MVC-besök Vecka 32

Tiden går verkligen fort nu och det kändes som att det var nyss jag var på MVC. Det hade tydligen gått fyra veckor sedan sist och igår var det dags igen. Vid förra besöket hade mitt järnvärde gått ner till 103 g/l, varför jag då fick lämna blodprov och börja äta järntabletter. Depåerna såg bra ut och idag hade mitt järnvärde gått upp till 112 g/l.

Jag hade gått upp lite mer i vikt också (vägde mig aldrig sist) och ligger nu på +6kg. Med Allie hade jag gått upp betydligt mer än så nu och kanske kan det bero på något den här gången. När barnmorskan skulle mäta SF-måttet så blev hon lite fundersam. Hon testade att mäta igen och kom fram till att det var i princip samma som sist (27 senast och 28 igår). Då låg jag strax över normalkurvan och nu låg jag i stället en liten bit under... Hon bokade in en ny tid för mig nästa vecka, och om det inte hänt så mycket mer till dess så kommer vi att boka in ett Tillväxtultraljud för att kolla om allt står rätt till och att bebisen får vad den behöver. Hon lugnade mig och sa att allt annat såg bra ut, hjärtljuden var fina, att det är ett bra tecken på att barnet mår bra när den rör sig så mycket som jag berättat och att om det skulle vara några problem vid TUL så upptäcker man det då och kan "göra något åt det"... SF-måttet kan även vara svårt att mäta om bebisen ligger konstigt/annorlunda eller så. Men lite orolig blir man ju såklart.

Annars så undersökte hon hur bebisen troligen ligger - huvudet nedåt men fortfarande ruckbart. Jag har inte kunnat känna det själv, men däremot så har jag märkt att bebisen verkar föredra min högra sida av magen. Det är alltid där det rör sig som mest och det är åt det hållet det kan bli alldeles hårt då ryggraden ligger emot. Komiskt ;)

Två saker som jag har lite problem med nu är värmen (nej jag vill faktiskt inte ha en toppensommar i år) och andningen, att jag blir plötsligt andfådd ibland. Jag har dock märkt att det blir extra påtagligt på syrefattiga ställen, såsom tunnelbanan i rusningstrafik. Det känns liksom som att det inte finns någon luft kvar till mig. Men man kan ju förstå om kroppen reagerar, när det enligt appen behövs 20% mer syre per andetag nu :P

60 dagar kvar, det är ju i princip ingenting! Det går undan... <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback