Ostkakans dag

Idag är det den 14 november, vilket både innebär Ostkakans dag, min & A's månadsdag och även min namnsdag (mitt mellannamn, men ändå - jag har ju ingen annan namnsdag längre...). Kommer ihåg att vi alltid åt ostkaka den här dagen förut när jag bodde hemma och det är ju såå gott! Kändes lite som ett firande av min dag också, hihi :) Jag brukar inte ha koll på så många såna här typer av dagar, men just oskakans dag vet jag därmed när den är ;)
 
Tycker ni om ostkaka? Brukar ni köpa eller göra själv?
 
Jag har länge tänkt att jag ska testa att göra egen ostkaka eftersom att A inte tål Frödinges ostkakor (vilka är typ de enda jag vet om. Och det är dock inte så konstigt att han inte tål deras ostkakor efter som att de består av till största del mjölk, grädde, ägg, vetemjöl, socker, mjölksocker, skummjölkspulver = LAKTOS). Det har dock aldrig blivit av ännu, men nu blev jag mer sugen på det när jag kom på vilken dag det är :) Såg även nu när jag var in på Frödinges hemsida att de har en ny variant av ostkaka, nämligen saffransostkaka - hur passande var inte det? :D Också ett måste att testa, och såklart utvärdera!
 
 
 
Frödinge Ostkakas gamla utseende, men det är så jag kommer ihåg dem...
 
En sak som jag ofta funderar på är det här med Ostkaka och Cheesecake. Är man i Sverige och beställer en cheesecake får man oftast något som smakar som det jag tänker mig cheesecake - nämligen fryst cheesecake. Den kanske inte alltid är just fryst (eller oftast inte faktiskt), men den smakar i alla fall åt det hållet. När man sedan beställer cheesecake utomlands så får man allt som oftast en cheesecake som smakar som (Frödinges) ostkaka. Så på senare tid har jag slutat beställa det utomlands, eller där man inte ser vad det är, just för att jag inte vet vad det är jag får. Kommer ihåg en cheesecake jag fick i Spanien, den var faktiskt en blandning av de båda. Den var kylskåpskall och skiktad i två lager, ena lagret smakade ostkaka (typ Frödinge) och det andra skiktet smakade fryst cheesecake (om är inte just fryst). Nu blev det röringt här känner jag, men jag hoppas ni förstår...!?
 
Vad har ni för erfarenheter om de här skillnaderna?
 

Kommentarer
Jessica säger:

Att det bara är på kalas man kan äta cheesecake för då är den fryst och god, utomlands och på caféer i Sverige är den inte fryst och smakar skit ;)

Svar: Haha bara på kalas, inte ens hemma alltså? ;)
Helbraflinga

2014-11-15 | 08:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback