En födelsedagshelg på Sundbyholms Slott

Förre helgen fyllde jag år, sista födelsedagen innan 30! Hade fått presenter av mormor o morfar när vi var uppe i Sandviken senast, vilket var en vävd duk och två stycken Rörstrand Kaffe-muggar till samlingen :) Tusen tack mormor o morfar! Så efter att jag öppnat dem och vi hade ätit frukost så gjorde vi oss klara och åkte vidare mot Staxhammar. Hade förstått och fått reda på att Allie skulle vara där över natten (hos farmor och Benny) medan jag och A skulle åka vidare någonstans för övernattning. Typ det enda jag hade fått höra var att jag skulle få sova i en skön säng ;)
 
Vi var i Staxhammar i kanske en timme, fick lite lunch och Allie gungade, innan det var dags för oss att åka. Jag hade både fått höra att vi hade en tid att passa, men att vi skulle "behöva hitta på något att göra under eftermiddagen", så det var lite motsägelsefullt. Gissade att vi skulle med en färja till någonstans, men det var fel ;) vi åkte mot Eskilstuna, och när vi nästan var där så svängde vi av mot Sundbyholm - inget ställe jag någonsin varit på. Vi åkte igenom Sveriges nordligaste bok-skog och kom sedan fram till Sundbyholms Slott. Solen sken, blommorna blommade överallt och allting var ritkigt vackert! Vi checkade in i hotellreceptionen, gick sedan till ett hus/"stuga" för att lämna sakerna i vårt rum innan vi gick ner till slottet där vår Afternoon Tea väntade. Fanns en massa gott; scones, olika bröd, marmelader, lemon curd, frukter, olika kakor, bakverk, tårta osv. Kaffe och te fanns det såklart också, men jag var mest sugen på vatten - så det blev flera glas bubbelvatten till allt det goda - då det var riktigt varmt inne i slottssalen.
 
Herrgården i förgrunden och slottet i bakgrunden :)
 
Huset "Vagnsmeden", där vi hade vårt rum :)
 
 Fina blommor!
 
 
Den gamla Kuskbostaden (röda) och Förvaltarbostaden (gula)
 
Efter Afternoon Tea:t gick vi till rummet igen, hämtade en filt och korgen vi fått med bubbel i och gick iväg för att hitta en mysig plats att sitta på. Solen stekte, så vi satte oss på en filt i skuggan. Satt där och pratade, njöt av den vackra omgivningen, tittade på bröllopspar som fotograferades och skålade i bubbel. Så himla mysigt och välbehövligt <3 Sen blev det en promenad runt om i området, med kameran i högsta hugg. Vi gick förbi den stora båthamnen med massor utan segel- och motorbåtar i alla dess storlekar, gick över parken där det satt en massa folk på filtar, tog det lugnt, vissa lyssnade på musik osv. Jag kände verkligen att sommaren var kommen :) Sen kom vi bort till stranden, jag kände på vattnet och det var faktiskt rätt så skönt, hade kunnat bada. Dock så såg vi där och då att det började komma in mörka moln rakt mot oss och vi antog att det skulle bli regn senare mot kvällen.
 
Skål!
 
 
 
Båthamnen!
 
Parken, sedd från slottet...
 
 ...och slottet sett från vattnet/parken
 
I området där vårt hus låg
 
 
Väl tillbaka på "hotell"-rummet tog vi det lugnt, duschade och gjorde oss iordning för middagen inne på slottet. Vi fick något enstaka stänk regn på oss på vägen dit, men det var inte så att det gjorde någonting. Det bjöds på en fyrarätters middag som var riktigt god! Middagen hölls i samma sal som Afternoon Tea:t var i, så jag förväntade mig att det skulle vara varmt där igen. Det var det, men inte riktigt lika farligt. De hade försökt att vädra ur så gott det gick. Efter middagen gick vi ner till båthamnen och tittade, där det var livemusik och "håll-igång", innan vi gick tillbakak till vårt rum. Det blev en rätt så tidig kväll för oss sedan, småbarnsföräldrar som vi är, haha ;)
 
Dags för mig och magen, och A förstås, att få mat ;)
 
Förrätt - Syrlig lax och kammussla med sockerärtskräm och chilikrutong
 
Huvudrätt - Kalvrostbiff med friterad kalvbräss, vårprimörer, balsam- & tryffelreduktion och potatisterrin med ramslök
 
Första efterrätten var "Kvällens smak av slottets sorbet" - Körsbärssorbet med chokladkulor. Var jättegott, men det blev ingen bild på den :)
 
Sista rätten - Apelsintarte med vispad grädde, granatäpple och apelsinzest
 
 
På söndagen vaknade jag och kände att det här måste ha varit typ första gången jag sovit på ett hotell och inte tyckt att täcket varit för varmt (eller för kallt). Det var helt perfekt. Det kändes dock väldigt tjockt på kvällen, men det var tydligen hur bra som helst. Vi gjorde oss iordning för frukost och gick ner till slottet igen. Nu väntade bufféfrukosten uppdukad i källarvalvet. Fanns mycket gott till frukost och vi åt oss mätta innan vi sedan gick och packade ihop, checkade ut och åkte hemåt, för att hämta Allie. Hon hade haft det så bra så med farmor och Benny, samt farbror Marcus och alla andra som hade varit där. Allie hade haft två tjejer till där som hon hade lekt med under lördagen och hon hade sedan sovit hela natten. Vi var kvar där en stund och pratade och fikade lite innan vi åkte hem, efter en riktigt lyckad födelsedagshelg - tack älskling, det där var precis vad jag behövde <3
 
Matchar blommorna på trappan ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback