Midsommar!

Så var även midsommarhelgen slut. Dagarna bara springer förbi och man hinner knappt sitta ner och andas. Kan vara lite därför som det här blogginlägget kommer upp nu, för att jag hade tid att skriva det på bussen på väg till jobbet imorse... :P 
 
I torsdags kväll började förberedelserna inför helgen. Jag gjorde en jättemaräng/pavlova som fick stå o ugnen utan lampa (!) i 1,5 timme, gissa om jag var orolig för den? Medan den stod där inne passade jag på att göra nästa grej till tårtan, nämligen rabarbercurd. Det tog också sin lilla tid med kokning och framförallt silning. Båda delarna såg i alla fall bra ut när jag var färdig så då gick vi och la oss.
 
På fredagen vaknade jag med N i sängen, vi låg och busade/kramades en stund innan vi gick upp och väckte pappan. Är så mysigt när N vill gosa på morgonen, inte alls så han ställer sig upp och hoppar eller vill brottas längre, nu är han mer kramsugen på mornarna :) När alla var vakna fortsatte jag att fixa med tårtan och greja i köket. Jag knoppade jordgubbar, som vi även åt till frukosten, rostade hasselnötter med honung och lade sedan ihop hela tårtan - och jag blev riktigt nöjd med utseendet! Receptet hittar ni här.
 
Glad Midsommar - Klänningen är den jag köpte på marknaden i London :)
 
Vid elva packade vi in oss i bilen och åkte mot Enköping. Tanken var egentligen att vi skulle åkt till min svärmors sommarstuga, men vädret var inte så roligt. Väl framme blev det ett litet midsommarfirande hemma hos svärmor + sambo, med sillunch (ja, jag tror faktiskt att jag kan säga att jag tycker om sill på riktigt nu), midsommarfika, en underbar gösmiddag och så en liten nubbe :) Även A's bror och deras mormor var där.
 
Grassagården - En av få borgargårdar i Sverige som finns bevarad på sin ursprungsplats.
 
Gårdens äldsta byggnad härstammar från tidigt 1600-tal.
Familjen Grass drev under 1700-talet en krog på gården, därav namnet Grassagården. 
 
På lördagen åkte vi till Strängnäs och gick runt nere vid hamnen, det är verkligen såå mysigt där! N (och jag med) fick leka i den stora lekparken, vi tittade på båtar, åt den underbara Slagstaglassen, besökte det supermysiga caféet Grassagården. Efter några timmar där var vi och hälsade på A's bror och blev bjudna på riktigt goda bananpannkakor med bär. Jag och N skulle sedan gå ut och leka en stund på innergården, men vi hann knappt ut innan världens regnskur kom pch vi fick springa in igen. N var dock helt med på noterna, jag tror inte att han ville bli blöt ;)
 
"Kolasnäcka" utan grädde - (här finns fler smaker att se). Jag och A delade på den här och det räckte gott och väl! När vi var där för två år sedan tog vi varsin, och då gick jag runt och mådde illa i några timmar efteråt... ;)
 
Vi var kvar i Enköping och åt middag (hos svärmor) innan vi åkte hem på kvällen. N somnade i bilen och vi hade en riktigt trevlig hemfärd. Tack allihopa för en fin och trevlig midsommarhelg!

Kommentarer
Fröken M säger:

Men åh, både tårta och glass får det ju att suga i sockertarmen !! herregud va gott det såg ut...
KRAM

2015-06-25 | 21:38:23
Bloggadress: http://frokenmela.se
Johan säger:

Tårtan ser riktigt god ut.

2015-07-01 | 10:24:05
Bloggadress: http://finest.se/soulful
Johanna säger:

Åh det verkligen vattnades i munnen på mig när jag läste om tårtan. Låter som ni haft det mysigt =) Hoppas allt är bra med er och ni njuter sommaren. Kram!

Svar: Mm, den var riktigt smaskig :) Tack vi har haft en väldigt bra sommar, trots avsaknaden av sol och värme - hoppas ni haft det bra ni med! Kram :)
Helbraflinga

2015-07-06 | 09:34:09
Bloggadress: http://johannaarntzen.se/
Anonym säger:

Vad skumt! Går inte att skriva vem jag är?

Ser ut som en jätteläcker tårta! Hoppas du har en bra sommar

//Cecilia http://nastanperfekt.blo.gg

Svar: Hmm va skumt.. bra att du säger till!
Tack så mycket, den var supergod :) Tack det har jag verkligen haft, lite dåligt med sol men annars så. Började jobba igår igen :/ Ni ser också ut att ha haft det bra :)
Helbraflinga

2015-08-01 | 15:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback