Julbord nr. 2 - genomfört

Ojojoj, jag tänkte att jag bara skulle komma några dagar efter (som jag skrev i senaste blogginlägget), hade tänkt hinna med att blogga redan den 14 december, men det blev inte riktigt så.... Det var så mycket som hände och såmycket som skulle göras hela tiden innan jul, så jag hade helt enkelt inte tid. Sen har det varit jul och nyår och vi har varit bortresta, till fjällen där vi knappt haft internetkontakt. Har varit väldigt skönt faktsikt, men nu börjar jag känna att det är dags med bloggandet igen :) Men här kommer det i alla fall ett inlägg, och sen ska jag försöka komma ikapp! Välkomna tillbaka :)
 
Julbordet den 12:e dec var alltså vår julfest med jobbet. Vi gick till Södra Teatern där julbordet var bokat och började det hela med lite glöggmingel i foajén. Efter en stund fick vi komma in i Etablissemanget och sätta oss vid de uppdukade borden. Vi tog upp nästan alla platster i stora matsalen, och jag tyckte nästan synd om de övriga fem, sex stycken som var där samtidigt som vårt stora gäng ;) Vi fick sitta och vänta en stund på grund av dryckesbeställningar och annat, så jag smet iväg och knäppte lite kort. Hann precis klart med det innan alla kom och skulle börja ta mat! Dock missade jag att knäppa på varmrätterna, likaså när jag hade plockat utav dem sen. Inne i matsalen var det livemusik på scenen i form av jazz. Var väl inte någon som reagerade särskilt mycket på musiken tror jag, alla var rätt upptagna med att äta, prata och ha det trevligt ;)
 
Ost- och brödbordet.
 
En del av det kalla.
 
Herr Mobergs små pajer var riktigt goda!
 
 Efterrättsbordet :)

På julbuffén:

Sillbordet
Löksill, currysill, klar sherrysill, husfruns sill, svartvinbärssill, stekt inlagd vitlökssill, örtsill, löjromsgravad Mackmyrasill, BBQ-strömming, ägghalvor (med räkröra och löjrom), kokt potatis.

Kall- och varmrökt
Kallrökt, varmrökt, apelsingravad lax, szechuangravad lax. Kryddinkokt lax, varmrökt torsk, skaldjursterinne, Västerbottenpaj, Herr Mobergs röra, gubbröra.

Kallskuret
Kalvleverpastej, ankpastrami, rullsylta, kalvsylta, kycklingrulle, julskinka, Onsalakorv, jägarkorv, lantterinne av vildsvin, fårfiol.

Varma rätter
Köttbullar, prinskorv, benfria revbensspjäll, Janssons frestelse, omelett, Hugos fläskkorv, rödkål.

Sallad
Rödbetssallad, inkokta syrade betor, grillad sparris, tomatsallad.

Tillbehör
Hovmästarsås, grov senap, stark honungssenap, espressosenap, örtmajonnäs, gräddfil, hackat ägg, rödlök, smör.

Ost & bröd
OP Anderssonkryddad prästost, whiskeyost, västerbottenost, Gotlandslimpa, vörtbröd och kavring.

Dessertbordet
Citronpaj, choklad och kaneltarté, saffransmacaron, chokladpastej, saffransknyten,
saffranspannkakor, minidammsugare, knäck, ischoklad och praliner.

 

Förrätt och efterrätt, som vanligt blev det av någon anledning ingen bild på varmrätten...
 
Lite smått och gott (drack dock ingen snaps det här året).
 

När middagen (vår sittning) var slut var vi tvungna att gå ut därifrån. De visade oss upp till baren och dansgolvet några våningar upp. Det var inte så många som ville dansa, mest bara en från vårt jobb faktiskt, som försökte få med sig flera - men misslyckades. Själv satte jag mig vid ett bord med några andra, där vi mest bara satt och pratade. Eftersom att klockan bara var 17 när vi började äta, så var klockan inte så mycket när vi väl kom upp till baren. Vid 21.15 lämnade jag stället och åkte hemåt. Kan tyckas tidigt, men vi hade Neo hemma plus att vi skulle upp och ordna en massa inför Lilla Julafton som vi skulle ha nästa dag.


Kommentarer
yetirise.blogg.se säger:

Låter som ett mysigt julbord ;)

2015-01-05 | 23:40:58
Bloggadress: http://yetirise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback