( Eller tyvärr och tyvärr, det kanske bara är bra, eftersom det skulle smälta och töa istället. Men julförberedelserna har jag inte hunnit börja riktigt, jag mest funderar/kollar runt på vad som ska fixas, bakas, handlas, vilket godis som ska göras och vilka presenter som alla ska få :) Såg förresten en julkonsert i en kyrka som jag tänkte att skulle vara väldigt mysig att gå på, känna stämningen, höra julmusiken och ja... Så jag nämnde det för A och han började direkt prata om något annat - Får se hur den här övertalningen kommer gå ;)

Som tur är, pengamässigt, behöver vi inte köpa lika mycket julpynt som förra året, eftersom att vi då köpte julgran, pynt + ljus till den och en hel del annat :) Frågar ni sambon tycker han nog iofs inte att vi behöver köpa någonting alls i år ;) Men jag har sett några saker som jag vill (och kommer) köpa i alla fall, bla en girlang, röda bordstabletter/löpare och dessa superfina Elsa Beskow-kulor från Hemtex (de finns säkert på fler ställen):

Älskar hennes saker och skulle gärna köpa typ allt, för visst är de väl fina?! :)

En kväll i Budapest

I söndags var jag väldigt sugen på att se en film sådär på kvällen. Eftersom det som vanligt inte gick så mycket kul på tv så blev det en av de filmer som vi hade hemma, nämligen The Grand Budapest Hotel. För de som inte vet är det en ny komedi för i år som utspelar sig mellan första och andra världskriget. Det var en minst sagt annorlunda film, och kanske inte helt i min smak. Men ändå var det någonting med den som gjorde att man verkligen ville se klart den :) Se den vet jag och bilda er egen uppfattning!

Bild lånad från IMDb.

Efter filmen var slut somnade jag direkt i soffan, vet inte hur jag kunde bli sådär trött på bara en minut. Jag hade ju liksom inte varit så trött under filmen. När jag sovit i nästan en timme vaknade jag till och älsklingen hade då hunnit med att göra en massa grejer, bla bokat in vårat kommande restaurangbesök :) För mig var det bara att ta ur linserna, borsta tänderna och gå och lägga mig i sängen. Tog dock ett tag innan jag somnade där, så dagen efter var jag så sjukt trött. Somnade på bussen på morgonen, vilket typ aldrig händer, hade svårt att hålla mig vaken framför datorn på förmiddagen och det var först när jag tog en kaffe vid halv två som jag kunde böra känna mig som människa igen. Förstår inte hur det kunde bli så fel att somna kl nio... ;)

150 kg

Igår kom jag äntligen upp till min vikt som jag länge strävat efter, nämligen 150 kg i benpressen på gymmet. Jag vet inte vad som är normalt att klara som tjej (om man började gymma för mindre än ett år sedan), men jag har i alla fall velat komma upp till 150, det har liksom känts som en kul vikt att nå. Innan vi var till Paris kom jag upp på 147,5 kg och då hade jag tänkt klara av 150 kg efter att vi kommit hem. Istället blev jag sjuk och gymmandet uteblev i 2 veckor (och nån dag). Så eftersom jag varit borta ett tag och även sjuk, så började jag om från 120 kg. Ökade 5 kg per gång i början, men trappade sedan av till 2,5 när det började bli tungt igen. Så nu är jag äntligen där! A "tror" dock att jag kommer upp till 200 kg till jul, alltså en ökning med 5,5 kg i veckan... Jag tror inte på det för fem öre! xD

Det finns många olika varianter på benpressar efter vad jag förstått,
men såhär ser "min" ut.

Jag var så stolt sen när jag åkte hem, satt och instagrammade (det ordet finns väl med i svesnka ordlistan snart?) och när jag tittade upp så ser jag att det står namnet på hållplatsen efter vår, i bussen. Klant! Jag var alltså för inne i allt för att ens reagera på att jag var hemma.... Blev en liten extra promenad hem sen ;) haha.

Jullängtan & marknader

Vill ni inte veta av jul ännu, så borde ni inte läsa det här inlägget - så, nu har jag varnat er ;) Jag själv tror att jag blev lite påverkad av att gå in på ÖB förra veckan och se alla tomtar och allt julpynt de fått upp där inne. Just när jag var in där kände jag att "det är väl ändå lite för tidigt", men sen bara dagen efter kände jag verkligen en längtan efter julen och började tänka på julmarknaderna jag vill gå på... :) Helst skulle jag vilja gå på alla julmarknader jag kan komma över, men i mån om tid (och beroende av vädret) så får vi se vilka det blir. Googlade runt och hittade en del information för både Tyresö och Stockholm och här är några av de jag hittade:

Skansens julmarknad - hittar ni här
Det här är den julmarknad jag känner att jag verkligen vill gå på i år! Jag har aldrig varit på Skansen vintertid över huvud taget, så en julmarknad (och kan man ens få hoppas på snö?) där skulle ju vara helt underbar tror jag. Ska bara försöka övertala sambon på det förslaget först... ;)
(bild lånad från miasla)

Gamla Stans (Stortorgets) julmarknad - hittar ni här
Vet inte om jag faktiskt har varit på den någon gång. Tror att jag bara har gått förbi där inne på torget ett år när julmarknaden har pågått. Eftersom att den här marknaden ligger så pass nära jobbet, och pågår varje dag från 22 november till 23 december så känns det ju dumt att missa den. Den ska också vara väldigt traditionell, och det gillas ju starkt! :)
(bild lånad från Iwa)

Kungsträdgårdens julmarknad
Är kanske inte den bästa julmarknaden jag varit på, men jag har ändå varit där flera gånger. Någonting roligt hittar man ju alltid och sen är det ju så mysigt med skridskobanan som är upplyst och folk åker runt på :) Brukar även bli att man går hit efter att man varit och tittat på NK's julskyltning (som verkligen är ett måste).
(bild lånad från disa)

Julmarknad vid Tyresö Slott - hittar ni här
En liten mysig julmarknad som hålls ute i Lilla Tyresö, bredvid Tyresö Slott. Den här julmarknaden i Tyresö känns given, är ju gångpromenad dit och det känns bra att gynna de hemmavid :) Vi var på den förra året, jag Andreas och Neo, och det var väldigt mysigt!
(bild lånad hos Lilla Tyresö)

Visst är det mysiga bilder? :) Och längtar ni till jul?

Guldbröllop

Fredagen fick inleda helgen med efterlängtad tacos (med färsk ananas - jag tror jag blivit beroende av det) och sen lite fixande med fyllningar till tårtan. På lördagen sen vaknade vi strax efter sju och gick direkt ut till tvättstugan med sängkläder och handdukar, idag var det 60-gradertvättarnas tur. In sen och åt frukost innan jag gick ut till tvättstugan igen och männen (ja A kallar faktiskt N för man också, haha) åkte iväg på dans. Under tiden de var borta hann jag fixa en hel del tvätt, städa, diska och plocka undan hemma. När de kom hem igen fortsatte jag med tårtan, varpå Neo fick smaka och godkänna fyllningarna. Han tyckte de var väldigt goda och ville ha mer hela tiden, dock så tog ju fyllningarna "slut" sen, så han fick vänta till tårtan serverades...^^ Fyllningarna jag gjorde var kokosmousse och blåbärsmousse, sen spacklade jag tårtan med vit chokladsmörkräm innan den vita marsipanen fick åka på :) Inspiration och recept kom till största del från Bliminjäst.

Vid tvåtiden åkte vi in till stan och hämtade upp min kära mormor och morfar som var på besök i huvudstaden. Primärt för att fira deras 50-åriga bröllopsdag, men även för att hälsa på oss kan man ju säga ;) De hade haft det jättetrevligt på teatern med mat och föreställning, och hade sedan sovit gott på hotellet jag bokat till dem - vilken tur! :) Hemma hos oss bjöd vi på tårtfika, i farmors gamla fina servis (den betyder väldigt mycket för mig!) och det verkade som att tårtan gick hem :)

Guldbröllop, tänk att de hållit ihop så länge... <3

De var kvar hela eftermiddagen, och efter att vi varit ute en stund i lekparken och lekt lite inne med N så bjöd vi även på kycklingpaj innan de skulle åka hem. Var så himla roligt att de kom hem till oss och att de äntligen fick se hur vi bodde! Mormor och morfar, ni får mer än gärna komma ner igen snart! :)

En helg med många träffar

Det här inlägget kommer långt efter vad jag egentligen tänkt, men eftersom att jag påbörjat det så tänkte jag att jag skulle skriva det klart. Förra helgen var jag hemma hos mina föräldrar, så på fredagen jobbade jag halvdag, och A med faktiskt. Medan han var på väg mot Arlanda och senare Kroatien tog jag bussen "hem" till Sandviken. Hade en riktig längtan efter att få träffa alla, så det var riktigt kul att komma iväg :)

Jag var framme på resecentrum vid 15.35 och gick och satte mig utanför Idas jobb - hon slutade nämligen 15.50. När hon kom ut fick jag en stor kram och vi började prata om när vi senast sågs, men ingen av oss kom riktigt ihåg när det var... En bra bit över ett år sedan kom vi i alla fall fram till att det var - inte okej! Vi åkte in till stan och satte oss på Hansens Café. Ingen av oss hade varit där sedan de byggde om (för typ ett år sedan), men mysigt var det. Det var så kul att träffa henne och det kändes som att det inte alls gått lång tid sen vi sågs senast, förutom det lilla faktum att det hänt en hel del i våra liv sen dess... :) Vi satt där och pratade om allt i 2 timmar, sen var det dags att åka hem till mina föräldrar+systrar för middag och även faster+man som skulle komma på besök. Men Ida, du måste komma ner till Stockholm snart, jag saknar dig redan! Efter vi ätit kom faster+man hem till mina föräldrar, så då blev det äppelpaj och en massa prat :) riktigt kul att träffa dom igen också.

Här är en gammal bild på mig och Ida från Studenten 08 :)

På lördagen tog vi det lungt, blev stor frukost och sen, trots att vädret inte var det bästa, gick jag och systrarna ut i området för att knäppa lite kort. Blev en hel del höstbilder och även bilder på mina stövlar som jag tänkt visa:

Ljusbruna Novita Progetto (och för övrigt jeansen som gick sönder igår som jag skrev om då...)

Roliga systrar jag har som ska hålla på knäppa selfies hela tiden,
då kunde man ju inte vara sämre själv ;) haha

Senare på eftermiddagen kom mormor o morfar och kusin Eric med föräldrar hem dit för att fira pappa som fyllt år, så det blev lite presenter. Av oss fick han ju helgen innan en startplats i halvvasan :) Var jättetrevligt åter igen att få umgås (och äta gott) med alla. Pratade även med älskling en stund i telefon och hörde att han hade det bra <3

På söndagen blev det lite lätt frukost, iordningfixande och sen sa jag hej då till faster+man och åkte upp på stan för att träffa Jessica. Först hade vi tänkt fika/äta på Waynes, typ det enda stället i Sandviken som har haft öppet på söndagar. Men tydligen hade de bestämt sig för att sluta med det, så jag googlade lite och kom fram till att Marangoni hade öppet på söndagar (det stod det i alla fall på deras hemsida). Men när vi kom dit satt det en lapp med öppettider på dörren där det stod att de bara hade öppet måndag till lördag... Så det fick bli en liten promenad till Jensas grill ändå, som vi fått ta nån gång förut också :P Beställde lunch där och satt och åt och pratade ett bra tag. Helt plötsligt hade det gått fyra timmar! Tror visst att vi hade lite att prata om, eller vad säger du Jessica? ;D Jättekul att ses igen var det i alla fall :)

Sen på kvällen blev det middag och överbliven efterrätt från lördagen med familjen och upp kl 5.15 morgonen därpå för att ta tåget tillbaka till Stockholm.

Instabild på den kaloribombade kladdkakan + glass

Nu ska jag bara ta mig för att skriva om resan till Dubai i något inlägg också. Så håll utkik!

Jeansproblem

Det här börjar bli lite jobbigt nu faktiskt. För lite drygt en månad sen skickade jag hem två par jeans, ett par Diesel (mina favoriter) och ett par Levis, till mamma och frågade om hon kunde laga dragkedjan på dom eftersom de gått sönder. Idag när jag ska ta på mig de som nu har blivit mina favoritjeans (ett par Lee-jeans), går de också sönder! På exakt samma sätt dessutom... Jag blir så less! Det är liksom en av "taggarna" i dragkedjan som lägger sig snett/halvt lossnar (jag vet inte om i förstår?), vilket gör att själv drag-grejen på dragkedjan lossnar. Och eftersom att dragkedjan dras isär varje gång jag tar på mig byxorna så går till slut "taggen" sönder... Sår ut typ såhär när jag dragit "ihop" dragkedjan:

(Bild lånad HÄR)

Jag bytte alltså jeans i morse och tog på mig ett annat par, kom dock på efter en stund att de var dom som sprack för några helger sen. Det syns dock inte särskilt mycket, och det är ju många andra som har trasiga jeans... Försöker jag tänka xD

Men åter till dragkedjeproblemet, är det fler som känner igen sig i det här? Brukar era jeansdragkedjor gå sönder? Och är det i någt speciellt märke eller från någon speciell butik?

Dagens filmtips!

Tänkte passa på att komma med ett filmtips... För någon vecka sedan såg jag och sambon filmen Förr eller senare exploderar jag, eller The Fault in our Stars, som den heter egentligen. Var sambon som valde film och för en gångs skull valde han något som inte var sci-fi, action eller något åt det hållet ;) haha, nog för att jag brukar tycka att de flesta filmer ha visar är bra, men ändå. Det största undantaget är dock Prometheus som jag verkligen inte klarar av!!

Bild lånad från IMDb

Den här filmen var riktigt bra och riktigt sorglig, jag har nog aldrig gråtit så till en film (kanske första gången jag såg Jack Frost möjligtvis). Jag vet inte om det var jag som var extra blödig när det gäller The Fault in our Stars eller om den verkligen var så sorglig. Men bra och sorglig var den, och inte så förutsägbar på Alla punkter som filmer brukar kunna vara. Var också kul att det inte var särskilt (för mig) kända skådespelare med :) Så, se den!

Let's Travel

Nu lyfter vi snart - det är alltså dags för avresa mot Dubai, ska bli grymt häftigt! Längtar efter värmen också, eller i det avseendet är det väl mest att slippa frysa som jag längtar till ;) Få se om jag får möjlighet att knäppa någon bild som liknar denna kanske:

Bild lånad HÄR

Det bubblar

Ytterligare en ny grej vi fått på jobbet i och med ombyggnationen är en bubbevattentapp. Så himla bra! Är ju mycket godare med bubbelvatten än vanligt vatten :) De som installerade tappen har sagt att kolsyrepatronen (eller säger man flaska när den är så stor?) kommer att behöva bytas ungefär en gång i månaden, så vi får väl se om det kommer att räcka för oss ;) det som är lite lovande just för den sakens skull är ju att den ligger på andra våningen, och dit går inte folk så ofta förutom på lunchen...

Den vänstra tappen är för vanligt vatten (kallare än i kranen) och den högra för bubbelvatten.

Vad säger ni andra om ”bubbelvatten” egentligen? Sånt vatten som inte är specifikt Loka/Ramlösa eller något annat märke. Kolsyrat vatten kanske? Mineralvatten? Eller något helt annat kanske?

En farlig kaffemaskin

På jobbet har vi nu fått hela två nya kaffemaskiner. En ny behövdes till de nya lokalerna och den gamla fick även bytas ut. Jag har inte varit något fan utav kaffet i kaffemaskinen tidigare, utan har hela tiden hållit mig till espressomaskinen med ”puckar” i. Testade dock den nya maskinen förra veckan och jäklar vilken god kaffe latte det fanns i den! Farligt för mig som kommit på att latte är väldigt, väldigt gott ;)

Nu blir det alltså fikarast och en latte för mig, passar perfekt en sån här tröttdag!

Avokadomousse med hallon

Något som kanske en del av er redan sett på min Instagram, var att jag testade göra avokadomousse till efterrätt för några dagar sen. Vi hade massor av avokados i kylskåpet som det började bli dags att äta upp. Jag hade läst en del om att man kunde göra dessert på avokado, och inte bara använda den som mousse/guacamole till mat och så, så det var jag tvungen att testa. För mig och sambon tog jag:

2 avokado (kylskåpskalla)
1 dl kvarg
1 tsk vaniljsocker
2 msk (flytande) honung
saften från ½ citron

Jag mixade ihop allting till en mousse, klickade upp det i fina glas och öste på en massa hallon (ca 80 gr vardera). På mina hallon strödde jag även över lite hackad mandel.

Resultatet då? Jo det var verkligen supergott, och/men väldigt mättande, och smakade inte särskilt mycket avokado faktiskt. Tror att citronen gjorde att det hela fick en väldigt bra smak (även om avokadosmak såklart är väldigt gott det med). Det var tur att avokadon hade legat i kylskåpet, var nästan så att man skulle vilja haft moussen ännu kallare... Man kanske kan lägga in dom ifrysen en stund innan man ska ha dom?

Det här är i alla fall mitt tips för dagen, perfekt att äta som efterrätt, mellanmål eller varför inte frukost :)

Mässornas helg

Jag som (i princip) aldrig brukar gå på mässor har nu egentligen 2(3) mässor jag skulle vilja gå på i helgen på Stockholmsmässan. Synd bara att jag inte får möjligheten att gå på någon utav de... :/ Eller får och får, jag väljer att prioritera annat som jag väldigt gärna också vill... De mässor som det gäller är:

HEM&VILLA-mässan (Länk HÄR)

BAK&CHOKLAD-festivalen (Länk HÄR)

Sen går det en till mässa parallellt med dess två, och det är underBARA BARN-mässan (länk HÄR). Den är väl kanske något som är mer aktuellt för mig när jag har egna barn, men man kanske skulle kunna hitta en hel del roliga saker till N till att börja med. Och så verkar det så kul att titta på en massa :)

Återigen väldigt surt att jag behöver missa dom, men jag hoppas på att de kommer gå igen och att jag då har möjlighet att gå på dom, eller i alla fall nån av dom :)

Är det någon av er läsare som ska dit på någon av mässorna? Någon som har varit på de förut och vill berätta hur det var? Eller har ni kanske någon annan i samma stil att tipsa om? :)