Vecka 32

Bebisen
 
Bebisen väger ca 2000 g och är 39 cm lång, denna veckan har bebis lagt på sig cirka 200 gram. Hos förstföderskor kan barnet redan har lagt sig med huvudet nedåt, men om det finns gott om plats kan det även fortsätta att snurra runt. För omföderskor kan det dröja ända till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt. Nu fungerar barnets alla fem sinnen. Bebisen sover 90-95% av tiden och under de vakna perioderna tränar den på att andas, röra sig och öppna och stänga ögonen. De inre organen fortsätter att mogna och lungorna förbereder sig inför den första andningen. Nu utvecklar också bebisen sin förmåga att svettas. 
 
Mamman
 
Livmoderns mått är ungefär 30 till 32 cm. Det går att känna livmoderns topp ca 12 cm ovanför naveln. Din vikt ökar snabbare än någonsin nu. På vissa kan det göra ont (känns som mensvärk), en värmekudde kan då vara skönt att ha på magen. Dags att börja kolhydratladda och vila så ofta du kan. Från vecka 32 träffar du barnmorskan varannan vecka. Nu kan det vara dags att anmäla dig till föräldrarkursen om någon sådan erbjuds. 
 
Egna Reflektioner
  
Tänk att det redan har gått 80% av graviditeten - det betyder ju att det bara är ynka 20% kvar!! Och tänk om det sätter igång tidigare :O Jag tycker än så länge att bebisen gott och väl kan stanna där till BF, eller kanske några dagar till. Just nu känns det fortfarande som att jag behöver förbereda mig mer mentalt innan det är dags...
 
Det händer inte så mycket just nu, som jag märker av i alla fall. Blev lite orolig igår när bebis inte sparkade som vanligt. Den sparkade nästan inte alls, men visst kände jag att den rörde på sig och buffade runt. Idag är det dock som vanligt igen, så det känns skönt :) Nästa vecka är det dags för MVC-besök igen, vilket känns både spännande och skönt! För varje gång nu så känns det mer och mer lugnande efter att jag varit där, för oron över att något eventuellt skulle vara fel har på något sätt blivit större nu (inte större än under de 12 första veckorna dock) när vi är så nära.
 
Viktmässigt så verkar jag ha gått upp och ner varannan vecka jag väger mig, vilket känns lite konstigt. Men igår stod vågen i alla fall på +12 kg... och idag var första gången jag fiock frågan hur mycket jag hade gått upp. Håller faktiskt med om att man inte borde fråga folk det (hade andra runt mig som tyckte samma sak och sa det då), så jag svarade inte direkt på det heller, även om jag skriver det här.
 
Här är bilden från igår: 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback