Södertuna Slott

Otroligt lång mellan gångerna nu igen, men förra helgen (fredagen den 13:e) var vi i alla fall iväg på Sommaraktivitet med hela företaget (alltså även Uppsala- och Jönköpingskontoret). På dagen blev det först frukostmackor innan FEM-kursen startade. Jag var med på nybörjarkursen och det kändes inte alls att det var särskilt svårt. Efter lunchen (som bestod av jättegod torsk med risotto) blev kursen dock svårare. Var mer att göra och det gick snabbare, men det gick ändå rätt bra. Just att rita upp modellen var väl kanske inte det svåra heller, men att tolka laster och sådant är väl lite värre. Får se om jag får användning av programmet redan i höst, då jag får nya uppgifter... :)
 
Baksidan av slottet
 
Kurserna var slut vid halv fem och då var det fri aktivitet fram till 20.00. Först blev det vin/öl ute på terassen en liten stund innan vi fick flytta i ett utav slottsrummen (det började regna). Satt där i en timme och pratade, var särskilt kul att prata med de från de andra kontoren och lära känna dem lite bättre :) Sen blev det iväg på "spa", eller egentligen blev det bara badtunnan (inte så bara det heller iofs) tills händerna var russin och sen ett kort bastubesök. Jag klarar verkligen inte av att basta, det är så varmt och sån hemsk luft som man inte kan andas i. Efter att vi duschat och fixat oss var det dags för middag på slottet (ooh, visst låter det fint? ;) ). Det här är vad vi fick:
 
Förrätt: Kräftsoppa, kräft-mouselin, blomkålspuré och sesamflarn + vitt vin
 
Huvudrätt: Vildsvinsstek med potatisterrin och rödvinssås + rött vin
 
Efterrätt: Södertunas egna rabarber med smuldeg och filmmjölkssorbet + vitt dessertvin
 
Var riktigt fin och god mat tycker jag, bäst var nog kräft-mouselinen som smakade jättemycket kräfta och var såå god! Sämst var nog desservinet. Jag har aldrig druckit dessertvin förut och tyckte inte riktigt om den där söta smaken det hade.
 
Efter middagen blev det kaffe (och kaka om man så ville) nere på slottet och sedan blev det en lugn kväll i festens tecken. Helena fick med mig på efterfest inne på ett utav rummen, när jag egentligen hade tänkt gå o lägga mig. Jag vet inte hur många personer vi klämde in i ett rum, men vi hade riktigt kul och jag ångrade inte alls att jag följde med :) Kul att känna sig delaktig i något som händer om ni förstår vad jag menar. När ett gäng tänkte gå och bada tunna kl 2 på natten kände jag igen att "nu borde jag gå och lägga mig". Inte för att jag egentligen var så trött, men för att vi skulle vara upp och börja aktiviteten kl 10 dagen efter. Så den här gången gick jag och la mig.
 
Flygeln som vi sov i...
 
...och morgonutsikten från rummet :)
 
Frukosten dagen efter var ritkigt god, och som vanligt (på hotell och liknande) åt man för mycket ^^ Men jag hade energi till aktiviteten som började kl 10 i alla fall. Eller ja, något senare blev det ju eftersom vissa inte var där i tid. Vi delades in i 6 lag med 5-6 personer i varje. Sen fick alla lag en varsin ryggsäck innehållandes en kamera, en gps, penna och ett blad med olika uppgifter, gåtor och klurerier vi skulle lösa. Vi hade 4 stationer vi skulle vara vid vid vissa tider, däremellan fick vi lösa de uppgifter vi hade på papperet. Stationerna var:
 
Ränna med golfboll - En boll skulle transporteras i rännor som varje person fick hålla i och flytta sig med, flest bollar i hinken vann efter utsatt tid.
Pussel - Stora bitar med trianglar och kvadrater som skulle byggas ihop till en stor rektangel, en triangel och en kvadrat. Ledtrådar fanns, men gav poängavdrag.
Gång i en stor trätriangel - En person stod i triangeln som stod på högkant. I triangelns topp satt massor av rep fast som 3-4 personer på varsin sina fick hålla i (plus 1 framför och 1 bakom). En sida skulle dra åt gången så att triangeln med personen i gick framåt. Här var det samarbete mellan två lag.
Magnet- och bokstavslek - Laget skulle dra i snören som satt i en magnet så att magneten flyttade sig och plockade upp olicka brickor som låg på marken. När man samlat in alla brickor skulle man få ihop bokstäverna till ett ord. Det svåra var att allt skulle göras under tystnad.
 
Jag tyckte att Gång i Trätriangeln var helt klart roligast :) men hela aktiviteten/tävlingen i sig var helt klart superkul! Man såg att tävlingsinstinkten kom fram i väldigt många, även om folk var slitna från dagen innan. Den här gången vann tyvärr inte mitt lag, men vi kom på en hedrande 2:a-plats och lyckades i alla fall vinna 2 utav stationerna :) Superroliga två dagar verkligen!
 

Kommentarer
Cissi säger:

Låter som några bra dagar och vilken fint slott ;)

2014-07-02 | 11:26:00
Bloggadress: http://nastanperfekt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback