Sommarpratarna

Nu har jag nog lyssnat på alla sommarpratare jag känner för. Kan hända att det blir någon till om jag behöver något att lyssna på på jobbet - för det är främst där sommarpratarna har gjort mig sällskap. Det började första veckan när jag kom tillbaka från semestern och det inte var särskilt många på kontoret, då kände jag att jag behövde lite "sällskap" för att dagarna skulle gå lite snabbare. Det här var första gången/året jag lyssnat på sommarpratarna och jag blev positivt överraskad. Kommer definitivt att fortsätta, säkert även med vinterpratarna :)

Jag har lyssnat på dessa nedan och tycker att alla har varit värda att lyssna igenom! Någon visste jag inte vem det var och en annan hade jag lyssnat väldigt mycket på förut. Väldigt blandat, men det har varit intressant!

Lena Olin - skådespelare
Zara Larsson - sångerska, artist
Markus Näslund - f.d. ishockeyspelare
Annika Norlin - låtskrivare, journalist, psykologstudent

Har ni lyssnat på sommarpratarna? Är det någon mer person som jag inte får missa att lyssna på?
Alla personer finns att lyssna på HÄR, med eller utan musik.

Rom - Del 1

Här fortsätter semesterberättandet! Den 13 juli klev vi upp tidigt på morgonen och kl 04.00 bar det sedan av iväg mot Arlanda. Vi åt lite frukost där innan det var dags för boarding, och avfärd strax efter 7. Vi mellanlandade i Köpenhamn och var sedan framme i Italien vid elva. Men när vi landat åkte vi inte direkt in till gaten utan fick stå kvar en bra stund ca 50 meter därifrån. Det fanns tydligen ingen personal som kunde dra in planet och koppla på gången åt oss. De ringde och ringde till personalen som skulle komma dit, men utan svar. Kaptenen fick istället ringa till flygplatsen i Köpenhamn och be dem ringa ner och försöka få dit folk. Efter ca 30 minuter var problemet löst och vi kunde gå av. Då kommer nästa problem, väskorna. I drygt 50 minuter fick vi stå och vänta på min väska (A hade ju bara en kabinväska)... Var kanske samma personal som inte kunde komma till vårt flyg som skulle fixa med väskorna, och att det därav tog lång tid. Drygt var det i alla fall! När vi väl fått den promenderade vi en bra bit bort till Leonardo Express (tåget) som skulle ta oss in till Termini Station (centrala Rom). Det hade vi ju såklart missat med 2 minuter, så det var bara att sätta sig och vänta i 28 minuter till nästa skulle gå (vi åt en pizzaslice under tiden i alla fall)...

Första stoppet efter flyg- och tågresan - Santa Maria Maggiore
...och den där hatten kom att bli min bästa kompis i soliga Rom!

Tågresan gick bra och vi började gå ner mot vårt hotell. På vägen gick vi förbi kyrkan Santa Maria Maggiore och var ju såklart tvugna att fota lite ;) Väl framme på hotellet hade klockan blivit nästan två (vi landade kl 11)... Även om det gick jättebra att checka in så var det problem med vårt rum, AC:n ville inte fungera som den skulle, så det var kokhett (!) inne i vårt rum, var verkligen som en bastu som slog emot oss. Vi fick dit någon som fixade det, bytte om och gick ut och åt en (ordentlig) pastalunch på första bästa stället vi hittade - gott var det :)

När vi ätit gick vi ut på en promenad i hettan. Vi var förbi och tittade på Colosseum utifrån och även triumfbågen Arco di Constantino. Det passade bra med en lite kortare promenad innan vi tog en glass (smakerna krossad mandel, kokos, hasselnöt) vid hotellet. Måste ha varit en av de godaste glassarna jag ätit (såklart, vi var i Italien), då alla smaker hade krossade nötter/kokos i sig. Jättegott med lite tuggmotstånd alltså :) Efter glassen gick vi upp och duschade och bytte om igen.

Colosseum

Arco di Constantino

Kvällsturen började med att vi gick förbi Monumento a Vittorio Emanuelle II, Ponte Fabricio och Ponte Cestio innan vi fortsatte bort mot "turistområdet! Trastevere. När vi kom till Tibern (som delar Rom i två delar), upptäckte vi en lång marknad nere längs vattnet. Vi gick runt lite och tittade innan vi satte oss för att ta ett varsitt glas Prosecco. Satt där och bara njöt av stämningen, Proseccon (ja den var god) och såklart varandras sällskap <3

Framför Monumento a Vittorio Emanuelle II

Ponte Fabricio

Här under bron Ponte Cestio satt vi ock drack vår Prosecco :)

En staty längs Tibern/marknaden

Innan vi åkte iväg hade vi fått en hel del restaurangtips av en Italienare på mitt jobb. Han hade tydligen en kompis som växt upp i Rom, så han hade lite pärlor att tipsa om, vissa lite mindre turistiga än andra. I Trastevere hade vi fått flera stycken. Vi gick runt och letade efter den första som vi tänkte prova, hittade den knappt men insåg sedan att den hade sommarstängt under juli. Typiskt tänkte vi och gick vidare. Även rstaurang nr två visade sig ha sommarstängt, så det kändes lite snopet - så mycket restauranger som det ändå var i området. Vi valde istället en annan restaurang som såg väldigt mysig ut. Det var den, och god mat fick vi också :) Det jobbiga var bara att när vi började fundera på att säga till om notan så gick strömmen. Inte bara på restaurangen vi satt på, utan i hela kvarteret. Det blev med andra ord väldigt mörkt! Vi satt där bra länge bland alla andra folk som funderade hur det skulle bli med mat, betalning osv. Restaurangpersonalen kom ut med ljus till borden och kunde ta betalt av de som betalade med pengar. Vi skulle dock betala med kort, och då blev det jobbigare... Vi satt ett bra tag mest och väntade, fick en varsin "limoncello-sorbet-drink" som kompensation och fortsatte vänta. Till slut fick A följa med vår servitör in i restaurangen. Tydligen så hade de även gått ut på baksidan av restaurangen för att han skulle visa A en bankomat som fanns där. Meeen, eftersom strömmen hade gått så fungerade inte den heller... När de sedan kom in i restaurangen igen så kom tack och lov strömmen tillbaka och vi kunde betala. Eftersom det då blivit rätt sent tog vi och promenerade hemåt för att sova.

Här vid torget satt vi på restaurangen när strömmen gick

På tisdagen (ja vi åkte en "pensionärsweekend") klev vi upp och gick ner för att äta frukostbuffé. Hotellet vi bodde på hette Duca d'Alba och de hade tack och lov en bra frukostbuffé. Tycker det är bland det värsta som finns när frukosten är dålig, eftersom att man ofta ser fram emot den :) Vi åt oss mätta och gjorde oss klara för att gå ut (solkräm på, hatt på, kamera, pengar med osv...).

Det här var en dag vi lyxade till det med crossianter till frukost, men de hade massa annat gott bröd som vi åt de andra dagarna :)

Första besöket blev på Forum Romanum, det antika Roms centrum för handel, politik och religion. Idag var det mest som en stor park med ruiner och trädgårdar. Var ett ritkigt häftigt ställe att vandra runt på, och det här kom att bli en av de häftigaste upplevelserna under vår Romvistelse. Det var bra mycket bättre än jag trott, och helt klart värt ett besök! Låter bilderna tala sitt eget språk:

Foto: APanoramabild över (en del av) Forum Romanum och Colosseum (t.h.)

Översiktsbild över Forum Romanum och allt folk

Fina valvbågar

Och den mest underbara delen av de alla, "parken" som vi höll på missa!

När vi gått runt i några timmar var det dags för lunch, vi stannade på en resturang utanför och åt pizza och tog det lugnt i skuggan. Pizzorna här var väldigt spröda och knapriga på kanterna, inte alls som överallt annars. A gillade det inte riktigt, men jag tyckte det var rätt gott att de var så :P Efter lunchen promenerade vi vidare bort mort Piazza Navona (ett riktigt stort torg). På vägen dit stannade vi och tittade på en massa byggnader, men störst, och mest känt, är nog ändå Pantheon. Var riktigt mäktigt att titta på betongkonstruktionen med hålet längst upp och verkligen fundera på hur det har gått till när de har byggt det. Jobbskadad, ja kanske... ;)

När vi sedan kom fram till Piazza Navona blev det att vila i skuggan, särskilt för A som inte mådde så bra. Var förkyld på resan och det blev ju inte direkt lättare av att det var närmare 40 grader varmt ute... Jag gick runt och fotade en massa och så köpte vi den dagliga glassen :) Vi tog oss sedan tillbaka till hotellrummet för att "chilla" lite, i dubbel bemärkelse. Hittade en Peroni (öl) som var en citrusvariant och inte alls lika stark. Jag tyckte den var riktigt god.

Piazza Navona

På kvällen vandrade vi iväg till området Rione Testaccio, som låg lite utanför alla turistområden. Där hade vi fått ytterligare tips på restauranger och hoppades verkligen att någon av de här skulle ha öppet. Vi hittade faktiskt favoriten till han som tipsat oss om restaurangerna, och vi förstod varför det var en favorit. Felice a Testaccio var ett riktigt mysigt ställe med riktigt god mat, de friterade mozzarellabollarna var inte direkt dåliga... Mmm :) Det som dock var negativt och kändes lite konstigt, var att det var myggor där (vilket man knappt tänkt på att skulle finnas där). Vägen hem var sen rätt lång, så vi stupade i säng när vi kom tillbaka till hotellet.

Goda charkuterier och de friterade mozzarellabollarna högst upp i bild. Mozzarellabollarna såg inte mycket ut för världen, men det var såå himla gott!!

En del häftiga målningar fanns det där ute också!

Fortsättning följer...

Bildbomb: Dagsutflykt till Mariefred

I Lördags var jag, sambon och Neo till Mariefred. Hade sett att det fanns en gammal järnväg att åka ångtåg på, som jag tänkte att N skulle tycka om. Har även blivit lite inspirerad och nyfiken på Mariefred efter att Leila pratat om stället på hennes (och Niklas) pod "Eat this". Så sagt och gjort fick det bli en dagsutflykt dit!

På vägen till Gripsholms Slott fastnade jag för...

...det här underbara orangeriet och alla pelargoner - jag var helt lyrisk!

Utsikten var inte heller så dum :)

Foto: A

Det tog ungefär en timme att köra från oss i Tyresö till Mariefred. Väl där gick vi till Gripsholms Slott och tittade. Jag blev alldeles hänförd av slottsgården med dess blommor, balkonger och fina fasader. Vi gick även in i slottet och runt i alla rummen som fanns där inne. N var jätteduktig och gick/sprang runt hela tiden, upp för trappor och in i rum efter rum! Han tyckte nog att kanonerna var de mest spännande sakerna där inne, medan jag nog tyckte alla inredda rum. Det fanns såklart också en massa tavlor på alla kungar och drottningar (+ en massa andra) sedan Gustav Vasas tid. Det kostade 120 kr att gå in per vuxen (0-17 år gick in gratis) och jag tyckte verkligen att det var värt pengarna - det var ett jättefint slott!

Gripsholms Slott

Jag inne på borggården

Till höger: Ingången till slottet/museet

En massa fina kakelugnar fanns det!

Kanoner

Utlandskänsla, är det bara jag?

Fina dekorationer och rum!

När vi gått runt i slottet passade det bra med lunch, så vi satte oss ute på slottsgården för att äta vår medhavda picknick. Jag hade gjort amerikanska pannkakor (vissa nutellafyllda) kvällen innan, så de, hallon och foccacia hade vi med oss att äta. Var riktigt mysigt att sitta där i solen, även om det blåste, och förlänga sommarkänslan lite :) Även änderna hittade upp till oss och var riktigt nära oss, N sprang dock runt och jagade bort dem och tyckte att det var väldigt kul. Han var riktigt söt... :)

Efter att ha lämnat picknicksakerna i bilen gick vi in till centrum där det var väldigt mycket folk, troligen på grund av att det var SM i Gatumusik. Så det var mycket glädje och sång efter gatorna - supermysigt :) Själva Mariefred centrum var också supermysigt, en liten gammal stad med små trähus. Vi var in i några. bla Leilas General Store (såklart) och där inne vill man ju ha i princip allt, helst väggarma också ;) haha.

Mariefreds hamn

Alltså, blommor och gamla hus/byggnader kan inte bli fel...

Callanderska gården och Mariefreds kyrka

Typ den här! *smiley med hjärtögon*

Vi strosade runt, stannade och åt italiensk glass, N fick hoppa hoppborg och vi bara njöt av det fina vädret. Vid halv fyratiden gick vi sedan mot tåget (som är original från tiden 1890-1920), köpte biljetter och satte oss på träbänkarna i 3:e klass. Vi åkte sedan ungefär en kvarts resa (på de smalaste spåren som funnits för allmän järnvägstrafik) till Läggesta, där man fick kliva av och sträcka på benen och titta när de vände på loket. Sedan åkte vi tillbaka igen. Alla som jobbade i och runt tågen var klädda som tågvärdar säkerligen var förut och det var en väldigt mysig tur. N tyckte det var spännande med all rök som kom från loket och hur tåget tutade emellanåt.

Stationshuset

Tuff tuff tuff tuff, tut tut!

Här kopplar de på loket i Läggesta.

Jag rekommenderar verkligen folk att åka till Mariefred, särskilt om man bor i Stockholmsområdet, då det inte är så farligt långt dit. Något som också fanns där var som jag blev lite sugen på, var Sveriges äldsta värdshus med spa! Ser verkligen jättemysigt ut, så där kanske man skulle kunna spa'a, äta gott och övernatta nån gång... :) Vi hade en riktigt mysig dag i Mariefred som sedan avslutades med mer Leilainspiration när vi kommit hem - nämligen en av hennes efterrättspizzor :)

#feldthusenwedding

Den 11 juli hade vi fått äran att komma in till Katarina Kyrka på Filip & Lisas stora dag, nämligen deras bröllop. Var ett väldigt fint bröllop och som vanligt var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Det brast för mig när det spelades/sjöngs "Stad i Ljus" - den är ju såå bra och till den sitta och titta på hur lyckliga bröllopsparet var... :)

Efter vigseln begav vi oss alla till Södra teatern och Champagnebaren. Där utbringades en champagneskål för brudparet varefter festen, mingelbuffen, talen och bröllopstårtan fortsatte. Det var rätt många tal, men de var väldigt fina - fastnade mest för Filips egna tal till Lisa som var riktigt smart och gulligt :) sen var ju toastmasterns tal (med dans) riktigt bra det med. Tycker det är så kul när folk riktigt vågar bjuda på sig själv!

Kära och lyckliga utanför kyrkan :)

Så efter bröllopsvals och en massa mer dans begav jag och A oss hemåt vid halv ett efter en riktig mysig dag. Tack paret Feldthusen för att vi fick vara med och dela er dag!

Ombytta dagar

Nu bryter jag av semesterberättandet med ett annat inlägg. Första veckan på jobbet är nu till ända och det känds verkligen att man inte jobbat på länge. Var riktigt trött av att kliva upp kl 6 varje dag, dagarna kändes långa och det nästan värsta av allt - solen och värmen bestämde sig äntligen för att komma fram. Jag menar, jag är ju såklart glad över att det är fint väder, men det hade ju varit något bättre om det kom när man hade semester...! Vi försökte dock göra det bästa av situationen genom att sitta uppe på takterassen på de luncher och fikaraster som erbjöd det.

På onsdagen var jag även ut på en trevlig AW med Sandra, ett mycket bra avbrott på veckan som gjorde att den gick lite snabbare. Vi var ut och åt middag i Gamla Stan, pratade och gick runt där. Är alldeles för sällan man går där kom jag fram till, är ju väldigt fint och mysigt :)

Stortorget - Gamla Stan

På torsdagen hade jag bestämt mig för att gå ut och springa när jag kom hem. Var riktigt taggad på det på jobbet, men på vägen hem dippar jag totalt. Mådde inte alls bra när jag kom hem. Var helt slut, huvudet tryckte och kroppen vill hellre lägga sig i sängen och sova. Men jag tar mig ut, tänker att jag åtminstone kan gå, men jag springer. Kommer ungefär 3 km innan jag känner att jag måste stanna för att jag mår så illa. Går en bit men börjar sedan springa igen. Ytterligare två gånger var jag tvungen att stanna till och gå en kort bit men kunde ändå springa förvånansvärt mycket. Var slut men stolt när jag väl är hemma, och konstigt var nog inte det. Då jag senare mätte upp rundan, som jag trodde var ca 5 km, till 8 km, blev jag rätt chockad! Det kanske inte var det bästa att springa när man mådde sådär, kanske vissa tänker, men jag tror inte direkt att någonting blev värre av det (utan snarare tvärt om). Mådde bättre när jag kom hem, fick äta och sen hade jag iofs väldigt ont i huvudet... När A och N kommer hem senare på kvällen är jag inte så pigg. Trött, ont i huvudet och känner inte riktigt igen mig själv, det gjorde nog inte A heller... :/ Stackarn! <3

När jag väl var hemma igen!
Brukar inte riktigt gilla såna här bilder, men bjuder på en för en gångs skull ^^

Så på fredagen kände jag att jag behövde vara hemma. Vara hemma, vara med min älskade A och vara ute i solen. Så jag bytte jobbdagar, var hemma på fredagen när det var riktigt fint väder och jobbade idag istället, när det skulle vara sämre.

Det visade sig vara ett riktigt bra val, då jag och A kunde åka till stranden igår för att lägga oss och sola och bada för första gången den här sommaren. Vi hade lunch och fika med oss och var där i närmare 4,5 timme, verkligen jättehärligt! Vattnet var ganska kallt vid första känslan mot huden, men blev snabbt helt okej att vara i. Kliva/hoppa i själv fick jag dock inte göra, då det var Någon som envist skulle knuffa i mig - som tur var (för honom) hoppade han i själv samtidigt ;)

En glad Lina - i starkt solljus... :)

När vi badat och solat färdigt cyklade vi hemåt, duschade och bytte om. Sen cyklade vi in mot centrum för att handla lite smått och gott. Var otroligt skönt att vara ute och cykla, det blir ju inte mycket av med det nu för tiden. Men sen hade vi lite ont i rumpan båda två, för det är sjukt va obekväma cykelsadlarna "är" när man inte är van ;)

Helsingfors

Ja, vår semester började alltså med att jag, A och N åkte på 40h-kryssning till Helsingfors (om man inte räknade att semestern började redan på fredagen då det blev en så kallad semesteröl och sen middag på restaurang, jag och typ 10 killar ^^) med Silja Serenade :)

När vi klev på båten gick vi och lämnade alla saker i vår hytt för att sedan gå upp på soldäck - och sol var det verkligen! Var jättevarmt och skönt. Där uppe fikade vi lite och Neo fick leka av sig på "barnklubben" där uppe. Vi åkte sedan förbi Näs-kak-huset (aka Kaknästornet) som N så gulligt sa, och vidare ut över vattnet :) På kvällen blev det middag och en hel del lek i lekrummen som fanns. Tråkigt bara att vissa föräldrar inte alls har någon koll på sina barn, eller inte bryr sig... Var två tjejer där som hela tiden knuffade (och slog någon) flera barn för att komma förbi upp i trappen/ner i rutschkanan osv.

Smakade Ben & Jerrys Cinnamon Buns, och ja:
- Den smakade verkligen kanelbulle, men det var även som att tugga på socker!
Alltså ingen favorit hos mig... Någon annan som smakat den?

Lekområdet uppe på soldäck - bl.a en hinderbana som N tyckte var riktigt kul :)

Middag blev det på El Capitán, här är desserten:
Lakritscheesecake med hallonkompott - Väldigt gott, jag som normalt inte äter lakrits :)

På måndagen vaknade vi upp i båten och gick och åt frukostbuffé (medan båten gungade) innan dagens äventyr började. Väl i land tog vi (med lite problem att hitta rätt hållplats) spårvagnen upp till Sea Life och Linnanmäki. Där gick vi runt i akvariet, åt lunch, åkte karuseller och åt glass innan det var dags att dra oss tillbaka till båten. Kan verkligen rekommendera att åka till Linnanmäki med barn. Inträdet är gratis, vissa karuseller är helt gratis (de för de minsta barnen) och rätt många får en förälder åka med gratis i också. Vi betalade alltså ingenting för själva karusellandet, dock var det ett inträde till Sea Life.

Vi började besöket på Sea Life och såg en massa spännande!

Den här döingen var ju rätt cool ;)

Sen fortsatte vi in på nöjesfältet och gick runt och tittade...

...knäppte kort (N var trött och ville inte vara med på bild)...

...och åkte karuseller :)

Så fort vi kom på båten gick vi upp till poolerna och badade i någon timme innan vi duschade och gjorde oss klara för middagen. Var väldigt bra att bada först, både för att fördriva lit tid innan middagen, men även för att det var väldigt lite folk där direkt. Efter middagen gick vi för att leka i "leklandet" på båten. Där fanns hoppborg, klätterborg, rutschkana, bilar man "springer med fötterna i", mekaniska hästar att rida på, tv-spel och mycket mer. När de stängde där ville N gå och dansa. Sagt och gjort så gick vi till dansgolvet där han dansade till "prinsessan" (tjejen med klänning på scenen) som sjöng på scenen. Han tyckte att det var jättekul att dansa, se alla olika färger på lamporna och hoppa runt med de andra barnen.

Den här kvällen blev det middag på Happy Lobster - här är huvudrätten:
Hälleflundra brässerad i vitt vin med rödbetspesto och getostskum - Supergott!

Oj va N åkte i de där bilarna! Och gjorde allt annat med iofs ;)

På tisdag morgon var det frukostbuffé som väntade igen. Rörigt med mycket folk, men mätta blev vi i alla fall :) Var väldigt kul att åka iväg med Neo och se hur mycket han uppskattar och lär sig om nya saker, och särskilt kul var det att se hur han som från början inte ens vågade titta på mumintrollet och Lilla My på vägen tillbaka frågade vart de var och gärna gick och "High Five"-ade med Mumin.

Är väldigt nöjd med kryssningen (förutom att det var förjäkla kallt inne på båten hela tiden) och det var ett väldigt bra sätt att starta semestern på :) Nästa semesterinlägg kommer att handla om: Bröllop - så håll utkik!

Back to work

Ja då var semestern (och även det dåliga vädret... arrrrgh) slut för den här gången och därmed tänkte jag ta upp bloggandet igen.

Dagen på jobbet igår kändes väldigt konstig. Var väldigt få som var där, även om det var många som gick samtidigt som mig. Efter 4 veckor har man även kommit ur "flowet" i hur man jobbar, men det kommer väl tillbaka så småningom gissar jag på ^^ Dagen kändes väldigt lång och det kanske iofs berodde på att jag åkte från Sandviken på morgonen och inte var på jobbet förrän kl 9. Men men, nog om det nu.

Jag tänkte att jag skulle skriva olika inlägg för våra små resor vi har varit på under semestern, och först ut blir Helsingfors. Så håll utkik! :)

På väg mot Helsingfors (i solen)...