Vecka 33

Bebisen
 
Nu väger din bebis ca 2,15 kg och är 40 cm lång. Bebisen ökar nu sin vikt med ca 225 g i veckan. Nu börjar din bebis kunna reglera sin kroppstemperatur. Om bebisen skulle födas nu kan det under ett par veckors tid behöva lite andningshjälp, extra värme och hjälp att få i sig tillräckligt med näring för att må bra. Det finns gott om fostervatten som gör att bebisen kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostervattnet är lite grumligt, vitaktigt i färgen och har en doft som påminner lite om hav och tång. Det har blivit trångt för bebis i magen så du kan känna mindre av de tydliga sparkarna nu och mer av att bebis rullar runt (CHECK!) Bebisens hjärna och huvud växer snabbt nu, det ökar med 9,5 mm!
 
Mamman
 
Måttet på din livmoder är nu 30 till 33 cm. Men det kan vara olika, huvudsaken är att din egen kurva växer som den ska. Du kan öka mycket i vikt och det är inte konstigt. Just nu behövs mycket näring både till dig och din bebis, så sluta inte äta för att du är orolig över stor viktökning. Prata med din barnmorska om du oroar dig för din vikt. Om bebisen har lagt sig till rätta nu kan det kännas lättare att andas och om du haft magbesvär kan det försvinna nu. Du kommer uppleva ett ökat tryck neråt och du kan känna stickande känslor i bäckenet, det är helt ofarligt. Insomnia är också vanligt nu, 80% av drabbas av sömnsvårigheter.
 
Egna Reflektioner
 
Fosterrörelserna har fortsatt åt samma håll som under vecka 32, dvs att de har blivit "större" och mer långsamma. Bebisen trycker liksom ut kroppen och det känns som att den försöker göra plats för sig själv där inne, helt normalt enligt bm, då det börjar bli trängre i magen nu. SF-måttet har ökat till 30,5, vilket kanske var 30 egentligen, då bebis sträckte på sig när bm mätte.
 
Något som är lite fascinerande, och som jag nästan listat ut själv, är att bebis nu ligger med huvudet nedåt. Dock inte helt fixerad än, utan huvudet är fortfarande "ruckbart" (det ordet låter för övrigt lite hemskt tycker jag). Magen blir ofta väldigt hård till höger om naveln och det är rygg/rumpa som brukar ligga där och trycka.
 
Igår såg jag något på magen, som jag tror är en början på bristningar... Jag vet att det inte är något som går att göra något åt och att man ska försöka se det som något som har varit med i processen att ha fått ett underbart barn, men jag vill verkligen inte ha dem. Annars så trivs jag rätt bra i min gravida kropp, känns skönt att liksom inte kunna/behöva bry sig om hur magen ser ut osv, eftersom att den växer i den takt den ska och det faktiskt ligger en bebis där inne :) Så ja, jag känner mig väldigt avslappnad till kroppen nu som sagt, vilket på något sätt ger mig ett (oväntat) lugn. Dock har ju mina fingrar börjat svälla, och det märks framförallt på mitt vänstra ringfinger, där jag numera har TVÅ ringar :) <3 Tror nästan inte att jag kommer kunna ha ringarna på mig till bebis är ute, för fingrarna (särskilt ringfingret) börjar verkligen se ut som korvar... :/ ;) 
 
Det här var igår, idag går vi in i vecka 34! :O
Det är mindre än 50 dagar kvar, vilket ger mig lite lätt PANIK - packa BB-väska snart tror jag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback