Vidare i Örebro

Klockan åtta hade A bokat bort på restaurangen Drängen (eller var det Dr Ängen det hette?) som skulle vara en väldigt fin restaurang. Och om det var sen! Innan förrätten kom in fick vi en varsin liten apertiser som var upplagd på böjda skedar, glömde dock att ta bild på den, så den får ni vara utan. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för något heller, men en bit griskött som var kokad väldigt länge och med en massa smaker på var det i alla fall - och väldigt gott! Förrätten sen blev:
 
Knaperstekt getost med rödbetssorbet och karamelliserade nötter
 
Och det var verkligen hur gott som helst! Kombinationen av smakerna var verkligen perfekta :D Rödbetssorbet lät ju lite konstigt från början tänkte jag, och enbart den i munnen smakade (inte helt konstigt) enbart rödbetor. Men tillsammans med getosten och de karamelliserade nötterna så var det verkligen en perfekt smakkombination. Huvudrätten sedan, bestod av:
 
Grillad kalv med kräftravioli, tomat beurre blanc och svartrot
 
Även det var väldigt gott. Kräftraviolin, som också innehöll kyckling, var nog höjdpunkten på den rätten. Till efterrätt tog jag:
 
Chokladsufflé med brynt smörglass och hallonkompott
 
Hade inte alls tänkt ta den efterrätten från början, men när jag fick höra att glassen hade vit choklad i sig drog sig liksom hela jag till den efterrätten. Vit choklad-glass är ju hur gott som helst! :) Tyvärr så tyckte jag inte att glassen smakade nå vit choklad, men det var jättegott i alla fall!
 
Efter restaurangbesöket promenerade vi tillbaka mot stan. På vägen blev vi sugna på godis (ja jag vet att vi åt efterrätt nyss, men det kan inte hjälpas) så vi stannade och köpte en påse Ahlgrens Bilar på vägen till hotellet. Man tänkte inte alls på vad klockan var, så vi gick in på Pressbyrån, där det lyste och var några personer. Men när vi precis klivit in ropade han i kassan att de stängt, det var bara killen där borta som skulle få köpa en tidning. Snopna gick vi vidare och kollade på klockan 22.59.45 - de stängde alltså kl 23... Vi hade dock sett en annan kiosk tidigare under dagen dit vi gick och fick vårt godis till slut ;)
 
På söndagen sedan vaknade vi efter att ha sovit i en säng som jag tyckte var alldeles underbar. Inga hotellsängar brukar vara sådär sköna... Täcke, kudde och madrass var perfekta (för mig) - så ett stort plus till First Hotel! Vi åt frukost, checkade ut och började promenaden mot Wadköping. Det var gamla små röda timmerhus (några i annan färg och ej timmer) i ett jättemysigt litet samhälle. Trots att klockan bara var runt tio på förmiddagen en söndag hade några småbutiker öppet :) Typ allting där inne var ju fint, men vi köpte ingenting i alla fall :P Vi gick sedan runt i Stadsparken igen och knäppte ytterligare kort på blommorna som fanns där. Här kommer en samling av blommorna och Wadköping (och kanske lite annat) från båda dagarna:
 
(klicka för större bilder)
 
Det här blev en av mina favoriter.. :)
 
(klicka för större bilder)
 
Det här känns verkligen som att det är Örebros symbol - slottet! :)
 
 
    
(klicka för större bilder)
 
Lilla Butiken i Wadköping
 
  
(klicka för större bilder)
 
Vi var kvar några timmar till i Örebro och hann med lite shopping/fönstershopping och en fika/lunch innan vi åkte hem. Det blev en latte (igen) och en grillad bagel - Mums :) Sen åkte vi hem och jag gjorde min plikt, nämligen röstade. Riktigt mysig helg med min finaste <3 och en stad jag vill tillbaka till :)

Kommentarer
Susanna Maria J säger:

Wow vilken lyxmiddag!!

Svar: Ja det var det verkligen, och det bästa var nog att det var så billigt jämfört med vad samma måltid hade kostat i Stockholm :)
Helbraflinga

2014-09-19 | 21:27:45
Bloggadress: http://oslofru.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback