Vecka 39

Har ni inte gissat på bebisens kön, datum och storlek än, får ni gärna göra det. Kul att se vad alla tror :) Här kommer i alla fall veckans information!
 
Bebisen

Din bebis väger omkring 3,4 kg och är ungefär 50 cm lång. Bebisen fyller nu ut hela magen och det är ganska tungt. Hjärtat och levern laddar upp med näring som bebisen kan använda framförallt vid syrebrist under förlossningen. Men även som en reservdepå de första dygnen innan den riktiga modersmjölken kommit igång. Nu förbereder sig bebisen för ett riktigt maraton, ni ska klara detta tillsammans så försök att hjälpa till så mycket du kan.
 
Mamman

Nu tar bebisen upp hela din mage som mäter mellan 35 och 37 cm. Det ligger en helt färdig bebis i din mage, är det inte otroligt? Nu kan bebisen komma ut vilken minut som helst, men kom ihåg att det är bebisen som bestämmer när det är dags. Nu behöver du sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första barnet kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn. Nu mognar livmoderhalsen inför förlossningen och du kan få kraftiga förvärkar. Du kanske inte går upp mer i vikt nu, vissa kvinnor går till och med ner i vikt före förlossningen. Om du inte skrivit en förlossningsplan ännu så är det hög tid för det.
 
Egna Reflektioner
 
I måndags var jag på MVC igen, för den sista rutinkontrollen inför BF och som barnmorskan utbrast "Så du har magen kvar?!", så har jag alltså magen och bebisen kvar. Bebisen har fortsatt att växa och SF-måttet har ökat från 36 förra gången (frågade i måndags vad det var) till 37-37,5 nu. Hon sa att det inte verkar vara någon överstor bebis men att den kan vara lång, och det verkar stämma. Bebisen trycker upp emot revbenen och har även fötterna rakt ut åt min vänstersida. Den ligger alltså som ett upp-och-nedvänt L i magen, och ibland ser min mage verkligen fyrkantig ut när bebisen sträcker på sig ;) Hjärtljuden låg kvar på fina 135 slag/min och blodtrycket på mig var fortsatt bra även det.
 
Det är fortsatt mest tryck i magen från olika håll, istället för sparkar - men det är väl trångt nu som sagt. Jag känner dock ilningar nere i bäckenet lite då och då och ibland så krampar det lite under magen. Men det är ingenting som jag tolkar som att det är på G än. Dock så har jag känt mig lite annorlunda nu idag och igår, har fått känningar i höfterna/svanken och det känns annorlunda i underkanten av magen när jag böjer mig ner. Låg nyss på värmekudden i soffan för att lindra svank-ontet, vilket var jätteskönt! Man funderar ju om det kan betyda något... ;)
 
Jag tycker mig sova väldigt bra fortfarande, och är väldigt tacksam för det. Är mest på natten när jag går upp för att kissa som jag känner att "hoppas det inte startar nu, jag måste sova mera", haha ;) I morse gick jag upp kl 6 med  och N, för att sedan somna om igen när de åkt. Sov till halv tio - sen var jag seg i några timmar, haha. Men jag tror att jag behövde det!
 
97,5%, vilket betyder att det endast är 2,5% kvar!!!
100% av checklistan är klar!
...och det är 7 dagar, alltså bara en vecka, kvar till BF! :O
 
Imorgon går vi in i vecka 40... Så vi får se om det blir något mer sånt här inlägg ;)
 

Kommentarer
Sara Nyberg säger:

Jag gissar på en pojke som kommer den 7/7 :) 53 lång och 3978 gram ;)

2016-06-29 | 22:53:10
CIssi säger:

Å vad spännande! Kanske är något på g då! ;)

Svar: Ja det är jättespännande nu, man vet ju att bebis är här om max 20 dagar nu! :D
Helbraflinga

2016-06-30 | 12:54:20
Bloggadress: http://nastanperfekt.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback