Vecka 26

Bebisen

Sedan vecka 24 har bebisen gått från att väga runt 650 g till knappt 1 kg nu. Bebisen är 35 cm lång mellan huvud och stjärt och kan jämföras med storleken på ett salladshuvud(?). Från vecka 24 kan bebisen höra ljud, inne i livmodern kan ljudnivån bli så hög som 80 decibel. Det är lika mycket som på en livligt trafikerad gata. Bebisens näsborrarna börjar öppna sig och den tränar på att andas genom att dra in och ut fostervatten i lungorna. Den dricker även av fostervätskan, som smakar ganska sött. Bebisen kan öppna och stänga ögonen nu, samk knyta sina händer och få tag på sina fötter. Bebis kan se skillnad mellan ljus och mörker. Från och med nu finns det chans att bebisen kan klara sig om det föds.

Mamman

Under sista trimestern, från vecka 25 tills det att barnet har fötts kommer graviditeten bli mer påtaglig. Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettifg.  Viktökningen är omkring 7 och 10 kg. 6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern, som är mellan 24 och 27 cm, från blygdbenet till toppen.Din kropp har skapat fostervattnet som innehåller: glukos, fettsyror, salt, fruktos, protein, citronsyra, mjölksyra och aminosyror. Glöm inte smörja in mage och bröst med olja, det kan eventuellt minska risken för bristningar. Pappan kan höra hjärtslagen genom att lyssna med örat på magen. Det kan vara svårt att hitta rätt ställe, men det går med lite tålamod.

Egna Reflektioner

Under vecka 25 hände inte så mycket, men nu under vecka 26 har jag känt mer och mer att jag är gravid. Extra påtagligt var det efter att jag åkt längdskidor i fjällen (hade rätt ont i svanken när jag kom in efter en tur) eller när jag skulle böja mig ner och ta av/på slalompjäxorna ;) Sparkarna har blivit mycket mer livliga och hårda och jag har känt av bebisen mer eller mindre hela dagarna. Det gör en verkligen glad! A har också känt sparkarna med handen, och det kanske är dags att han får lyssna efter hjärtljuden nu när det är möjligt att höra dem :) Hormonerna har börjat spöka och jag börjar förstå, PÅ RIKTIGT, att vi kommer ha en bebis i armarna, här hemma, till sommaren. Har blivit riktigt rörd och tårögd flera gånger när tanken liksom kommit till mig <3 Det känns skönt att veta att vi nu har kommit så pass långt att bebisen skulle kunna överleva om den föddes nu. Och fastän vi längtar så efter dig, då vill vi såklart att du väntar i... kanske 13 veckor till!

Några obehagliga saker jag känt är att det tryckt/smärtat vid högra äggstocken. Det har suttit i en minut eller så, för att sedan gå över igen. Jag kände det en utav dagarna när vi åkte slalom och det blev väldigt mycket böja framåt, tryck på magen osv... Sen kände jag verkligen av det idag på kvällen när jag var ut och gick. 4 gånger under min 20-25 min promenad fick jag nästan stanna för att det smärtade. Så fort jag kom in och slutade promenera så gick det dock över och har inte kommit tillbaka. Jag hade även ett tryck över bröstet idag på jobbet (i kanske en minut), ca en timme innan lunch. Kom på att jag haft så en gång tidigare (för kanske en månad sen) och googlade det. Troligtvis halsbränna/sura uppstötningar fick jag fram där, barnmorskan sa sen likadant. Har tyckt att jag har känt mig konstig långt ner i halsen under dagen också, så vi får se om det är något på gång...

Ja, jag var alltså på MVC idag på rutinkontroll. Hade bra värden på allt, utom järnet. Jag som inte trodde att jag fått dåligt järnvärde... Har för mig att värdena var såhär: Blodtryck 120/70, Blodvärde 113, Glukos 5,6. Jag har därmed köpt järntabletter nu och ska börja med dem ikväll - lite orolig för biverkningarna, känns som att jag kan komma att må sämre av tabletterna om jag drabbas av biverkningarna. Jag har nu gått upp 10 kg, så ett litet hopp på kurvan har det blivit. Kanske kan det bero på påskgodiset... ;) Något som var väldigt kul var att barnmorskan kunder känna hur bebisen ligger. Fötterna och armarna var i alla fall där jag trott, men huvudet var just nu neråt och rumpan uppåt (till skillnad mot för vad jag trott).

Igår gick vi ner på tvåsiffrigt och imorgon går vi alltså in i vecka 27 :)

Allegiant

Igår var jag och A äntligen på bio för att se den tredje filmen i Divergent-serien - nämligen Allegiant :) Hade väntat och sett fram emot den här länge! Först så jobbade vi i närmare 6 timmar (för att ta in lite utav tiden vi var i fjällen), innan vi gick ner och runt på stan och åt en sen lunch. Det blev Tapas på Aquí = gott!

Vi satte oss ner i salongen på Filmstaden Sergel kl 18, och förväntningarna var höga. Tyvärr, måste jag säga, så tycker vi inte alls att den var särskilt bra. De fanns liksom inte så mycket spänning kvar i filmen och den hade inte alls lika många typ av moment som de andra... Sen är det ju svårt att överträffa en sån förstafilm som Divergent var! :) Fortsättningen på Allegiant heter Ascendant och har premiär i juni(?) nästa år. Får se om de kan göra en bra avslutning på det hela eller om det dalar ännu mer - se den måste jag i alla fall, för jag kan ju inte se alla utom en ;)

Påskpaus

Igår kom vi hem ifrån ett snöigt fjällen, efter att ha varit där i närmare en vecka :) Och eftersom att jag inte haft någon datatrafik/mottagning där uppe (och för att jag har haft påsksemester) så har det heller inte blivit något bloggande :)

Jag, A och N åkte till Sandviken på lördagen förra helgen, åt middag och övernattade hemma hos mina föräldrar (o systrar) innan vi åkte vidare på söndag morgon. Vid fyratiden på eftermiddagen var vi framme, efter att ha stannat och ätit, handlat och tankat efter vägen. Söndag kväll gick mest åt till att elda i kaminen så att det blev varmt i stugan, laga mat, äta, packa upp och sedan ta det lugnt.

En hel del renar fick vi se på vägarna - dumma djur det där, som bara står och stirrar på bilarna som kommer ;)

Två utav dagarna uppe i fjällen åkte vi slalom i Vemdalsskalet. Vi hyrde utrustning till Neo och han fick testa barnbackarna, knapplift och även sittliften som gick närmast barnbacken. Det var perfekt att åka den, då den stannade alldeles nedanför branten. N var fortsatt duktig (efter Kungsberget) och även om det mest blev störtlopp för hans del så började han ändå förstå det här med att bromsa/svänga lite grann :) En utav dagarna var N på fjälldagis i 2 timmar efter lunch, så då passade jag och A på att åka de andra backarna. N hade superkul på fjälldagiset, som avslutades med popcorn och disco - win win för alla!

På väg upp i Skalet Express (sittliften som N fick testa)

En härlig utsikt (nästan) från toppen av "Skalet"

Förutom slalom blev det bland annat längdskidor i tre dagar. N verkade tycka att det var roliagre än slalomen och han var riktigt duktig! A fick även testa på att dra pulkan (ibland) med Neo i, vilket inte är det lättaste! Första längddagen blev det bara en tur runt på skidor, för att sedan åka tillbaka till stugan och leka ute på tomten resten av dagen. Vi påskpyntade (ute och inne), byggde snögubbe och gjorde snölyktor. Andra dagen vi åkte längd var det typiskt påskväder - strålande sol och runt nollan. Då tog vi med oss korv och ved ut och stannade och grillade på vägen. Alla njöt och tyckte det var härligt - N gillade att grilla korv och hjälpa till med elden (på behörigt avstånd förstås). Vi hade det supermysigt :) Den tredje dagen vi åkte längd på var på långfredagen - då även mina kusiner, mormor och morfar samt mamma och Lotten hade kommit upp till stugan. Vi var då iväg på den anordnade, återkommande påsk-tipspromenaden. Det var mulet och lite gråkallt den här dagen, men en del skidor blev det och vi var riktigt slut när vi kom tillbaka till stugan. Kvällen spenderades sedan med spel, god mat och alldeles för mycket godis :)

Mina fina N och A på skidor - samt underbara skidspår!

Sonfjället

Grillning på G!

Fin natur :)

Något mindre roligt som hände när vi var där uppe (ja redan på måndag kväll) var att varmvattenberedaren gick sönder!! Jag hörde att det började spruta vatten inne i badrummet på ett väldigt oroväckande sätt, öppnade dörren och såg hur en stråle sprutade ut från säkerhetsventilen (locket till den hade gått av/rostat(?) sönder) på varmvattenberedaren. A stängde snabbt av vattnet medan jag hade panik... Vi fick sedan torka och svabba badrummet - det var tur att badrummet hade en hög tröskel! - och sedan enbart använda kallvattnet. Det är inte lite kallt sådär uppe i fjällen heller... På morgonen efter ringde vi runt och fick tag på en rörmokare i Vemdalen som kunde komma och fixa det hela till oss. Redan samma eftermiddag kom de och bytte ut den (över 20 år gamla) beredaren till en ny, och vi hade sedan varmvatten igen! Det gick ju rätt bra ändå allting, men det var tur att det:

1. Hände när vi var i stugan (annars hade nog hela stugan blivit vattenfylld)
2. Hände en vardag, med efterföljande vardag (jobbande rörmokare under påskhelgen är troligtvis noll)
3. Hände efter att vi hade duschat (mindre viktig punkt, men ändå)

Hur som helst så hade vi en riktigt härlig vecka uppe i fjällen! Vi fick ju även uppleva vintern på riktigt nu, den som aldrig var där i julas när vi var upp :)

Hur har ni haft det i påsk? Och vad har ni gjort? :)

Vecka 24

Bebisen
Nu börjar det bli trångt, bebisen är 30 cm och väger ungefär 650 g. Nu börjar nästa viktiga utvecklingsstadium av bebisens hjärna. Undvik all alkohol, om du röker bör du sluta genast. Balansorganen i örat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek. Bebisen vet vad som är upp och ner, du känner hur den vrider och vänder sig i magen. Bebisen suger på tummen som är en träning för att suga på bröstet. Ibland börjar bebisen hicka, då känns det som att det klickar till i magen. De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när bebisen är runt 24 veckor kan det börja andas luft om det skulle födas för tidigt. Bebisens unika ansiktsdrag har börjat ta form. Nu är bebisen komplett med ögonfransar, ögonbryn och hår (häftigt!). Blond, brunett eller rödhårig? Allt hår är vitt eftersom bebisen fortfarande inte har fått någgra pigment.

Mamman
Du kan ha gått upp mellan 5 – 7 kilo nu. Livmoderns mått är mellan 22 och 25 cm och mäter 4 till 5 cm ovanför naveln. Magen växer och putar. Det kan dra och smärta runt livmodern och ner mot ljumsken. Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar. När du skrattar eller hostar kan du ibland läcka lite urin, det beror på att bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut.

Egna reflektioner

Tänk att bebisen är 30 cm lång nu, det är ju lika lång som en linjal ;) Det känns så stort, men samtidigt så litet. Bebisen har i alla fall växt mer än vad den ska göra tills den kommer ut, och konstigt vore det väl kanske annars, eftersom att vi redan gått 60% av graviditeten.

Under vecka 24 har det inte hänt sådär jättemycket olikt från tidigare veckor, förutom att jag haft väldigt mycket sendrag! Jag har vaknat på nätterna och fått sendrag i båda vaderna samtidigt. Jag har dragit ut dem/släppt men det har tagit väldigt lång tid varje gång innan jag kunnat slappna av, utan att sendragen kommit tillbaka, och somna om igen. Jag har även behövt stretcha vaderna om dagarna då jag känt att de varit spända. Även i fötterna/tårna har jag fått sendrag flera gånger, på dagtid. En annan sak som påverkat mig mycket under den här veckan är min (självdiagnostiserade och förmodliga) Tuba Aperta. Jag har känt av den mest varje dag och under flera, flera timmar. Det är nästan så att man har glömt bort det på morgonen när man vaknat, men efter ca 30 min vaken tid har det kommit tillbaka... Så jobbigt!

Gällande vikten så vet jag inte riktigt vad jag ska tro, från förra veckan skiljer det nu -1,8 kg, vilket alltså betyder en total viktuppgång på +7,9 kg. Frågan är alltså vilken veckas vägning som stämmer bäst...? Vi kan ju hoppas på den här veckans ;) Vi skulle ju annars kunna säga att det beror på att jag har tränat två gånger under v24. Jag har blivit frisk från förkylningen, känt suget igen och gått till gymmet med A. Stod på crosstrainern i 30 min båda gångerna, med lite kompletterande styrkeövningar för armar, axlar, rygg och bröst. Kul att göra något igen, och jag har heller inte fått ont utav det (vilket har varit ett litet orosmoment) :)

Det här var alltså igår, idag gick vi in i vecka 25 :)

Inställda planer

Sitter hemma nu och ska äta lite lunch innan jag åker in mot stan. Har tänkt handla lite gravidgrejer/kläder till mig och kanske att det även slinker med något barnplagg hem... ;) I eftermiddag var det meningen att jag och A skulle hem till en utav hans vänner och bli bjudna på middag (och titta på melodifestivalen), men hon hade tyvärr blivit magsjuk så det hela blev inställt. Tråkigt :(

Får se vad jag och A hittar på istället! Nån typ av mat måste det väl bli, och melodifestivalen skulle jag vilja se lite grann - kanske kan ha det på i bakgrunden och passa på att spela något spel :)

Här är jag och magen idag, i vecka 24 (23+2).

Vecka 23

Bebisen
Bebisen är stor som en papaya (till skillnad från en squash i vecka 22), väger ca 550 g och är 28 cm lång. I förra veckan började synen fungera och bebisen kunde uppleva ljus/mörker genom ögonlocken. Bebisen har även fått ögonbryn och naglarna täcker numera fingertopparna. Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska ända fram tills födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. Under vecka 23 fortsätter bebisen lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar insulin och hormoner. Bukspottkörteln ger ifrån sig mer insulin så att blodsockret hålls på en normal nivå. Bebisens första bajs finns sedan en tid tillbaka i tarmen, den kallas mekonium och är grönt. Ibland bajsar bebisen i fostervattnet redan innan den föds och då blir fostervattnet grönt. Bebisen har fått en egen dygnsrytm och rör sig mycket, speciellt på kvällarna - då kan det vara gymnastik i magen! Bebisens hörsel förbättras och den kan höra skillnad på ljud inifrån magen och utanför din kropp. När bebisen föds kommer den att känna igen din röst, tonläge och rytm.

Mamman
Viktökning omkring 5 till 7 kg, om inte mer. Livmoderns mått är mellan 21 och 24 cm från pubisbenet och livmoderns topp. När livmodern växer trycker den mot urinblåsan och du blir kissnödig oftare. I denna period kan en del gravida drabbas av graviditetsdiabetes. Allteftersom magen växer så påverkas matsmältningen. Du kan uppleva förstoppning eller halsbränna. Du kan nu börja känna bebisens olika kroppsdelar genom magen. Ligamenten som håller upp livmodern töjer sig när barnet rör sig, det kan orsaka smärta i sidan av magen. Stimulera din bebis utveckling av nervssystemet redan nu genom att prata, sjunga, buffa och klappa på magen.

Egna reflektioner
Eftersom att jag aldrig publicerade något veckoinlägg för vecka 22 ser ni att jag har bakat in den beskrivningen här ovan. Det har inte hänt jättemycket på de här veckorna, och inte särskilt olika saker heller. Bebisen har varit väldigt aktiv på kvällarna de flesta dagarna, men vissa dagar är det mest på förmiddagen på jobbet. Kan nog inte riktigt säga att jag har lärt mig bebisens dygnsrytm än, vilket har gjort mig orolig emellanåt... Men det kommer säkert :) Är dock väldigt mysigt när den rör sig på kvällen, då kan man verkligen ligga och känna på magen utan att vara mitt uppe i något annat.

Igår och i förrgår hade jag mina första ordentliga sammandragningar precis när jag vaknade på morgonen. Magen drog ihop sig och blev stenhård, som en hårt pumpad fotboll. I tisdags stack magen iväg väldigt mycket åt höger efter sammandragningen, vilket såg väldigt roligt ut. Magen återgick dock snabbt till sitt "normala". Min navel börjar ändra sig mer och mer och man märker att den är på väg ut, jag blev full i skratt en dag när jag märkte att jag kan få den att "ploppa ut" om jag håller i magen men ändå trycker ut den (ja, det är lite svårt att förklara) :P Brösten har börjat ömma igen och är fortsatt "aktiva". Jag har även märkt att magen blivit större och i morse vägde jag mig; +9,7 kg hittills. Undra var det här kommer landa ;) Kan kanske vara därför jag börjat känna att det är jobbigt att ha mina (gravid)jeans på mig hela dagar...

I förra veckan beställde vi gravidförsäkring till mig och bebisen (det blev Länsförsäkringars Gravid Plus), vilket kändes väldigt skönt. Nu har vi fått hem papper på det, så nu återstår bara betalningen - måste fixa det ikväll! Även bekräftelsen på moderskapsintyget har kommit, med lite blanketter, så nu ska även det registreras. Ska kolla hur det ser ut här på jobbet om de är anslutna till FK på "rätt sätt" så att vi slipper fylla i hela dokumentet för hand.

Imorgon går vi alltså in i vecka 24 :) Är spännande att ungefär från nu börjar bebisar att växa olika och de genetiska skillnaderna börjar visa sig. Vissa växer sig långa och smala, medan andra blir kortare och grövre. Undra vad vi har för en liten filur inne i magen?!

Uppvaktad på jobbet

Jag tror jag aldrig någonsin har blivit uppvaktad på Internationella kvinnodagen förut, men idag hände det. Alla tjejer/kvinnor på kontoret fick en varsin ros av en utav herrarna :) Supergulligt tycker jag, och väldigt överraskande!

Utsikten från min arbetsplats :)

Två helger i rad

Den här helgen har varit väldigt annorlunda mot för vår förra helg, men båda har ändå varit riktigt bra :)

Förra helgen var vi in till stan på dagen och satt inne i första butiken i närmare tre timmar (ja, kan ni gissa vad det var för butik?). Sen gick vi och fikade, kollade lite kläder och jag testade även nya löparskor. Jag behöver nya så småningom, och eftersom att jag troligtvis kommer gå en maaaassa promenader nu i sommar och höst så tänkte jag att det kunde vara bra att testa ett par medan jag kan och orkar ;) Middag blev det på goda Il Forno da Nova innan vi åkte hem och tittade på Mellon och åt godis!

På söndagen var vi ute och gick i solen på förmiddagen, blev en tur runt slottet där vi rekade området lite mer, fascinerades av hur mycket vi missat i parken (trots att vi gått där en väldans massa gånger) och hittade de första vårblommorna!

Snödroppe o Tusensköna (för visst är det väl tusensköna de där heter?)

Den här helgen var Neohelg, vilket inte direkt innebar någon sovmorgon för oss :P Jag bakade scones till frukosten på lördagen, sen en Krusbärspaj till eftermiddagen då svärmor + sambo skulle komma o hälsa på. När de var här passade vi på att gå till nyöppnade/flyttade Delikatessboden, där vi bland annat fyndade cheddarost och marmelad. Supertrevlig man som har stället och mycket goda grejer finns det där - rekommenderas om man är i Tyresö :)

På söndagen blev det vintersport för hela slanten. Jag gick upp med Neo strax innan sju, tittade klart på längdskidorna (VC) sedan lördagen och fortsatte sedan med Vasaloppet. Efter lunch åkte vi till ishallen för att åka skridskor, det blev första gången på säkert 9-10 år för mig (senast jag åkte var innan Göransson Arena byggdes i Sandviken). Jag och N stapplade oss fram (okej, jag kanske åkte lite bättre än så) och kände oss lite som Bambi på hal is ;) 50 min allmän åkning räckte bra och jag blev sedan avlämnad hemma (när A skulle lämna N och sedan träna). Själv så satte jag mig vid tv:n igen och kollade på bandy, semifinalen mellan Sandviken - Västerås. Senast så vann ju Västerås med jobbiga 11-3, men den här gången var det SAIKs tur att vinna med (inte alls lika jobbiga) 12-4. Samma målskillnad alltså, så det här kan bli riktigt spännande semifinaler! :) Till middag blev det Plommonspäckad Skinkstek med sås och potatis - riktigt gott! Receptet hämtade jag här.