När vintern kom

Det började lite smått, men den 9 november kom snön - och det rejält (som säkert ingen missat)! För att i princip ha varit gröna gräsmattor på kvällen innan var det minst 2 dm tidigt på morgonen. Och sen fortsatte det! Vi skulle iväg på babysim kl 10 på förmiddagen och jag hade bett A att ställa ut bilen åt oss, då jag inte ville ta vagnen och ställa den ute om det snöade så mycket (det hade aldrig gått att dra en vagn den dagen heller iofs, så det var ju tur att jag inte försökte mig på det heller). På morgonen var han väldigt fundersam om han över huvud taget skulle ställa ut den, eller om den bara skulle hinna snöa in totalt. Parkeringen var inte skottad heller. Jag sa att han fick ställa ut den, det fanns liksom inget val för oss att komma iväg annars.

 

I vanliga fall brukar jag somna om efter att A åkt till jobbet på morgonen, men den här dagen var jag alldeles för exalterad. Så sprudlande glad över all snö som vräkte ner, och hur fint det blev. Jag och Allie gick ut i god tid till bilen och lyckades ta oss iväg utan problem från parkeringen, som fortfarande inte var skottad. Tackar fyrhjulsdriften och vinterdäcken för det ;) En del sopande av snö från bilen blev det ju, men det gick bra. Väl på babysimmet så var inte heller den parkeringen skottad, men som tur var fanns det parkeringar längs vägen. Vi parkerade, gick in, badade och kom sedan ut till snöovädet igen. In med Allie i bilen och börja sopa bort snön! Vi åkte hem, parkerade bilen på parkeringen (fortfarande inte skottat) och gick in. Under dagen kollade vi ut på alla som hade problem att ta sig iväg, folk bara spann med hjulen, de skottades, lades kartonger franför hjulen för att få fäste, folk svor över sommardäck och alla hade verkligen att göra.

 

På eftermiddagen ringde A mig och sa att alla bussar var inställda, så han skulle inte komma hem som vanligt. Tanken var först att han skulle ta tunnelbanan till Hökarängen, så kunde jag hämta honom där. Innan vi ens kommit ut hade han ringt igen och sagt att han skulle få skjuts till Tyresö - perfekt tänkte vi. Men det skulle inte vara så lätt, för någon utav oss...

 

Jag tog med mig Allie ut i bilen och började återigen sopa av bilen. Sen skulle jag försöka backa ut, från parkeringen som fortfarande inte var skottad. Jag kom en bit hela tiden, började spinna, körde lite fram och tillbaka, vred på hjulen osv. Jag tyckte att det gick ganska bra ändå, tills jag halkade emot bilen som stod bredvid. Mitt framhjul stod mot den bilens bakhjul och jag vågade verkligen inte försöka mer, med rädslan av att skrapa båda bilarna. Jag gick hem till våra grannar och frågade om de hade möjlighet att hjälpa mig, vilket Dick kunde. Hans hjälp räckte dock inte, så efter mycket försök så gick han och kollade om det fanns någon inne på Coop som kunde hjälpa till. Han kom tillbaka med en man som jobbade som snöröjare - toppen! De två försökte tillsammans putta på bilen, instruera mig i hur jag skulle köra, snöröjaren fick testa köra bilen, jag körde igen OCH TILL SLUT kom jag loss!! Det hade då tagit mig närmare 1,5 timme :O och tänk vilken tur jag hade haft, inte bara att jag fått hjälp, utan att Allie hade sovit HELA tiden i bilen! Mammas älskade lilla unge <3

 

Äntligen kunde vi åka iväg till centrum, dit vi senare fått höra att pappa A skulle få skjuts. Han satt dock fast i köerna inne i stan och var inte i närheten utav Tyresö, trots att han åkte från jobbet i samma veva som vi gick ut till bilen. Det visade sig sedan ta flera timmar till. Jag och Allie kom till centrum, parkerade (då vaknade hon) och gick in. Väl där gick vi i affärer och satte oss sen på Espresso House för att få i oss lite energi. Jag köpte nån nötbar och Allie fick amma. Efter att vi suttit där en bra stund ringer A och är äntligen strax i Tyresö. Vi packar in oss i bilen och jag hämtar honom vid Bygma istället (bättre för personen han åkte med) och sen när vi kommer ut på vägen hem mot oss, ja tror ni inte att vi får köa igen då!?! Vi åkte/gick ut vid 15-tiden och är inte hemma förrän närmare 20 på kvällen... Efter det var jag helt med på noterna att köpa hämtmat (brukar inte vara så sugen på det, då lagar jag hellre maten) för en gångs skull ;)

 
Tidigt på morgonen :)
 
På vår innergård :)
 
Senare på dagen.. Det var inte bara på parkeringen folk körde fast, utan även i rondellen utanför oss! 
 

Trots att det kommit så mycket snö, så smälte tyvärr allting bort väldigt snabbt. Den lilla längtan till jul som man fått var återigen borta och gräsmattorna verkade grönare än på länge. Som tur var har ju snön kommit tillbaka nu igen. Lagom till första advent och julmarknaden vi då var på. Den här gången ligger den kvar fortfarande, trots att det bara kommit någon cm, och man kan till och med gå på snöiga vägar :) Jag har varit ute på promenader nu om dagarna och det är ju helt underbart! Jag verkligen älskar kylan mot ansiktet, snön som glittrar och knarar litegrann under fötterna och det verkligen spritter i kroppen på mig. Vintern gör verkligen något med mig ;D Nu hoppas jag på att resten av december får vara vit och att det kommer en massa mer snö! ...dock inte lika mycket på en gång, som när det blev kaos. Stockholm (med omnejd) kan inte hantera det.


Kommentarer
Cissi säger:

Helt galet vad snö det kom, på så kort tid!

Svar: Ja men verkligen! Hoppas på lika mycket igen, men under lite längre tid ;)
Helbraflinga

2016-12-02 | 14:44:03
Bloggadress: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback