Vecka 36

Bebisen
 
Nu väger bebisen ca 2760 g och är ca 45 cm lång. Bebisen lägger på sig ungefär 24 gram om dagen nu. Pojkbebisar blir ofta etthundra eller tvåhundra gram tyngre än flickbebisar. Föds din bebis i vecka 36 klarar den sig oftast alldeles utmärkt. Bebisen har börjat förbereda sig inför förlossningen. Den tränar andning, men inte när det sover djupt. Bebsen rör sig lika mycket som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt som förut. Rörelserna blir därför mer svepande  istället för puffarna som du kanske har upplevt tidigare. Det ska inte vara stilla i magen, prata med din barnmorska om du känner dig orolig.
 
Mamman
 
Din mage mäter mellan 32 och 35 cm. Nu står magen som högst, livmodern känns säkert ända upp i revbenen, men kommer snart att sjunka för var dag allteftersom bebisen lägger sig tillrätta i bäckenet. Om detta är ditt första barn har barnet förmodligen redan fixerat sig i bäckeningången nu. Nu kan din vikt vara bestående under resten av graviditeten. Viktökningen kan variera men bör ligga mellan 11 och 14 kg. Du drömmer säkert om förlossningen. Din råmjölk kan läcka från dina bröst.
 
Egna Reflektioner
 
Lite sena är reflektionerna, men vi kör ett inlägg ändå. Nu har jag verkligen märkt att magen har växt! Det trycker upp i revbenen och ner i bäckenet, samt ut åt ena sidan (gissar att det är fötterna). Det är inte så att det gör ont än, men jag har blivit lite smått orörlig. Är tex svårt att böja sig ner o knyta skorna. Något mer som den växande bebisen gör är att den trycker för fullt på urinblåsan. Jag har behövt gå upp o kissa minst en gång (typ) varje natt och har riktigt ont i magen när jag vaknar utav det. Ont i magen får jag iofs på dagen också om jag låter mig själv bli för kissnödig. Det värsta är ändå att gå, jag behöver liksom bara gå några 100 m innan jag känner att det börjar bli panik. Stannar jag eller sätter mig ner så går det mesta över :P 
 
Viktuppgången ligger nu på +16 kg, men jag känner ändå inte att det är särskilt "tungt" (vilket ALLA frågar om). Däremot har jag börjat svullna upp, så mycket att jag inte längre kan ha ringarna på mig :( är jättetråkigt att redan behöva ta av mig dem, men samtidigt är jag glad över att jag över huvud taget fick på mig dem på bröllopet. Hoppas jag kan ha dem rätt snart efter förlossningen sen!
 
Jag har även känt mig mycket lugnare under den senaste veckan, och kanske mer förberedd på vad som komma skall. Dock har det blivit alldeles för lite sömn och det tär fruktansvärt på mig nu. Tror jag måste bli bättre på att lägga mig i tid, även om det är svårt när jag fortfarande jobbar 100% och därmed inte kan göra några hemmasysslor under dagtid. Men snart så..
 
90 %, det är en ganska häftig känsla ;)
...och igår gick vi in i vecka 37, det börjar verkligen närma sig nu!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback