Vecka 29

Bebisen 
 

Bebisens mått är ca 40 cm mellan fot och huvud och den väger 1400 g. Det är trångt i livmodern och bebisen trycker med armbågar och knän. Bebisen kan också sparka mot revbenen och slå mot urinblåsan nu. En del bebisar kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen. Bebisen har fortfarande såpass gott om plats att den inte behöver vända sig med huvudet nedan ännu. Bebisen lägger på sig mer i vikt och hjärnan kontrollerar nu andningen och kroppstemperatur. Bebisen kan skilja på naturligt och artificiellt ljus. Bebisen har också blivit känsligare för ljud, ljus, smaker och lukter. Genom stresshormoner som kommer via ditt blod till moderkakan kan bebisen känna om du är stressad eller upprörd.

 

Mamman

 

Livmoderns topp är ca 10 cm ovanför naveln nu. Måtten är omkring 27 till 30 cm. Liten eller stor mage spelar ingen roll, det som är viktigt är att din kurva ökar som den ska. Viktökningen är ca 8,5 kg till 11 kg. Du kan känna ett visst obehag av att alla organ trängs undan av magen och barnet. Du kan också känna dig tung och trött i benen. Vila mycket och använd stödstrumpor om du behöver. En del gravida kan få problem med hemorrojder eller åderbråck nu. Det är på grund av det ökade trycket på blodkärlen i underlivet och i benen. 

 
Egna reflektioner
 
Ajajaj, i morse vaknade jag 5.43 av den starkaste krampen/sendraget jag någonsin känt, i vänster vad. I vanliga fall när jag får sendrag brukar jag kunna tvinga foten till att dra sig tillbaka i vanligt läge, men nu var det omöjligt. Jag ställde ner foten på golvet (vilket brukar hjälpa om det inte funkar att "dra" tillbaka den själv) men utan resultat. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag ville skrika, istället försökte jag gå (på tå, eftersom tårna var det enda som nådde golvet) in till badrummet. Och efter något steg med full tyngd på min fot lugnade den äntligen ner sig och återgick till sitt normala läge. Jag hade vaknat och var klarvaken vid det laget, så det var ingen idé att lägga sig i 15 minuter till klockan skulle ringa... Under nätterna, i veckan som ha gått, har jag även fått känna sendrag i utsida vad (som gjorde att min fot viklade sig väldigt märkligt) och i utsida lår (en ny upplevelse). Det är verkligen konstigt det här med vad som händer med kroppen när man är gravid ;) Tror att jag kanske skulle behöva köpa mig ett par (eller flera?) stödstrumpor... Ska diskutera det med BM nästa vecka i alla fall.
 
Annars fortsätter min Tuba Aperta till och från - jag blir rent ut sagt TOKIG!!! vissa dagar. Svårast är ju såklart att sitta på föreläsning eller liknande och lyssna på vad någon säger, när det enda man kan fokusera på är sin egen andning i örat :S Tur att det försvinner när jag ligger ner i alla fall, för jag hade ju aldrig kunnat somna med det... Och apropå sömn så har jag börjat märka av att jag är riktigt trött om dagarna. Känner liksom att jag skulle kunna gå och lägga mig för kvällen när jag kommer hem från jobbet. Och när jag blir trött blir jag inte heller bara trött, utan känner mig riktigt utmattad! Men det är väl en del av graviditeten det med ^^.
 
Imorgon går vi in i vecka 30... det känns stort! <3
 

Kommentarer
Anonym säger:

Hej är lite nyfiken ang tuba aperta, är det nått du lider av sen innan eller har du fått det i samband med graviditeten? Jag har nämligen också det och är gravid i vecka 29. Det är väldigt påfrestande hoppas det är nått som går över med tiden.

Svar: Hej! Ja jag lider utav det sedan något år tillbaka, men det har verkligen eskalerat nu under graviditeten. Jag har hört/läst att det kan bli värre just under graviditeten, men att det sedan går tillbaka efteråt. Har man fått det under graviditeten kan man ju hoppas att det försvinner helt sen efter igen :)
Helbraflinga

2016-05-04 | 18:53:16
Anonym säger:

Jaha okej va jobbigt , fick det faktist i samband med en öroninflammation för 6 veckor sen, men läkaren sa att jag kan ha fått det på grund av att jag använt nässpray länge. Hur har du fått
Det , det borde väl finnas nån behandling?

Svar: Okej va jobbigt :/ Jag vet faktiskt inte alls hus jag har fått det, en dag kom det bara. Jag har varken haft öroninflammation, gått upp mycket i vikt, eller haft någon typ av hormonell "åkomma"... Vad gäller botemedel så finns det inte så mycket man kan göra tyvärr. I sällsynta, långdragna och besvärliga fall - särskilt om man har problem i båda örornen, kan man få ett plaströr insatt i örat. Men det fungerar bara för en del.
Hur ofta har du märkt av det sen du fick det, och hur länge håller det i sig varje gång?
Helbraflinga

2016-05-06 | 17:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback