Allie, fram till idag

Sist jag skrev här på bloggen om Allie, vår julibebis som föddes 2016, så var hon bara 5 månader gammal. Hon hade nyss börjat smaka på riktig mat, hade börjat vända på sig och fick testa på att hoppa hoppgunga. DÅ tyckte vi att hon var stor. Och att tiden hade gått snabbt. Nu är hon 22 månader, det har alltså gått 17 månader till! Helt ofattbart - men framförallt har det varit väldigt spännande att se henne utvecklas från en bebis till ett litet barn <3
 
Idag är det alltså mindre än 2 månader kvar till hon fyller 2 år. Hon väger väl en sisådär 13 kg och är ganska (haha) lång. Vi har allt mer börjat gå över på storlek 92 på kläder, och jag märker även att hon kan ha vissa plagg i 98. Känns som att Neo precis hade det, och han har ju hunnit fylla hela 6 år! Hon har haft massor utav kläder i strl 86, mest en massa ärvda kläder från både Neo, kompisarna Nora & Ethel och efter min yngsta syster. Det känns som att i 92 och 98 har hon inte lika mycket kläder längre, så där kan jag få chansen att köpa lite nytt - hihi. Det har ju sklart varit jättebra för plånboken att ha fått  ärva så mycket kläder, men det är ju kul att handla lite också :)
 
Allie började gå den 27 maj 2017, alltså lite drygt 1 månad innan hon fyllde 1 år. Sen har det blivit en väldans fart på henne, hon springer och klättrar och tycker om att hoppa ner från saker (mamman blir såklart rädd ibland). Hennes födelsedag var hon tyvärr sjuk på, men vi firade med släkten några dagar tidigare :) Jag hade bakat en sockerfri tårta med en massa grädde och jordgubbar på, men hon smakade knappt på den över huvud taget. Hon ville ha enbart jordgubbar på sidan iställe ;) Födelsedagen firade hon i min gamla sjömansklänning, och roligaste presenten hoon fick var trehjulingen - den har använts väldigt mycket sen dess!
 
Äter själv, men mer än såhär smakade hon inte :P
 
Tårtan - jag tyckte att den blev rätt fin i alla fall :)
 
När Allie var 14 månader började jag skriva en lista på de ord hon kunde säga. Några av dem var mamma, gunga, titta, sitta dä, klocka, docka, lampa, mjau, voff och brosh (brorsan). När hon blev 15 månader hade jag fyllt på listan med bla orden pappa, gröt, sko, dosa (fjärkontroll) och Bää (till "vad säger fåret"). När hon sedan blev 16 månader så hade det kommit så mycket ord att jag inte längre dokumenterade. Idag pratar hon massvis, och det är så roligt att prata med henne! Från att bara för nån månad sedan säga två ord efter varandra så pratar hon nu med meningar, 4-5 ord efter varandra och hon förklarar verkligen vad hon tänker och känner. Hon är även väldigt rolig när man tex frågar "Är det där pappa?" och pekar på storebror - "Nääääe" säger hon och skrattar.
 
Allie är ett riktigt utebarn. Hon älskar att få vara ute och leka, oavsett årstid. När man hämtat henne från förskolan blir hon tokig varje gång vi ska gå in, om hon inte har fått vara ute på vägen hem/hemma 1-2 timmar först ;) Ute vill hon gärna klättra upp för/ allting, åka rutschkana, cykla på sin trehjuling och gunga. Hon ser verkligen upp till hennes storebror och tycker mycket om att leka med honom. Det är även kul att leka med grannarna i sandlådan eller spraka/kasta boll. Något mer hon älskar att göra nu för tiden är att lägga Bamse-Lotto. Hon får en lotto-bricka och tar sedan korten och lägger dem på rätt plats. Hon har även börjat lära sig vad figurerna heter och berättar vad de gör.
 
"Spela Bamse-honungen", som hon själv säger :)
 
Och som tröjan säger, hon har redan hunnit vara i New York! Vi var där i mars, första gången för mig, första gången för Allie och andra gången för A - men säkerligen inte den sista för någon utav oss. Jag kommer att berätta om vår resa i ett senare inlägg.
 

Kommentarer
EVELINA säger:

Tiden springer verkligen i väg! Roligt att läsa om allt som hänt under de här månaderna :) Jag har själv en pojke på 19 månader, så känner igen mycket av det du skriver, vilket är extrakul :)

Svar: Ja det gör den verkligen! :O Jaha va kul, nästan samma ålder :) Såg att du även var gravid med ett lillasyskon - stort grattis!
Helbraflinga

2018-05-11 | 14:56:36
Bloggadress: http://evelinawilson.blogg.se
Cissi säger:

Å vad roligt, både att läsa om utvecklingen och att upptäcka att din börjat bloggar igen ;)

Svar: Tack! Kul att höra att du gillar det också :)
Helbraflinga

2018-08-10 | 15:48:12
Bloggadress: http://nastanperfekt.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback