Bildbomb: Dagsutflykt till Mariefred

I Lördags var jag, sambon och Neo till Mariefred. Hade sett att det fanns en gammal järnväg att åka ångtåg på, som jag tänkte att N skulle tycka om. Har även blivit lite inspirerad och nyfiken på Mariefred efter att Leila pratat om stället på hennes (och Niklas) pod "Eat this". Så sagt och gjort fick det bli en dagsutflykt dit!
 
På vägen till Gripsholms Slott fastnade jag för...
 
...det här underbara orangeriet och alla pelargoner - jag var helt lyrisk!
 
Utsikten var inte heller så dum :)
 
Foto: A
 
Det tog ungefär en timme att köra från oss i Tyresö till Mariefred. Väl där gick vi till Gripsholms Slott och tittade. Jag blev alldeles hänförd av slottsgården med dess blommor, balkonger och fina fasader. Vi gick även in i slottet och runt i alla rummen som fanns där inne. N var jätteduktig och gick/sprang runt hela tiden, upp för trappor och in i rum efter rum! Han tyckte nog att kanonerna var de mest spännande sakerna där inne, medan jag nog tyckte alla inredda rum. Det fanns såklart också en massa tavlor på alla kungar och drottningar (+ en massa andra) sedan Gustav Vasas tid. Det kostade 120 kr att gå in per vuxen (0-17 år gick in gratis) och jag tyckte verkligen att det var värt pengarna - det var ett jättefint slott!
 
Gripsholms Slott
 
Jag inne på borggården
 
 
Till höger: Ingången till slottet/museet
 
 
En massa fina kakelugnar fanns det!
 
Kanoner
 
 
Utlandskänsla, är det bara jag?
 
Fina dekorationer och rum!
 
När vi gått runt i slottet passade det bra med lunch, så vi satte oss ute på slottsgården för att äta vår medhavda picknick. Jag hade gjort amerikanska pannkakor (vissa nutellafyllda) kvällen innan, så de, hallon och foccacia hade vi med oss att äta. Var riktigt mysigt att sitta där i solen, även om det blåste, och förlänga sommarkänslan lite :) Även änderna hittade upp till oss och var riktigt nära oss, N sprang dock runt och jagade bort dem och tyckte att det var väldigt kul. Han var riktigt söt... :)
 
 
 
Efter att ha lämnat picknicksakerna i bilen gick vi in till centrum där det var väldigt mycket folk, troligen på grund av att det var SM i Gatumusik. Så det var mycket glädje och sång efter gatorna - supermysigt :) Själva Mariefred centrum var också supermysigt, en liten gammal stad med små trähus. Vi var in i några. bla Leilas General Store (såklart) och där inne vill man ju ha i princip allt, helst väggarma också ;) haha. 
 
Mariefreds hamn
 
Alltså, blommor och gamla hus/byggnader kan inte bli fel... 
 
Callanderska gården och Mariefreds kyrka
 
 
Typ den här! *smiley med hjärtögon*
 
Vi strosade runt, stannade och åt italiensk glass, N fick hoppa hoppborg och vi bara njöt av det fina vädret. Vid halv fyratiden gick vi sedan mot tåget (som är original från tiden 1890-1920), köpte biljetter och satte oss på träbänkarna i 3:e klass. Vi åkte sedan ungefär en kvarts resa (på de smalaste spåren som funnits för allmän järnvägstrafik) till Läggesta, där man fick kliva av och sträcka på benen och titta när de vände på loket. Sedan åkte vi tillbaka igen. Alla som jobbade i och runt tågen var klädda som tågvärdar säkerligen var förut och det var en väldigt mysig tur. N tyckte det var spännande med all rök som kom från loket och hur tåget tutade emellanåt. 
 
Stationshuset
 
 
 Tuff tuff tuff tuff, tut tut!
 
 
Här kopplar de på loket i Läggesta.
 
Jag rekommenderar verkligen folk att åka till Mariefred, särskilt om man bor i Stockholmsområdet, då det inte är så farligt långt dit. Något som också fanns där var som jag blev lite sugen på, var Sveriges äldsta värdshus med spa! Ser verkligen jättemysigt ut, så där kanske man skulle kunna spa'a, äta gott och övernatta nån gång... :) Vi hade en riktigt mysig dag i Mariefred som sedan avslutades med mer Leilainspiration när vi kommit hem - nämligen en av hennes efterrättspizzor :) 

Kommentarer
Lisa Karlberg säger:

Vad gott med amerikanska pannkakor!! Önskar att jag också kunde göra såna. Kanske ska testa en dag. Bästa picknickmaten ju!

2015-08-19 | 19:54:31
Bloggadress: http://lamadjur.blogg.se/
Fröken M säger:

Åh vilken mysig utflykt !!
Orangeriet ser ju verkligen fantastiskt ut.
Och du - efterrättspizzor - tell me more !! :)

Svar: Ja det var det verkligen :) Hihi ja, det är jättespännande och riktigt gott! Det här är min favorit (http://www.recept.nu/leila-bakar/leila-lindholm/fikonpizza-med-mandel-och-mork-choklad/), mandelmassan är verkligen underbar att ha på pizzan :)
Helbraflinga

2015-08-19 | 20:41:33
Bloggadress: http://frokenmela.se
Cissi säger:

Vilken mysig utflykt!

2015-08-21 | 09:32:46
Bloggadress: http://nastanperfekt.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback