Egna proteinbars

Här om dagen när jag satt hemma och var sjuk ville jag ha någonting att göra. Så jag testade att göra proteinbars för första gången. Gick efter det här receptet men ändrade lite grann, såhär såg mitt ut:
 
100 g proteinpulver (jag använde Eiselt Double Pro Double Chocolate)
2,5 dl havregryn (50/50 fiber/vanliga)
0,5 dl jordnötssmör
2 st mogna bananer
35 g naturella nötter (jag använde para- och cashewnötter)
200gr choklad (jag hade 75% och vit)
 
Jag blandade först proteinpulver, havregryn och hackade nötter i en bunke. Sen mixade jag ihop banan och jordnötssmör till en slät smet och hällde i bunken. Jobbade ihop degen och tryckte sedan ut den på en smörpappersklädd plåt, ungefär 1cm tjockt (och fyrkantigt). Det fick ligga i ugnen i 12 minuter på 175° innan jag tog ut dem och delade de i så stora bitar jag ville ha (gjorde 8 bitar). Jag smälte sedan chokladen i vattenbad och bredde (säger man verkligen så...?) ut den på barsen. De fick sedan stå i frysen tills chokladen hade stelnat (men inte så att barsen frusit) och sen förvarade jag dem i kylskåpet.
 
Och de har gått åt med en rasande fart här hemma! När jag gjorde dem tyckte jag att de blev väldigt torra, själva degen liksom "dammade" nästan och jag funderade hur se skulle kunna sitta ihop som bars. Men efter att jag packat ihop degen så mycket jag kunnat  och haft de inne i ugnen satt de faktiskt ihop lite bättre. Och efter att jag haft på chokladen så blev de ju lite stelare och ännu bättre. Min favorit var såklart den med vit choklad på, de hade den där söta smaken som skulle behövas (de med mörk choklad blev lite för sträv, sa A). Man kunde ha i sötning om man ville, så det kommer jag nog testa nästa gång.
 
De blev ju rätt fina ändå, även om de inte ser fabriksgjorda ut ;)
och billigare per styck blev de säkert också!
 

Kommentarer
Siri |Diabitfit| säger:

Himmel o pannkaka vad gott det där såg ut :D

Svar: Ja det var de :) Testa vettja!
Helbraflinga

2014-11-01 | 20:03:15
Bloggadress: http://sirinilsson.se/
Siri |Diabitfit| säger:

Skulle gärna testa men har ingen ugn :}

Svar: Aha, nej då blir det nog lite svårare tyvärr...
Helbraflinga

2014-11-01 | 20:14:22
Bloggadress: http://sirinilsson.se/
Ida - foto & häst säger:

åhh så gott! så enkelt oxå :D
sv; ja de var det verkligen, otroligt fint!! tusen tack fina du ❤

2014-11-05 | 08:25:33
Bloggadress: http://prinsesc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback