Headache

Vanliga symtom vid spänningshuvudvärk är att:

  • Man får en dov, molande eller tryckande värk. Den är vanligtvis inte skärande, huggande eller pulserande. - Stämmer
  • Värken är oftast dubbelsidig. - Stämmer
  • Den återkommer i perioder som varar från timmar till dagar. - Stämmer
  • Värken är lätt till måttlig. Den kan variera, men blir ofta värre under dagen. - Stämmer
  • Den blir inte värre av fysisk ansträngning utan lindras istället ofta. Kraftig fysisk ansträngning kan däremot ge ökad huvudvärk hos vissa. - Stämmer. Hade ont i huvudet hela dagen igår, men när jag tränade gick den över, för att sedan komma tillbaka en timme efter...
Spänningshuvudvärk kan ha många olika utlösande orsaker. De vanligaste är sömnbrist, stress och trötthet. - Känns dumt, men trötthet orsakas väl av sömnbrist...?
 
Vanligast bidrar dålig hållning till att muskulaturen spänner sig, exempelvis vid stillasittande arbete. - Hmm, och vad har jag då, om inte dålig hållning och ett stillasittande arbete....
 
Det är dock inte alltid som man vid spänningshuvudvärk finner spända muskler. Forskarna tror i det fallet att det handlar om obalanser av olika substanser i hjärnan, bl.a. serotonin.
 
Det mesta stämmer ju tycker jag, dock inte var värken sitter. Visst att den är dubbelsidig, men den finns inte på de rosa områdena, utan istället ungefär på det gröna bak i huvudet. Har haft det här i flera dagar och gissar på att största orsaken är dålig sömn och dålig hållning, men sen är jag ju stel som en pinne i nacke/axlar också... Igår fick jag även ont i ögonen, eller musklerna runt om kanske det är, mest över ögonen. Det försvann till i morse, men nu är det tillbaka igen. Har kollat runt lite vad folk skriver om det, och ont i ögonen verkar också vara ett symptom till spänningshuvudvärk. Så det kanske är det jag åkt på ändå, hoppas det går över snart bara - för värktablett hjälper inte (gjorde inte igår i alla fall)..
 
Någon som har en annan idé?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback