En krävande tisdag på Skansen

Jag skulle ljuga om jag sa att det har varit en alldeles underbar dag idag. Jag skulle även ljuga om jag sa att det inte fanns flera underbara stunder under dagen. Den här gravida mamman har idag tagit mod till sig att åka till Skansen med dottern på snart 3 år. Att vi kunde åka just idag, en tisdag, berodde på att förskolan var stängd.
 
Vi hade en hopplös eftermiddag efter förskolan igår, när Allie vägrade lyssna minsta lilla, hon var ju såklart supertrött som vanligt. Vågade mig ändå iväg idag med tanken att hon idag skulle vara mycket piggare, gladare och lyssna mer på mig, efter en natts sömn. Meeen... Att lyssna hade hon slutat med redan innan hon vaknade tror jag, ville ingenting hemma och allt var kaos redan innan vi kommit utanför dörren (vilket vi gjorde typ en timme senare än tänkt). Buss-, tunnelbane- och båtresan över till Djurgården gick ändå bra. Hon tyckte att det var spännande.
 
Alla titthål ner mot Slussen-bygget skulle ju såklart tittas i - gjorde inte mig något, hon sprang ju mellan dem,
så båten hann vi till ändå!
 
Djurgårdsbåten var kul att åka - uppskattad från hennes håll :)
 
På Skansen sen så började det med att hon skulle klättra på första bästa staket i en kvart, alldeles innanför entrén. Lagom kul tyckte jag. Det fortsatte lite i den stilen, även om hon sprang själv och ändå gick lite åt de håll som jag föreslog så tog det stopp här och där. Alla stenar skulle bestigas och hoppas ifrån. Alla staket skulle klättras och gås på. Vi hade sett tre djur när en timme hade gått, och sen blev det väl inte jättemånga fler under de nästa två timmarna heller (förutom alla fåglar) då vi åt och sen lekte i lekparken. Fick verkligen tjata med henne från lekparken, några djur tyckte jag ändå att hon borde vilja se - hon hade bla tjatat om hönorna (varför just dem vet jag inte :P ). 
 
Här tycker jag att man riktigt ser buset i hennes blick...
 
Björnen, med spegling i fönstret - sorry for that!
 
Älgarna!
 
 Klätterapan, på en sten till vänster och en stor stubbe till höger - smilandes helt av sig själv när hon såg kameran ;)
 
Det här staket var parkens bästa, hon klättrade upp och ner och gick längs med, huuuur länge som helst...
Tittade på vattnet som rann i bäcken också - kul tyckte mamman
 
Rida på repfåren i Päronparken
 
Det här var också kul, titta på vattnet (och barkbiten) i rännan
 
Vi kom till sist till Lill-Skansen och där fastnade vi i säkert en timme och minst 30 min av den tiden stod hon vid maskinen som man kunde slänga in nappar till katterna. Och jag hade ont i ryggen... Hon förflyttade sig efter mycket om och med till en lekhörna där inne där hon fastnade resten av tiden. 
 
Allie knäppte kort på fåren :)
 
Det här tyckte jag var häftigt, när påfågeln fällde upp sina fjädrar och gick och ruskade på dem för att impa på påfågeln bredvid
 
Leksaksdjuren var roligare än de vanliga djuren, överallt i hela parken ^^
 
Hade sagt att vi skulle gå och fika och sen leka i stora lekparken, men det blev bara fika. Klockan var för mycket och jag orkade inte mer. Inte hon heller tror jag. Då kändes det ändå bra. Det var skönt att sätta sig ner, Allie fick en glass och jag en stor nybakt bulle och dagens första kaffe. Det var väldigt lite folk och vi valde att sätta oss utomhus, just då kom regnet. Men vi flyttade ihop oss under parasollet och klarade oss. "Mamma jag älskar dig" kom det från Allie då, bara sådär, och det kunde inte ha kommit mer lägligt. Det var precis vad jag behövde höra då <3 Min lilla tjej, jag älskar dig så otroligt mycket jag med, trots att du gör som du vill, gnäller, bråkar och säger att jag är dum. Du är ju helt under också! Jag tror bestämt att det är en trotsålder (även om jag inte tror att det finns några specifika såna) som du kommit in i, en period där du testar mig (och pappa) något otroligt, och allt det vet jag ju att barn gör för att utvecklas.
 
Stor nybakt bulle och efterlängtad kaffe - mysigt med det gamla udda-porslinet också :)
 
Glass i strut - om tjejen själv får välja ;)
 
Är ändå till slut glad över att jag tog mig iväg till Skansen, testade. Testade medan jag inte är för höggravid. Men det känns inte som att Allie uppskattade Skansen, hon hade nog varit lika glad av att gå till lekparken här borta vid oss i nån timme. Så någon mer tur dit, själv med henne när jag är gravid, det blir det inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback