Vecka 40

Jag satte mig och skrev om det som gått på vecka 40, på söndagen (strax efter lunch) innan Allie är född. Jag tänkte visa vad jag skrev, och även ha det dokumenterat för min egen skull :) Såhär skrev jag då:
 
Under veckan som gått har jag varje morgon känt mig jättesvullen i händerna. Det har gjort ont att böja fingrarn och jag har liksom fått anstränga mig för att de ska gå att knyta händera. Tycker dock inte att de ser jättesvällda ut, men det känns som sagt.
 
Under nätterna har jag numera behövt gå upp minst två gånger för att kissa, och ibland tre. Tycker det är jobbigt varje gång jag vaknar, för jag har ont i höfterna/magen och har liksom blivit stel i hela kroppen. Dock så somnar jag alltid om väldigt snabbt, så det är skönt! Men jag bävar mig ändå lite för nätterna när det är dags att sova på kvällen..
 
Annars har bebisen rört på sig, förutom under torsdag eftermiddag/natt och fredag förmiddag. Då rörde bebisen på sig väldigt lite tyckte jag, och jag började blir riktigt orolig. Jag testade att dricka kallt vatten, buffa på bebisen, jag la mig ner i sängen på båda sidorna, spelade upp bebisens kanin-speldosa för magen men det enda jag kände var nån ynka rörelse. Var på väg att ringa till förlossningen för att få komma in och kolla, men när jag åt lunch så kände jag att bebisen började sparka igen, rätt rejält också!. Sen dess har det varit en massa rörelse igen, och allt har känt som vanligt :) Otroligt skönt, man blir ju så nojig..
 
Igår morse tror jag att en del utav slemproppen gick (sorry för kanske inte så trevlig info) och i morse betydligt mer. Under söndag natt/morgon och på förmiddagen kände jag en hel del "värkar" eller vad det nu var för något. Det smärtade i höfter, upp/inåt svanken och ibland även under magen (som mensvärk). De kom och gick, och som tätast kom de med ungefär 15 min mellanrum där innan lunch.
 

Sedan vet ni ju på ett ungefär hur det gick.. Värkarna kom dock lite mer sällan (var 30-40 minut) under eftermiddagen, för att sedan öka på igen. Resten spar jag till förlossningsberättelsen :)
 
 
 
Bara för att jag alltid tagit med texten om bebisen och mamman tidigare, så får den vara med även nu, men med lägre prioritet. Såhär stod det:
 
Bebisen
 

Nu är bebisen helt klar och väger ungefär 3,6 kg och är cirka 51 cm lång, men vikten och längden kan variera mycket och kan vara genetisk. Vikten ligger oftast mellan 2,8 och 4,5 kg och längden mellan 47 och 55 cm. Nu är det riktigt svårt att röra sig i magen. Trots platsbrist i magen kan det dröja två veckor till innan den vill ut. Moderkakan är stor som en vanlig omelett och väger runt 0,9 – 1,4 kg.

 
Mamman
 
Magen är ungefär lika stor som i förra veckan. Det är dags för din bebis att komma ut nu. Många kvinnor går över tiden med 14 dagar och ibland lite till. Det är bara cirka 5 % som föder på den beräknade förlossningsdagen så räkna med plus/minus 14 dagar.

Kommentarer
Anonym säger:

Hej! jag tänkte bara fråga dig vad är det för ap använder du? vad heter den. tack på förhand.

Svar: Hej! Appen jag använde hette Preglife :)
Helbraflinga

2017-03-10 | 02:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback