Dubai dag 1 & 2

Nu när jag ändå är hemma och är sjuk, och med andra ord har tid att blogga, så kommer här det första inlägget om Dubai. Vi var ju där på studieresa med jobbet den 9-13 oktober - och vilken häftig resa det var! Det kommer mest att bli bilder - så håll i er ;)

På torsdagen åkte vi från jobbet vid lunchtid och planet lyfte sedan vid 13.55. Vi flög med Emirates, och det var den bästa servicen/utrustningen i planer som jag någonsin varit med om. Men då har jag typ heller aldrig flygit utanför Europa. Så på vägen ner var det inga problem att roa sig med tv:n vi hade framför oss. Jag tittade på filmen The truth of Emanuel, kollade på nån serie, spelade en del spel på "tv:n", gick runt i planet och pratade med folk runtomkring, åt flygplansmaten (som bara den tog en bra stund - det var inte direkt lite man fick, se nedan) mm. Vi landande 22.25 (deras tid) och då var det bara att åka till hotellet och sova - det väntade en lång dag därefter.

Förrätt (längst upp till vänster): Potatissallad med skinka, sallad och tomat
Huvudrätt (längst ner): Saffransris med grillad lax och kokta grönsaker samt bröd
Efterrätt (längst upp i mitten): Citron- & Vanilj- tartlette, typ
Övrigt: Vatten, kaffe, crostini och salta kex med chilimarmelad samt mjukost

På fredag morgon vaknade vi och gick ner och åt hotellfrukost - och är inte hotellfrukost det bästa som finns? :D När vi sedan kom ner till entrén på hotellet fick alla plocka på sig en massa grejer som skulle följa med oss under dagarna där nere, nämligen bygghjälm, arbetsskor (med stålhätta), reflexväst samt audiguider (hörlurar) som var ihopkopplade med guidernas (var nog det smartaste med hela resan). Sen bar det av:

Vi fick åka deras självgående tunnelbana/spårvagn ut på Palm Jumeirah (ni vet, en av öarna som ser ut som en palm uppifrån) och fick på vägen ut höra en del om ön. Vi stannade vid ett stopp, som ännu inte hade någon plattform att kliva av på, men som senare skulle bli ett shoppingcenter. Annars fick vi se Atlantis hotell och dess vattenland samt höra företaget Nakheel berätta om hur de byggt ön och även hur världsöarna (ni vet de som ser ut som hela världskartan) är uppbyggda (men ännu ej färdigställda). De berättade även hur de byggt upp stora vallar när de byggt tunneln ut till palm-ön. Den går alltså under vatten, men byggdes torrt.

Byggandet av tunneln

Tv: Gropen där vi stannade. Th: Hur det skulle se ut när det var färdigt. Den runda ljusbyggnades i mitten skulle vara stationen (där vi stannade)

Tv: En bild på mitten av ön. Var så häftigt att alla som bodde på varje "blad" av ön delade på varje vik som gick in däremellan. Såg inte så dumt ut kan jag säga :) Th: Nakheels kontor.

Jag var bara tvungen att ta bild på de fina (och underbart doftande) jasminblommorna :)

Vi åkte sedan vidare för ett platsbesök ute i solen, utan tak! Och då var det 36 grader i skuggan, fick jag höra i efterhand. Det var sjukt varmt som det var, och som om inte det räckte så var vi tvugna att klä på oss, då tjejer inte fick visa benen på byggarbetsplatsen. När vi gått runt där en stund blev det sedan en avkopplande, men till slut lite stressig lunch på golfbanans restaurang. Alla våra besök under dagen var tidsbokade, så kom vi efter i något var vi ju tvugna att ta igen det med något annat - så maten blev ofta lite lidande.

Tv: Såhär såg vår grupp (på 68 pers!) ut på bygget.
Th: Utsikten från byggarbetsplatsen mot bl.a. Burj Khalifa (längst till vänster i bild)

Och såhär snygg var jag i full mundering... Fin matchning va? (not!)

En del av sallads-/huvudrättsbordet

Efterrättsbordet - jammie! :)

...lite random byggnader som vi åkte/var förbi (klicka för större bilder).

Sen var det dags för Burj Khalifa, vilket är väldens högsta byggnad och byggnadsverk. Vi fick gå igenom gallerian Dubai Mall för att köa och sen åka hissen upp till 124:e våningen (av totalt 162). Hissen gick i en rasande hastighet (10 m/s ~ 3 våningar per sekund!) men trots det kändes det knappt att man åkte, det var bara locket i öronen som gjorde en påmind om det. Var rätt häftigt att vara där uppe sedan och titta ut över hela staden, men man fattade inte riktigt hur högt upp man var. Allt var ju ändå så långt bort. Var lite som att flyga flygplan faktiskt :P

Burj Khalifa och dess utsikt, både nerifrån och uppifrån (klicka för större bilder)

Utsikten var inte dålig!

De övriga låga (men annars så höga byggnaderna) reste sig runt vattnet bakom Burj Khalifa.

Den sista byggnaden vi fick se innan middagen var O 14 (säg det på engelska, inte svenska, det låter såå mycket bättre!). Det var en jättehäftig byggnad utan några som helst hörn i fasaden. Den var "klädd i en schweizerost av betong" vilken inte bara såg cool ut, utan även gav skugga och svalka till huset. När fönster skulle tvättas på det huset fick fönstertvättarna åka på en speciell maskin innaför "skalet" för att komma åt, en meters bredd hade de att röra sig på. Smidigt? nej. Men speciellt i alla fall (som allt annat i Dubai).

Några bilder från O 14 (klicka för större bilder)

På kvällen blev det middag på en utav alla träbåtar (Dhow) i Dubai Creek. Det blev god mat och trevligt sällskap samtidigt som man skulle ta in allt man sett under dagen.