Misslyckat pepparkaksbak

För ungefär en vecka sedan, nämligen i torsdags, rörde jag ihop min pepparkaksdeg och det luktade gudomligt i hela huset :) Jag var jättenöjd över att för första gången testat att göra degen själv och såg fram emot de (jag vet) goda pepparkakorna.
 
Förberedelserna inför pepparkaksbaket!
 
MEN, i söndags när jag tog ut degen ur kylskåpet och märkte redan där att det var något galet. Degen var alldeles för mjuk och kladdig. Såhär brukar inte pepparkaksdegen som mormor gör se ut, och det var just efter hennes recept jag bakade. Så jag skulle alltså misslyckas med bakandet den här dagen också, efter lussebullsbaket.... Jag var nästan redo att ge upp där. Men, jag tog en hel del mjöl och blandade in i degen och kavlade ut den på en rejält mjölad bänk. Jag tryckte ut pepparkakorna och började ta bort degen mellan kakorna. Då går bladet på min Lilleman (kniven) av!! Jag har aldrig varit med om att en kniv gått av sådär - bästa pepparkaksbakarkniven... :( När jag sedan skulle flytta över pepparkakorna på plåten så sitter de ju såklart fast i bänken och går inte att få fina för fem öre - så det är bara att kleta ihop all deg igen.
 
Lilleman - bild lånad från firstdesign.
 
Samtidigt som jag var jäkligt besviken och fundrade vad som hade gått fel den här gången så gav jag mig f*n på att jag skulle få ut några pepparkakor av det hela. Degen hade jag ju ändå trots allt gjort själv för första gången och den var ju väldigt god (jag hade provsmakat + att jag visste hur den brukade smaka). Så min lösning på det hela blev att smöra plåtarna och helt enkelt kavla ut degen direkt på plåten, på så sätt slapp jag ju flytta (och förstöra) pepparkakorna. Då kommer NÄSTA problem, plåten är för djup och jag kan inte kavla ut degen, då kavelns hantag tar i kanterna och kaveln därmed "flyger" ovanför pepparkaksdegen. Handtagen går heller inte att ta bort på kaveln... Det fanns ju dock en hyfsad lösning på det - Neos lilla kavel. Den var faktiskt även bättre än den stora i ett till avseende; degen fastnade inte lika lätt på den. Tummen upp, eller nåt...
 
Mina "hjälpredor"...
 
Jag fick faktiskt ut några pepparkakor av det hela, men ju längre tid jag hade degen utanför kylskåpet, desto mjukare blev den. Det blev även svårare och svårare att baka ut degen och få den fin och till slut var den som smör... Så totalt sett gjorde jag lite pepparkakor, så det fyllde vår burk + lilte till, åt upp en del pepparkaksdeg (såå gott!) och slängde sedan en del. Usch vad less och besviken jag var (och är)! Till råga på allt så smakade inte pepparkakorna allt lika mycket (som degen gjorde) efter att de gräddats - så då fick jag bli besviken en gång till... Jag har ni bakat färdigt pepparkakor för det här året, nu tänker jag hålla mig till julgodis och bröd och hoppas att det går mycket bättre. Wish me luck!
 
Nej nu ska jag faktiskt försöka lägga det här bakom mig och se framåt - så ni får faktiskt se en bild av (en del av) pepparkakorna som faktiskt blev något att ha. Mumin, Lilla My, granar och grisar :)
 

Kommentarer
Småstadsfrun säger:

Hahah åh denna är så #detblirjuländå eller hur?? Älskar att du ändå inte gav upp utan fortsatte kämpa in i det sista. Det kallar jag riktig fighting-anda!

Svar: Haha ja det är väl lite så det är ;) TACK för din kommentar, den gjorde mig väldigt glad! :)
Helbraflinga

2014-12-04 | 14:49:02
Bloggadress: http://www.smastadsfrun.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback