Pepparkakans dag!

Idag är det den 9 december, och jag börjar äntligen känna mig frisk(are). Har varit sjuk i två veckor nu imorgon och haft en jäkla förkylning som gjorde mig helt golvad, med svårigheter att andas normalt och sedan en bihåleinflammation som inte ville sitta i i bara 1, 2 eller 3 dagar, utan snarare 7... Hoppas, hoppas att jag kan få bli frisk nu så jag är pigg i helgen när vi ska ha "Lilla Julafton".
 
Börjar dock få lite panik över allting som ska göras innan dess, och likaså julklappsshopping. Har i och för sig en del gjort, en del ska fixas ikväll (eller i morgon kväll) och sen återstår lite brödbakning och någon till sort julgodis. Men efter ikväll kan jag nog lugna ner mig lite och avrunda kvällen med lite glögg, pepparkakor och pepparkaksmuffins - jag menar, det är ju ändå pepparkakans dag idag!
 
Ska ni äta (extra mycket) pepparkakor idag? :)
 
 
Tänkte även passa på att gratulera alla Anna på namnsdagen också! Det är lite kul att de som gör Sveriges mest älskade pepparkaka heter just Annas Pepparkakor, när Anna har namnsdag idag. Och eftersom att jag inte kunde sluta tänka på om det här med Annas Pepparkakor, namnsdagen och pepparkakans dag hör ihop så googlade jag lite... Det här kom jag fram till:
 
  • Anna har under hela 1900-talet haft namnsdag den 9 december (källa), enligt Wikipedia ända sedan 1708.
  • En utav systrarna som grundade Annas Pepparkakor (1928) hette just Anna.
  • Pepparkakans dag instiftades 1996 (källa), av just Annas Pepparkakor, och detta på grund av att Anna har namnsdag den 9 december (källa).
Jag tänkte väl, det måste ju haft någon koppling ;) Sen hittade jag även lite annan kul fakta:
  • Ända sedan 1300-talet har det bakats pepparkakor i Sverige (källa).
  • Den här dagen koras Årets Snällaste på Gröna Lund (källa).
 
Uppdaterat: Det ligger ingen som helst källkritik bakom det här, så det kan vara så att det finns felaktigheter.
 

Kommentarer
en chic mammas bekännelser säger:

åh så gott :D vi har med bakat.

sv: tusen tack, jag tyckte det var dag för lite juligt :D

2014-12-09 | 17:48:28
Bloggadress: http://frureinhold.se
Camilla säger:

Blev inte en endaste pepparkaka igår, aj aj! Får ta igen det idag ;)

Men ja, en digital termometer underlättar väldigt! Jag skulle inte greja att hålla på med att göra kulprovet, knäcken/kolan skulle hinna koka sönder medan jag gjorde det :/ Finns för 99 kr hos Clas Ohlson!

Svar: Ja ajaj, det får du allt göra ;)
Tack för tipset, jag ska kolla där! Jag gjorde kulprovet, men förstod nog inte att det precis skulle gå att göra en kula, utan tänkte mest att kolan får den seghet som kulan fick. Men sen gick det lite för snabbt... ;)
Helbraflinga

2014-12-10 | 09:06:12
Bloggadress: http://radhuslivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback