Allie på förskolan

Den 15 januari var det dags för Allie att börja förskolan. Vi tyckte att hon kändes väldigt redo för det, var framåt mot nya personer, utvecklades mycket i lek och prat och var väldigt nyfiken. 
 
Inskolningen pågick i 3 hela dagar, och det var jag som tog den. Vi var där tillsammans mellan kl 9-15 och fick vara med på alla aktiviteter de hade. Gruppen på ca 15 barn och 3 pedagoger verkade väldigt bra. Det var Allie och ett annat barn som skolades in samtidigt och jag och mamman satt ofta på sidan och pratade. Kul att skapa kontakter sådär på en gång - hon var jättetrevlig! Förskolan ville att vi skulle sitta på ungefär samma ställe hela tiden, i ett rum antingen där barnen var och lekte, eller ett rum bredvid men som dörren var öppen till. Barnen kunde då leka med de andra barnen och komma till oss om de kände att de ville/behövde.
 
Allie lekte väldigt bra från början och verkade trivas. Vi fick rundvisningar och fick hela tiden höra hur, vad och varför de gjorde olika saker. Allting verkade jättebra tyckte jag. Det enda som var svårt under tiden inskolningen pågick var sovstunden efter lunch. Allie ville inte alls ligga stilla på sin madrass utan ville hellre gå runt till alla barn och titta/peta på dem. Jag kände att det blev för jobbigt när hon störde de andra barnen så, så alla tre dagarna tog jag ut henne i vagnen för att sova.
 
Nu har hon gått där i snart 4 månader och hon trivs verkligen som fisken i vattnet :) hon tycker det är jättekul att prata om kompisarna hemma och berätta vad de heter, är alltid glad över att få komma dit och vill oftast inte följa med hem direkt ;) det har fortsatt vara så bra som vi kände från början och vi är väldigt nöjda. Vi har även haft ett Uppföljningssamtal där vi fick se en massa bilder på Allie från aktiviteter de haft om dagarna, hört hur hon är mot de andra barnen och pedagogerna och fått jämföra hur vi/förskolan upplever henne. En riktigt glad och nyfiken tjej som älskar böcker, sång och dans och som har ett välutvecklat språk :)
 
Allies första pyssel som vi fick hem från förskolan efter påsken :)
 
Nu ser vi fram emot Gårdfixardag och en kommande Sommarfest. Jag vet inte riktigt upplägget på dessa ännu, men det ska bli kul att vara med och lära känna lite fler föräldrar till barnen :) vissa har man ju i alla fall hejat på och småpratar lite med vid hämtning (A lämnar och jag hämtar allt som oftast), men andra har man aldrig sett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback