Furuvik

Å nej, det här inlägget hade jag skrivit redan den 13 juni, men jag har glömt att publicera det.. Det får bli nu helt enkelt! Det är så kul, Allie har pratat så mycket om Furuvik efter att vi var där, i princip varje dag i två veckors tid i alla fall. Hur "Allie och Linnea åkte gröna bilen. Måste svänga, så inte krockar i andra barnen" och hur "Lotten, mamma och Allie åkte kaffekopparna. Runt runt, bara skrattade" - verkligen uppskattat med andra ord :)
 
Så den 2a juni var alltså jag, Allie, min mamma och mina systrar till Furuvik. Pappa jobbade, så han kunde tyvärr inte följa med. Det var en stekande het dag, och jag kände när vi packade in oss i bilen att det här skulle bli varmt! Som tur var blåste det lite mer i Furuvik, annars hade det nog blivit jobbigt.
 
Vi började med att gå och titta på djuren en stund. Många av dem var tyvärr skygga för solen och satt/låg och vilade nån stans, men getterna var framme och Allie ville gå och klappa dem. Hon klappade alla getter som var ute, men hon ville till och med gå in i deras lilla hus och klappa resten också, det fick hon dock inte ;) när vi tittat på lite djur så gick vi till vattentunnorna och åkte dem en sväng. Allie såg så rolig ut, satte sig och lutade bakåt med händerna uppe på kanten av tunnan, en riktigt slappare med andra ord 😎 Lunch blev det sedan, i form av medhavd pastasallad ute vid havet. Supermysigt, om det inte var för alla tusen fiskmåsar som flög runt där ovanför... de borde absolut sätta upp såna här trådar eller nånting, så att de inte blir så närgångna.
 
Tittar på lemur, sköldpaddor och krokodilen
 
Alla getter skulle klappas :)
 
Titta hästen
 
Ute vid havet, och lunchplatsen!
 
Allie började bli trött efter lunchen på väg till karusellerna, men vi tog en glass till efterrätt, vilket piffade upp en del. Sen var det dags för karusellåkande. Allie och Linnea åkte Veteranbilarna först - en grön då som ni kanske förstår, sen åkte jag, Allie och Lotten kaffekopparna. Jag hade tänkt mig att de skulle snurra i klass med Honungsburkarna på Kolmården, vilka var väldigt barnvänliga, men de här snurrade bra mycket mer. Jag var lite fundersam på vad Allie skulle tycka om dem och övervägde ett tag om vi skulle gå ur kön. Det gjorde vi inte, och tur var väl det! Allie satt och skrattade hela åkturen och tyckte alltså att det var allt annat än läskigt 😊 
 
Lika solglasögon som mostrarna - det skulle såklart dokumenteras...
 
...men efter ett tag började den lilla tycka att det var dags att göra nåt annat :)
 
Linnea och Allie åker gröna bilen :)
 
 Kaffekopparna - bjuder på den... ;)
 
Näst på tur var att fiska ankor med håv, för att få ihop så många poäng som möjligt. Allie fick en hink och en håv och skulle fiska upp tre ankor. Hon tog tre direkt i hågen och vi gick och "vägde" dem. När hon sen skulle få en gosedjursanka som pris blev hon jätteledsen och arg över att hon inte fick fiska mer ankor, det var ju liksom det som var det roliga... Lilla pluppan  <3 Linnea och Lotten åkte även bergodalbana innan vi gick mot utgången, och Allie somnade direkt i vagnen. Vi passade även på att gå förbi badet på vägen ut (eller ja, det ligger ju på vägen ut). Jag gick in för att titta på poolområdet då jag inte riktigt kom ihåg hur det såg ut där. Men man såg knappt poolerna för det var så mycket folk!! Har aldrig sett något liknande :O Gissar på att många som har årskort på Furuvik även kanske åker dit enbart för att bada. Och det här var även första dagen på säsongen de hade poolerna öppna, så det gjorde nog sitt också :p  Det hade inte varit mysigt att försökt ta en plats där och gå i och bada, det var mycket trevligare att bada i poolen hemma sen :)
 
Ankdammen
 
Hej! Va glor du på? ;p
 
 
På återseende :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback