Kan man hosta av ett revben?

Det är i alla fall det jag tror att jag har gjort nu efter att ha varit mer eller mindre (senaste veckan betydligt mycket mer) hostig i snart en månads tid.
 
Det började med en förkylning som betedde sig ungefär som vanligt, lite värre blev det, men det antog jag att var för att jag gick till jobbet och flängde runt på diverse "måsten" ändå, fast kroppen ville vila. Jag var hemma från jobbet i slutet av vecka 36 och början av vecka 37. I mitten av vecka 38 kände jag mig så pass bra att jag fick iväg och tränade Zumba, vilket funkade hur bra som helst. Var även på ett pass Dansmix med efterföljande gym, måndagen veckan därpå, vilket funkade bra det med. Att jag hostade till lite då och då var egentligen inget som störde, och framförallt inget som märktes varken under tiden eller efter träningarna. 
 
I förra veckan (alltså vecka 40) kände jag på tisdagen att hostan började bli värre igen, nu tillbaka till lite slemmig som under tiden jag var hemma senast. Hostan blev ganska snabbt värre och mer ihärdig och sen dess har jag hostat konstant, nästan i alla fall. Att vi åkte till Frankrike med jobbet (kommer i ett annat inlägg) och fick lite sömn och en del alkohol gjorde kanske inte saken bättre, inte heller en cykeltur i spöregnet (vilket blev en runda där jag verkligen var på väg att spy av den ihärdiga hostan)... 
 
Igår började jag känna av en smärta på framsidan av ena bröstkorgen, längst ner där sista "kantbenet" sitter. Idag har det blivit mycket värre. Det gör ont när jag hostar (såklart), när jag försöker sträcka på mig, när jag tar ett djupt andetag och ännu mycket ondare om jag trycker lite på det. Kollade 1177 och där står det att man faktiskt kan bryta revbenen efter långvarig hosta. Imorgon blir det till att ringa för att få hostan undersökt!
 
Är det någon som läser som har varit med om ett brutet revben vid hosta nån gång? Eller någon annan åkomma som har gjort att ni misstänkt det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback