Vecka 26

Bebisen

Sedan vecka 24 har bebisen gått från att väga runt 650 g till knappt 1 kg nu. Bebisen är 35 cm lång mellan huvud och stjärt och kan jämföras med storleken på ett salladshuvud(?). Från vecka 24 kan bebisen höra ljud, inne i livmodern kan ljudnivån bli så hög som 80 decibel. Det är lika mycket som på en livligt trafikerad gata. Bebisens näsborrarna börjar öppna sig och den tränar på att andas genom att dra in och ut fostervatten i lungorna. Den dricker även av fostervätskan, som smakar ganska sött. Bebisen kan öppna och stänga ögonen nu, samk knyta sina händer och få tag på sina fötter. Bebis kan se skillnad mellan ljus och mörker. Från och med nu finns det chans att bebisen kan klara sig om det föds.

 

Mamman

Under sista trimestern, från vecka 25 tills det att barnet har fötts kommer graviditeten bli mer påtaglig. Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettifg.  Viktökningen är omkring 7 och 10 kg. 6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern, som är mellan 24 och 27 cm, från blygdbenet till toppen.Din kropp har skapat fostervattnet som innehåller: glukos, fettsyror, salt, fruktos, protein, citronsyra, mjölksyra och aminosyror. Glöm inte smörja in mage och bröst med olja, det kan eventuellt minska risken för bristningar. Pappan kan höra hjärtslagen genom att lyssna med örat på magen. Det kan vara svårt att hitta rätt ställe, men det går med lite tålamod.
 

Egna Reflektioner

 

Under vecka 25 hände inte så mycket, men nu under vecka 26 har jag känt mer och mer att jag är gravid. Extra påtagligt var det efter att jag åkt längdskidor i fjällen (hade rätt ont i svanken när jag kom in efter en tur) eller när jag skulle böja mig ner och ta av/på slalompjäxorna ;) Sparkarna har blivit mycket mer livliga och hårda och jag har känt av bebisen mer eller mindre hela dagarna. Det gör en verkligen glad! A har också känt sparkarna med handen, och det kanske är dags att han får lyssna efter hjärtljuden nu när det är möjligt att höra dem :) Hormonerna har börjat spöka och jag börjar förstå, PÅ RIKTIGT, att vi kommer ha en bebis i armarna, här hemma, till sommaren. Har blivit riktigt rörd och tårögd flera gånger när tanken liksom kommit till mig <3 Det känns skönt att veta att vi nu har kommit så pass långt att bebisen skulle kunna överleva om den föddes nu. Och fastän vi längtar så efter dig, då vill vi såklart att du väntar i... kanske 13 veckor till! 

 

Några obehagliga saker jag känt är att det tryckt/smärtat vid högra äggstocken. Det har suttit i en minut eller så, för att sedan gå över igen. Jag kände det en utav dagarna när vi åkte slalom och det blev väldigt mycket böja framåt, tryck på magen osv... Sen kände jag verkligen av det idag på kvällen när jag var ut och gick. 4 gånger under min 20-25 min promenad fick jag nästan stanna för att det smärtade. Så fort jag kom in och slutade promenera så gick det dock över och har inte kommit tillbaka. Jag hade även ett tryck över bröstet idag på jobbet (i kanske en minut), ca en timme innan lunch. Kom på att jag haft så en gång tidigare (för kanske en månad sen) och googlade det. Troligtvis halsbränna/sura uppstötningar fick jag fram där, barnmorskan sa sen likadant. Har tyckt att jag har känt mig konstig långt ner i halsen under dagen också, så vi får se om det är något på gång...

 

Ja, jag var alltså på MVC idag på rutinkontroll. Hade bra värden på allt, utom järnet. Jag som inte trodde att jag fått dåligt järnvärde... Har för mig att värdena var såhär: Blodtryck 120/70, Blodvärde 113, Glukos 5,6. Jag har därmed köpt järntabletter nu och ska börja med dem ikväll - lite orolig för biverkningarna, känns som att jag kan komma att må sämre av tabletterna om jag drabbas av biverkningarna. Jag har nu gått upp 10 kg, så ett litet hopp på kurvan har det blivit. Kanske kan det bero på påskgodiset... ;) Något som var väldigt kul var att barnmorskan kunder känna hur bebisen ligger. Fötterna och armarna var i alla fall där jag trott, men huvudet var just nu neråt och rumpan uppåt (till skillnad mot för vad jag trott).

 

Igår gick vi ner på tvåsiffrigt och imorgon går vi alltså in i vecka 27 :)

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback