Bordeaux, Bergerac & BTB

För en månad sedan, nämligen onsdagen den 3 oktober, var det dags för den årliga studieresan med företaget. Vid 17-tiden lyfte planet från Arlanda med destination Bergerac, Frankrike. Bergerac ligger ca en mil utanför Bordeaux och när vi landat (på minsta flygplatsen jag varit på) åkte vi sedan vidare in i landet ca 30 minuter till Château des Vigiers där vi skulle bo. Vi checkade in, lämnade väskorna på rummen och gick mot restaurangen där det bjöds på charkbricka och vin. En trevlig första kväll som inte blev så lång.
 
På torsdagen var det konferens som stod på schemat, uppdelat efter vilka program vi sitter och jobbar mest i. Smart att lägga den första dagen, när alla var som piggast ;) Jag var med i Teklagruppen medan det också fanns grupper för Bentley, Revit och Canea. Det var en riktigt intressant och givande dag där utbildningen slutade med workshop ute i sommarvärmen och solen, vilket inte var helt fel :) På kvällen var vi indelade i två olika grupper för middagen, en grupp åt på Michelin-restaurangen Les Fresques och den andra gruppen (den jag var med i) åt på Brasseriet, samma som vi tidigare under dagen åt lunch på. Vi hade en riktigt trevlig kväll med, trerätters, vin samt mycket prat och skratt :)
 
Så fint!
 
Golfbanan, med vinodlingar i bakgrunden
 
Lunch med gänget framför slottet :)
 
Tvårätterslunch - Kyckling med potatis till huvudrätt och valnötspaj med glass till efterrätt - i solen! :)
 
 
I ett sånt här "Relais"-hus bodde jag :)
 
Trerätters till middag!
 
På fredagen var det dags att åka in till Bordeaux för en heldag där. Efter att ha ätit frukost (även där var vi uppdelade på två ställen, antigen fick man äta i slottet från 1500-talet eller i det mer nybyggda "Relais", där jag bodde) så packade vi in oss i våra tre bussar och åkte iväg. Direkt när vi kom fram fick vi gå en rundvandring med guiden inne i stan, rätt bra att få vakna till då efter den 1,5 timmes långa bussfärden. Vi gick bla förbi Miroir d'eau som låg intill floden Garonne och var en fontän/vattenspegel. Det var en 1330 x 42 meter stor yta av granitplattor som alltid var fylld med ca 2 cm vatten och därmed fungerar som en spegel. Först när vi kom dit såg det ut som en bassäng som det blåste på (krusat vatten), efter en stund sjönk vattennivån och vi fick se den där spegeleffekten. Efter en stund började vatten att pysa upp ur små hål i marken och det såg ut som att det låg en dimma över hela fotänen/vattenspegeln. Riktigt häftigt faktiskt :)
 
Carousel de Bordeaux
 
Miroir d'eau
 
  
Som den Hell's Kitchen-fantast jag varit, så var det ju lite kul att se Gordon Ramsays namn på en hotelrestaurang inne i Bordeaux ;)
 
Innan lunch åkte min grupp ut till stadsdelen Pessac där vi fick berättat för oss om ett område med hus som arkitekten Le Corbusier hade varit med och gjort, Cité Frugès hette det. Det var ett område hus från 20-talet där akritekten hade varit långt före sin tid, bla vad gäller att bygga in garage i husen, använda "panelfönster" samt att ha badrum inne. Det var riktigt fina hus och det var kul att få gå in och titta i dem :) Kul också att de hade använt en massa färg på dem!
 
Le Corbusier - Pessac
 
Lunchen blev riktigt försenad och det var först vid 14.15 som vi fick äta, en riktigt god fisk med morotspuré serverades med en päron/kola-efterrätt - det var gott! Jag passade på att fota en del utanför restaurangen sen, innan vi gick vidaree till Cité du Vin, vilket var vinmuseet. Väl där inne fick vi höra en massa om hur byggnaden kommit till, varför just den hade vunnit tävlingen om hur vinmuseet skulle se ut och en hel del om museets olika aktiviteter, såsom vinprovningar tex. Alla fick även en kupong för att smaka ett utav vinerna de hade uppe i vinbaren. Jag valde ett bubbligt rosé som var ritkigt gott, innan vi sedan gick ner i vinbutiken för att kolla/handla lite. Jag och Klara köpte med oss några burkar med vingelé, gjort på olika sorters vin. Ska bli spännande att smaka! Här började jag sedan bli riktigt trött, jag som var sjuk (framförallt fruktansvärt hostig), och orkade inte riktigt gå runt en massa. Jag, Klara, Agnes och Victoria tog spårvagnen in till centrala Bordeuax och gick runt där lite innan vi satte oss ner för lite fika och senare även glass (som jag var riktigt sugen på).
 
Vit fisk med morotspuré och fänkål samt efterrätt med päron- och kolasmak - riktigt gott båda delarna!
 
Gatukonst, udda byggnader och ett ufo (?) i vattnet ;)
 
Cité du vin - Vinmuseet
Formen på byggnaden var tänkt att vara vinet i glaset när man snurrar på det
 
Kvällens middag blev sedan på en utav de två "huvudgatorna" som gick och korsade varandra inne i Bordeaux, La Brasserie Bordelaie hette restaurangen. Maten var okej, och det var en livlig kväll. Vid 22-tiden droppade ett gäng av för att ta första bussen hem. Jag och en del av Uppsalagänget, som hade bokat in oss på mittenbussen hem, gick iväg och satte oss och tog en drink på ett ställe först innan det blev promenad till vår buss, som gick hem mvid 23.30. Då var jag HELT slut och mådde inte alls bra. Somnade dock direkt och sov i 1 timme och 10 minuter, så när jag vakande till var vi i princip framme vid Château des Vigiers - och jag var som en ny människa!
 
Största shoppinggatan i Bordeax - kryllade med folk, och butiker som man kände igen sen förr ;)
 
Middagen i Bordeax - inte den bästa vi fick
 
Lördagen innebar även den att vi skulle ta bussen och åka iväg, idag var det medeltidsbyn St Emilion som gällde. Vi fick besöka ett gammalt kloster där det idag pågick tillverkning av mousserande viner. Så vid 11-tiden fick vi tre glas med vin att smaka på (kändes lite väl tidigt på dagen) och sedan charkbricka till det. Det var ändå mysigt att det var sommarvärme och att vi kunde sätta oss ute i den soliga och varma trädgården med lite vin och chark :) Lunchen blev även här uppdelad på två olika restauranger innan vi fick gå rundtur, med guide eller på egen hand i byn. Jag köpte med mig ett mousserande vin hem och någon liten present, annars gick vi mest och strosade, och hostade... 
 
Vyer :)
 
Vinerna vi fick smaka; Rosa bubbel, rödvin och vanligt bubbel, köpte med mig det högra hem :)
 
Lunchen; Lax och potatis till förrätt, Kyckling med svamp och pumpa till huvudrätt (såågott!!) och Äppelkaka med glass till efterrätt!
 
 
 
Fina St Emilion !
 
På kvällen var det min tur att få gå och äta på Michelin-restaurangen. Det var en upplevelse! Det var inte alltid man förstod hur allting skulle ätas, men vi hade fått vissa saker förklarade för oss av de som tidigare under veckan hade ätit där ;) tyckte dock att det var konstigt att de som jobbade där inte berättade hur det var tänkt. Menyn bestod i alla fall för en för-förrätt som var "plock". Sedan kom det in 7 olika rätter, se bilderna och menyn nedan. Efter de sju rätterna kom det även in en efter-efterrätt som också den var plock. Det var väldigt spännande smaker i rätterna och det kände väldigt "fint" allting. En riktigt gott vitt vin fick vi till de fyra första rätterna också, vilket jag hade velat köpa med mig hem, men det gick tyvärr inte där. Efter middagen var jag återigen riktigt trött och slut, så efter att vi anslutit tillden andra gruppen på Brasseriet så stod jag och pratade en stund innan jag vid tolv-tiden gick och la mig. 
 
Till vänster i bild låg Michelin-restaurangen
 
Förförrätten uppe till vänster, första rätten (som förvånansvärt nog var den absolut godaste) nere till höger, sedan de andra för- och huvudrätterna...
 
...och så menyn plus efterrätterna :) Som sagt - en upplevelse!
 
Söndagen, och vår sista dag, visade sig inte direkt från sin finaste sida, då det var regn och ca 14 grader ute. På mtt schema stod en cykeltur, och vi kan väl säga som så, att det var tur att jag hade regnjacka med mig, men med tanke på min hosta så borde jag nog inte ha varit med alls... Jag hostade så att jag höll på spy, flera flera gånger :O Cyklarna var ritkigt bra och lättrullade i alla fall, och med en massa växlar, så det var inte så jobbigt fysiskt. Men att jag hostade i princip konstant i 1,5 mil var inte ritkigt lika kul... Efter en värmande dusch, ihoppackning på rummet och sen en lunch så packade vi äntligen in oss i bussarna för att åka hemåt. Det skulle bli riktigt skönt att komma hem. Planet landade på Arlanda vid 20.20 och jag var sedan hemma vid 22 efter att ha delat taxi med två andra från jobbet som bor i närheten.
 
Taggade på cykeltur i regnet - sådär glada (och varma) var nog ingen efteråt, allra minst jag som halvt hade hostat ihjäl mig...
 
Sista måltiden - typ det godaste köttet vi åt; konfiterad anka med potatisgratäng och sen en tartlett till efterrätt som smakade digestivekex med jordgubbar (som synes)... Mmm! Men här kände jag att nu vill jag bara hem.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback